مدیر شبکه دامپزشکی ریگان نسبت به افزایش بیماری اسیدوز به دامداران ریگانی هشدار داد .

دامداران درفصل برداشت خرما مراقب افزایش بیماری اسیدوز باشندمحسن دهقانیان مدیر شبکه دامپزشکی ریگان امروز در گفتگو با خبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  اظهار داشت :با توجه به آغاز برداشت محصول خرما و خشکیدگی این محصول در شهرستان در سالجاری و به تبع آن افزایش مصرف ضایعات خرما به عنوان خوراک دام بدینوسیله به کشاورزان و دامداران عزیز در خصوص بروز بیماری اسیدوز متابولیک هشدار داده میشود.

وی بیان داشت :بیماری اسیدوز در فصل برداشت خرما به دلیل تمایل زیاد نشخوار کنندگان به خرما با توجه به میزان بالای مواد قندی افزایش می یابد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد با توجه به اهمیت موضوع، اطلاع رسانی در خصوص رعایت موارد کنترل و پیشگیری از این بیماری به مراجعین محترم شبکه دامپزشکی و مراکز بخش خصوصی کلینیک و داروخانه های دامپزشکی شهرستان در حال انجام است.

دهقانیان افزود:دامداران عزیز در خصوص رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری در بحث تغذیه دام و چرای دامها در باغات در این فصل توجه لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد اسیدوز یک بیماری متابولیک دام است که با مصرف مواد قندی از قبیل گندم و جو و خرما و سورگوم وانگور و... رخ می دهد و موجب تولید مواد اسیدی از قبیل اسید لاکتیک در شکمبه می شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خاطر نشان کرد با کاهش اسیدیته محیط دستگاه گوارش شرایط مناسبی برای رشد تکثیر باکتری های از قبیل استرپوکوکوس و لاکتوباسیلوس در شکمبه رخ می دهد و سپس این باکتری از طریق عروق خونی به کبد و ریه و قلب و مغز مهاجرت می کند.

دهقانیان اظهار داشت: همچنین با از بین رفتن ویتامین سبب بروز مشکلات و عوارض عصبی در دام می شود ، با توجه به کاهش اسیدیته در محیط دستگاه گوارش شرایط مناسبی برای تبدیل هیستیدین به هیستامین فراهم و با تاثیر بر عروق خونی در بافت سم دام و ایجاد شرایط التهابی و پرخونی سبب لنگش در دام می شود.

انتهای پیام/س

 

برداشت خرما و افزایش بیماری اسیدوز

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار