یک کارشناس مسائل کره به بررسی مواضع سران دو کشور آمریکا و کره شمالی در دیدار دوجانبه‌شان در سنگاپور پرداخت.

کارشناس مسائل کره: خطر توافق آمریکا و کره شمالی بر سر مسائلی وجود دارد که امکان عملیاتی شدن نداشته باشندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جین اچ لی»، کارشناس مرکز ویلسون در تاریخ و سیاست عمومی کره با اشاره به نشست سنگاپور گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به احساس غریزی خود اطمینان دارد و می خواهد پیش از جهانی کردن موضوع پیونگ یانگ، برداشتی شخصی از کیم جونگ اون داشته باشد.

جین اچ لی در گفتگو با سی ان ان درباره علت دیدار رو در رو و بدون حضور دستیاران و مشاوران سران دو کشور آمریکا و کره شمالی نیز گفت ترامپ می خواهد آنچه را که لازم دارد در دیدار رو در رو با کیم جونگ اون بداند و نیز اینکه بر سر چه چیزی باید توافق و سپس به دنیا اعلام کنند در بستن قراردادی تاریخ ساز بین دوطرف پیشرفت بدست آورده اند. این دیدار برای رهبر کره شمالی هم پرخطر است اما او نیز از نزدیک درباره رئیس جمهور ترامپ مطالعه و بررسی کرده است.

وی افزود: "رئیس جمهور ترامپ حتی در دوران تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز از چشم انداز دیدار رو در رو با کیم جونگ اون سخن می گفت. به همین علت کره شمالی به این موضوع توجه کرد و در پی یافتن راهی برای محقق کردن این فرصت بود و این فرصت هم اکنون مهیا شده است. لذا او هم آمادگی دارد. اما این خطر هم وجود دارد که آن دو بر سر چیزی به توافق برسند که کارکنان آنها نتوانند آن را عملیاتی کنند."

این کارشناس مرکز ویلسون گفت: "کیم جونگ اون از همان ابتدا که زمام امور را در کره شمالی بدست گرفت اقداماتی انجام داد که او را از پدرش کیم جونگ ایل که فردی بسیار تنها و گوشه گیر بود متمایز می ساخت. کیم جونگ اون از همان ابتدا تلاش کرده از پدر بزرگش کیم ایل سونگ الگو بگیرد. باید کیم ایل سونگ را بشناسیم و تعاملش را با دیگر کشورهای دنیا بررسی کنیم تا کیم جونگ اون و دیدگاه های او را بهتر دریابیم. او بسیار مشتاق بود با سران دیگر کشورهای دنیا دیدار کند. شاید کیم جونگ اون را غیر قابل پیش بینی بدانیم اما او از زمانی که زمام امور را در دست گرفت کارهایی انجام داده است. او در آوریل سال 2012 سخنرانی عمومی ایراد کرد که شاید برای ما چندان چشمگیر نباشد اما کیم جونگ ایل در 17 سالی که حاکم بود هرگز سخنرانی عمومی نداشت. لذا هنگامی که کیم جونگ اون برای نخستین بار سخنرانی کرد و من صدایش را شنیدم همه مردم احساس کردند که او رهبری متفاوت خواهد بود. باید خاطر نشان کنم که او در آن سخنرانی اعلام کرد هدف نهایی بازگرداندن شبه جزیره کره در کنترل کره خواهد بود. او می خواهد این کار را امسال انجام بدهد و برای همین از رئیس جمهور ترامپ خواسته اقدامی تاریخی انجام بدهند و به جنگ کره پایان داده شود. هسته ای زدایی بخشی از این فرایند است زیرا کره شمالی می گوید این سلاح ها را برای محافظت از خود در برابر تجاوزگری آمریکا ساخته است. از این رو در حالی که ما این دو نفر را غیرقابل پیش بینی ارزیابی می کنیم اما کیم جونگ اون مسیر مشخصی را در پیش گرفته و اهدافش را به خوبی می داند."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار