مدیر امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تخصیص ۵ میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای قانون کاداستر در استان خبر داد.

تخصیص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای قانون کاداستربه گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیر امور اراضی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در حاشیه همایش سالروز تأسیس سازمان امور اراضی در شهرکرد، با اشاره به اهمیت یکپارچه‌سازی اراضی در قالب طرح کاداستر، از اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای قانون کاداستر در استان خبر داد.

شهرام جزایری با بیان اینکه حفظ حقوق مردم از اولویت‌های امور اراضی است افزود: اجرای قانون کاداستر، کشاورزان را از بلاتکلیفی در حوزه اراضی نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد اراضی چهارمحال و بختیاری جزو املاک دولتی، پنج درصد فضای مسکونی و ۱۰ درصد فضای کشاورزی می‌باشد اضافه کرد: این آمار با جمعیت استان همخوانی ندارد و موجب بروز اختلافات بین کشاورزان و دولت شده است.

جزایری گفت: از ابتدای اجرای قوانین رفع تداخلات، ۲۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان رفع تکلیف و پلاک‌بندی گردید.

وی، افزایش راندمان تولید، کاهش مصرف آب و افزایش ۲ برابری درآمد را از مزایای یکجا زراعی و یکپارچه‌سازی اراضی بیان کرد.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات اراضی در استان افزود: در این سامانه اطلاعاتی از قبیل نوع مالکیت، وضعیت کشت و مختصات جغرافیایی اراضی ثبت و جهت برنامه ریزی در راستای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

جزایری ادامه داد: همچنین در راستای حفاظت از اراضی چهارمحال و بختیاری، سامانه ۱۳۱ ارتباط مردمی نیز فعال و آماده دریافت گزارشات در زمینه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی این سامانه، از سال گذشته ۱۳۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی استان قلع و قمع شد که ۵۹ مورد آن به مراجع قضایی ارجاع و ۷۱ مورد توسط خود مردم رفع گردید.

جزایری با بیان اینکه ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی نیازمند پیشگیری و آگاهی مردم از قوانین است گفت: مشکلات مربوط به تغییر کاربری زمین‌ها هم با اجرای طرح هادی روستایی رفع می‌شود.

وی اظهار داشت: ۲۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که به زودی تخریب خواهند شد.

گفتنی است: عملیات کاداستر زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور، در قالب برنامه ششم توسعه و براساس قانون جامع حدنگار (کاداستر) مصوب ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی و بخشنامه وزارتی ۹۳/۱۱/۱۵ اجرا می‌شود.

سطح اراضی استان چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار است که ۲۵۵ هزار هکتار آن به مستثنیات کشاورزی و باغات اختصاص دارد.

سازمان امور اراضی کشور در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۷۱ و با هدف حفظ کاربری، یکپارچه سازی و بهره وری، واگذاری و توسعه، و ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی تأسیس شد.

انتهای پیام/ف

حفظ حقوق مردم از اولویت‌های امور اراضی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار