وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق اصل 44 دخالت دولت در ساخت مسکن با قانون اساسی مغایرت دارد، در نتیجه دولت 2 روش اعطای تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد خدمات زیربنایی در بافت‌های فرسوده را در نظر گرفته است.

دولت در ساخت مسکن دخالت نکند/ اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش قدرت خرید مردمبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سالروز تأسیس بنیاد مسکن با بیان اینکه رشد مسکن در سال گذشته 6 درصد بود، اظهار کرد: طبق برآورد این رشد در سال 97 روند افزایشی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه بزرگ مقیاس نخواهیم داشت، افزود: مردم باید خودشان زمینه ارتقا و افزایش کیفیت زندگی را فراهم کنند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده باید توسط خود مردم احداث شود و دولت در این زمینه نباید دخالتی داشته باشد.

آخوندی، افزود: به دلیل آنکه واحدهای فرسوده دارای تولیت هستند، دولت باید در بحث خدمات اجتماعی و زیربنایی این واحدها دخالت کند در نتیجه میزان دخالت دولت به جای ساخت این است که امکان خدمات زیربنایی را فراهم کند.

وی تأکید کرد: دولت نباید در احداث واحدی دخالت کند، زیرا بر اساس اجرای اصل 44 زمانی که مردم می‌توانند در کاری فعالیت کنند، دولت حق دخالت ندارد.

وزیر راه و شهرسازی، یادآور شد: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد تا قدرت خرید و ساخت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دخالت در ساخت با اجرای سیاست‌های اصل 44 مغایرت دارد، گفت: ده‌ها بار توسط دولت دخالت در ساخت و ساز صورت گرفت و نتیجه آن جز شکست هیچ چیز نبود، در نتیجه باید برای تک تک شهرها به جای ایجاد شهرهای جدید به دنبال استفاده از ظرفیت آنها باشیم.

آخوندی با بیان اینکه حفظ تعلقات در محله‌های قدیمی بسیار بالاتر از مناطق دور از شهرها و بیابان‌هاست، گفت: در اکثر شهرها محله‌های قدیمی در حال بازسازی و بهسازی هستند.

اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش قدرت خرید مردم

وی به روش دوم نوسازی در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: برای افزایش قدرت خرید مردم صندوق پس اندازی مسکن راه‌اندازی شد تا مردم بتوانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.

آخوندی تأکید کرد: تاکنون 2 سیاست در ایران درباره تسهیلات انجام شده که یکی از آنها اعطای تسهیلات ارزان قیمت در قالب پروژه مسکن مهر است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تسهیلات ارزان‌قیمت موجب ایجاد هزینه برای دولت حتی چندین برابر تسهیلات مسکن می‌شود، به طوری که میزان مطالبات بانک مسکن به طور مرتب فزاینده می‌شود و در آخر سال سود این تسهیلات رقم نجومی بدست خواهد آورد.

وی تصریح کرد: بودجه دولت ظرفیت پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات را ندارد و موجب انباشت بدهی بانک‌ها می‌شود.

آخوندی گفت: اقدامی که ما به‌دنبال آن هستیم ایجاد صندوق خانه یکم و پس‌انداز است، به همین جهت تسهیلات به صورت تضمینی به سپرده‌گذاران تعلق می‌گیرد. در این روش نیازی به پرداخت یارانه نخواهد، زیرا این سیستم می‌تواند مستمر باشد و هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت باید افزایش سرمایه بانک مسکن را سرلوحه کار خود قرار دهد و به جای آنکه در پرداخت تسهیلات مسکن یارانه بپردازد، می‌تواند این اقدام را به خوبی پیش ببرد، چرا که افزایش سرمایه با یارانه متفاوت است و همواره برای دولت و بیت‌المال این افزایش سرمایه باقی می‌ماند.

 سپرده‌گذاری 400 هزار نفر در صندوق پس انداز یکم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدل مالی طراحی شده تا به امروز شاهد استقبال خوب متقاضیان بوده است، افزود: تا پایان سال گذشته 400 هزار نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کردند که رقم بزرگی به شمار می‌رود.

آخوندی، گفت: هر روز متقاضیان زیادی که بیش از هزار نفر هستند در صندوق پس انداز یکم سپرده‌گذاری می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه دولت باید بازسازی بافت‌های فرسوده را سرلوحه کار خود قرار دهد، افزود: نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت‌های فرسوده هم اکنون 8 درصد است که امروز در شورای پول و اعتبار به دنبال کاهش این نرخ سود به 6 درصد هستیم.

وی گفت: این نرخ سود بسیار پایین است و می‌تواند جذابیت زیادی برای متقاضیان داشته باشد.

آخوندی یادآور شد: این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز رونق مسکن شود و به پایداری این رونق کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد مسکن در سال 96 به 7 درصد رسید، افزود: این رشد در سال 97 فزاینده خواهد بود و کسانی که پس انداز کرده‌اند باید بدانند در سال 97 این رشد بیشتر خواهد شد.

وی توضیح داد: ما به دنبال سیاست پایدار هستیم که پایبند مداخله‌های لحظه‌ای دولت نباشد و بازار مسکن به مردم و بازار متکی باشد.

آخوندی در پایان گفت: این سیاستی که شروع شده بازخوردهای خوبی به همراه دارد به طوری که طبق آماری که اعلام شد روزانه هزاران نفر در صندوق پس اندازم یکم سپرده‌گذاری می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
باید بستر توليد با كيفيت و قيمت مناسب فراهم شه. ما چقدر بايستي از عدم مديريت صحيح منابع مالي و زمان را از دست بدهيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
قبلاً بدون سپرده گذاری هر طبقه 20 میلیون با سود 4 و اقساط 15 ساله پرداخت می کردند . الان میگه 20 میلیون تا 12 ماه به حسابت باشه بعدش 40 تا می دیم با سود 9 و اقساط 12 ساله
جالبه
آخرین اخبار