۴۵ هزار رأس دام سبک در نهبندان برای پیشگیری از تب کریمه کنگو سمپاشی رایگان شد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ محمد راه انجام  رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:برای از بین بردن ناقلان بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) و پیشگیری از وقوع بیماری‌های دامی و مشترک در دو ماهه گذشته 29 هزار مترمربع جایگاه دامی در شهرستان سمپاشی شده است.

وی افزود: تب ‌خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که از طریق کنه عامل بیماری به دام های دیگر انتقال می یابد و سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری بین دامها دارد. 

راه انجام  با اشاره به اینکه این بیماری در دام بدون علامت بوده و صرفاً با ایجاد یک تب خفیف در 2 الی 7 روز دام را درگیر می ‌کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان‌ پذیر نیست، افزود: داشتن حالت تهوع، بی ‌اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتا 3 تا 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان اظهار کرد: تنها راه مبارزه با کنه‌های روی بدن دام و پیشگیری از این بیماری مهلک، سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصل تکثیر حشرات در فصول گرم سال است.

وی با اشاره به اینکه  تاکنون هیچ موردی از این بیماری در دام های سبک و سنگین در شهرستان مشاهده نشده است به مردم  افزود: فرآورده های گوشتی را از مراکز مجاز که روی آن برچسب دامپزشکی نصب شده، تهیه و گوشت را حداقل 24 ساعت دریخچال نگهداری کنند.

انتهای پیام/ ط آ

سمپاشی رایگان دام ها در نهبندان

 

برچسب ها: دامپزشکی ، تب کنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.