یکی از ضروریات ارتقای تولید ملی و پشتیبانی واقعی از کالا‌های ایرانی به نوسازی و بِروز رسانی تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی معطوف می‌شود.

ماشین آلات قدیمی هزینه تولید را افزایش می‌دهد/ دستیابی به ۲۵ درصد بازار منطقه با نوسازی تجهیزاتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از نارسایی‌ها و چالش‌های پیش روی عرصه تولیدی کشور به سن بالای تجهیزات تولیدی باز می‌گردد، ادواتی که به دلیل فرسودگی و استهلاک بالا، مسبب ظهور و بروز مشکلات بسیاری برای فعالان حوزه مذکور (تولید کالا) می‌شوند و در این میان برخی علی رغم علم به این موضوع به دلیل فقدان سرمایه کافی برای نوسازی دستگاه‌ها و ادوات اشاره شده، توان نوسازی و به روز رسانی آن را ندارند و برخی نیز به دلیل عدم آگاهی به نقش بسیار تعیین کننده ادوات جدید در بهبود و ارتقای کمی و کیفی تولید، نسبت به بروز رسانی آن غفلت و بی توجهی می‌کنند.

این امر در حوزه‌های متعددی همچون صنعت پوشاک و نساجی، کیف و کفش، فرش بافی (منظور نظر فرش‌های ماشینی است) صنایع کلان و بالا دستی همچون نفت، عرصه زراعت و کشاورزی و حتی مشاغل خدماتی قابل بحث و بررسی است که در گذشته در قالب گزارشات متعددی به آن پرداخته شده است.

با بکارگیری دستگاه‌ها و تجهیزات جدید، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، تیراژ تولید نیز به‌صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد و حتی خروجی محصولات با کیفیت مطلوب تری همراه خواهد شد و بالعکس استمرار استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های فرسوده باعث هدر رفت انرژی، اُفتِ ضریب تولید و در مواردی تَنَزُلِ کیفی محصولات خواهد شد که تمامی موارد فوق بر خلاف سیاست‌های تعریف و تبیین شده در حوزه اقتصاد مقاومتی به نظر می‌رسد و می‌توان آن را به عنون موانعی جدی در مسیر حمایت از کالای ایرانی قلمداد کرد که با جاری و ساری بودن آن بسیاری از مشکلات فعلی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

رحیم توکلی، یکی از فعالان عرصه کشاورزی در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح مصائب و معضلات مرتبط با این موضوع (فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به بخش تولید)، اظهار کرد: یکی از مولفه‌های موثر در پیشرفت و شکوفایی نظام تولیدی در کشور‌های صنعتی به نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات مربوطه باز می‌گردد، امری که نه در یک بازه زمانی مشخص بلکه بصورت مداوم و مستمر در حال انجام است و این امر موید این واقعیت است که نوسازی تجهیزات و ادوات تولیدی نقش بسزایی در ارتقای کمی و کیفی عرصه تولیدی ایفا می‌کند.

وی افزود: طرح این موضوع و نتایج حاصله از آن صرفا در چارچوب نظریه پردازی و تئوریک خلاصه نمی‌شود، بلکه بصورت ملموسی شاهد خروجی توفیقات مرتبط با این حوزه هستیم.

توکلی عنوان کرد:به عنوان نمونه در حوزه زراعت، بهره گیری از تجهیزات پیشرفته صنعت مربوطه و یا به تعبیر صحیح تری صنایع کشاورزی و باغداری کشور‌های توسعه یافته را متحول کرده و در بخش‌های گوناگون همچون آبیاری، ذخیره سازی، حمل و نقل، صنایع تکمیلی، به چنان دستاورد‌های ارزنده‌ای نائل شده اند که صرفا با الگوبرداری و حرکت در چنین مسیرهایی، قادر خواهیم بود اقتصاد خود را متحول نماییم، اما متاسفانه کم توجهی به این مقوله، کشورمان را به مشکلات بسیاری دچار کرده است.

افزایش تیراژ تولید، هزینه تمام شده کالا را کاهش خواهد داد

محمد حسین کیائی، یکی از فعالان حوزه تولید و صنعت استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح منافع و مزایای بروز رسانی تجهیزات و ادوات تولیدی، اظهار کرد: یکی از مولفه‌های اساسی در حمایت از کالای ایرانی به کاهش هزینه تمام شدة تولیدی معطوف می‌شود و قطعا هر آنچه در این خصوص به توفیقات بیشتری نائل شویم در تسخیر بازار کشور‌های دیگر و توسعه صاردات نیز موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

وی افزود: با عنایت به هزینه تمام شده کالا‌ها در کشور، متأسفانه قادر به ایفای نقش موثر در این خصوص نبوده ایم و یکی از الزامات مرتفع کردن این چالش به بالا بردن تیراژ تولید باز می‌گردد و در صورت موفقیت در افزایش ضریب تولید، طبیعتا هزینه تمام شده کالا‌ها نیز اُفت خواهد کرد که این امر بدون نوسازی تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی امکان پذیر نخواهد شد.

این فعال صنعتی در حوزه مواد غذایی در استان البرز، بیان کرد: به عنوان نمونه، هزینه‌ای که برای تعمیر و نگهداری تجهیزات تولیدی صرف می‌شود بصورت طبیعی قیمت تمام شده تولید را نیز بالا می‌برد و این مشتی نمونه خروار از مصائب ادوات تولیدی فرسوده به شمار می‌رود.

وی افزود: در این ارتباط، آموزش و اطلاع رسانی و همچنین تامین هزینه‌های مربوطه از سوی دولت در قالب تسهیلات ویژه از ضروریاتی است که روند حصول این امر را تسریع خواهد کرد در غیر اینصورت با شرایط موجود، تحقق این امر راه به جایی نخواهد برد.

بخش تولید کشور به تکنولوژی روز دنیا مجهز شود

در همین ارتباط، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگویی با رسانه ها، تصریح  کرد: برای حمایت واقعی از کالای ایرانی، باید رقابت پذیری محصولات ایرانی به عنوان یکی از پیش شرط‌های حصول این امر، مد نظر تمامی اقشار جامعه و سیاست مداران قرار گیرد، به این معنا که کالای ایرانی بتواند با کالای مشابه خارجی هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت رقابت کند.

وی در ادامه می‌افزاید: در این خصوص، می‌باید بخش تولید کشور به تکنولوژی روز دنیا مجهز شود و این شکاف تکنولوژیکی بین بخش تولید ایران و دنیا که طی سال‌های اخیر به وجود آمده، از بین برود، به نحوی که کالای ایرانی از حیث کیفیت قادر به رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی شود.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص، بیان کرد: نبود تجهیزات و ماشین آلات دارای تکنولوژی روز دنیا، عامل بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود و به واقع یکی از موانع پیش روی تولید و صادارت نیز به این امر باز می‌گردد.

وی با اشاره به بی کیفیت بودن برخی از محصولات تولیدی به دلیل فرسودگی دستگاه‌ها و ادوات فرسوده و قدیمی، گفت: در منطقه‌ای که جمهوری اسلامی ایران حضور دارد، قریب به ۳۵۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند که ما یک درصد از آن را در اختیار داریم که در صورت مهیا شدن شرایط، (با عنایت به ظرفیت‌های موجود) قاعدتا باید ۲۵ درصد از زمینه صادراتی موجود را در اختیار بگیریم.

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عمر مفید تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی تصریح کرد:ادوات صنعت معمولا دارای یک عمر مفید مشخصی هستند و سپس نوسازی آنها، ضرورتی اجتناب ناپذری محسوب می‌شود و با عنایت به این امر حائز اهمیت یک تولیدات پیشرفته و صنعتی و ضریب کیفی آن‌ها تابعی از کیفیت دستگاه‌های فعال در این بخش (تولید و صنعت) هستند، و به تبع توجه به نوسازی و پیشرفته بودن آن‌ها امر حائز اهمیتی به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو مولفه تعیین کننده اتوماسیون و مکانیزاسیون، گفت: در برخی صنایع، این دو مقوله به سرعت و با جدیت عملیاتی می‌شود و کشور‌های صنعتی و پیشرفته دنیا با علم به اهمیت نوسازی و پیشرفته بودن تجهیزات تولیدی، توجه بسیاری را به این موضوع لحاظ می‌کنند، زیرا هر آنچه تجهیزات فعال تولیدی از کیفیت مطلوب تری برخوردار باشند به همان میزان امکان موفقیت هر چه بیشتر در صادرات و فروش تولیدات نیز تقویت خواهد شد.

امید آن می‌رود در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای ایرانی مزین شده، شاهد توجه وافرتری به عوامل اثرگذار برای نیل به این هدف باشیم که قطعا یکی از این مولفه‌ها به ارتقای تجهیزات و ادوات تولیدی و صنعتی معطوف می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
بهتره یاد بگیریم تجهیزات رو هم خودمون ایجاد و تولید کنیم تا هر روز بتونیم اونارو با تغییر دادن به روز کرده و بهترشون کنیم مگر نه دستگاههایی رو که می خوایم از کشورهای دیگه بخریم باز هم قدیمی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
در کشور صنایع و دیگر حوزه ها کشاورزی ، و غیره یا دولتی هستند و یا خصوصی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
در کشور صنایع و دیگر حوزه ها کشاورزی ، و غیره یا دولتی هستند و یا خصوصی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
ماشین من الان حدود 15 سال کار میکنم خداییش مثل عروسه اینقدر زیباست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۴۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
این دوران ،دوران رقابت و سرعت و کیفیت است و تنها تکنولوژی بهتر ،میتواند بر این سه عامل پیروز شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
تجهیزات پیشرفته و بروز میتواند همه کمبودها را جبران کند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
ماشین آلات قدیمی علاوه بر مصرف انرژی و برق فراوان ،بازده کمی هم دارند در نتیجه قیمت تمام شده بیشتر و سرعت کمتر در تولید و از کیفیت کمتر هم برخوردارند پس استفاده از تکنولوژی روز یعنی رقابت بیشتر و ماندگاری و دوام بالاتر کارخانجات و کارگاههای تولیدی و فروش بیشتر و سود بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
تجهیزات پیشرفته و بروز در کنار نفرات زبده حرف اول را در تولید ملی میزنند پس تکنولوژی روز جهان در تیراژ و کیفیت و قیمت صد در صد تاثیر مستقیم دارد
آخرین اخبار