رضایی از صادرات ۴۹ میلیون دلار محصولات لبنی جز شیر در ۴ ماهه ابتدای امسال خبر داد وگفت: در تمامی محصولات دام و طیور به جز گوشت قرمز از مرز خودکفایی عبور کردیم.

 تولید مرغ استاندارد عاملی برای جلوگیری از هدر رفت 800 تن دانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،؛  مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اینکه محصولات دام و طیور 50 درصد غذای مردم را تشکیل می‌دهد ،اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تولیدی پیش‌بینی می‌شود که امسال 860 هزار تن گوشت قرمز از جمله بز، گوسفند، گاو، گاومیش و گوساله، 900 هزار تن تخم مرغ، 10 میلیون و 700 هزار تن شیر خام، 87 هزار تن عسل، هزار و 260 تن پیله تر ابریشم و بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ تولید شود که با احتساب جمعیت 81 میلیون نفری این میزان تولید محصولات پروتئینی برای تغذیه افراد مناسب است.

وی افزود: معاونت امور دام برای اطمینان خاطر از تولید پایدار در آینده برنامه‌هایی نظیر تولید مناسب پروتئین جامعه و کاهش هزینه‌های تولید به ازای هر واحد تولیدی، ارتقای بهره‌وری و کیفیت محصولات دامی، تأمین امنیت پایدار در زیر بخش دام و طیور، حفظ ذخایر ژنتیک به عنوان منابع پایه تولید، توانمندسازی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و صندوق‌های مرتبط با تولید، حذف وابسته‌ها، توسعه دامپروری متناسب با آمایش سرزمین، توجه به افزایش تولید و اصلاح ساختار مزرعه‌ تا سفره را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

رضایی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکنندگان از طریق تأمین منابع مالی به عنوان ارکان سیاست کلان است، گفت: دولت با اختصاص ارز4200 تومانی به واردات نهاده‌ها و مواد خوراکی می‌تواند پشتوانه و دلگرمی برای تولیدکنندگان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه زنجیره‌سازی در تولید یکی از کارهای اصلی معاونت امور دام به شمار می‌رود، گفت: ایجاد زنجیره‌سازی و فروش بدون واسطه، در کاهش هزینه‌ها و پایداری تولید تأثیر بسزایی دارد.

به گفته وی هم اکنون 16 تا 18 درصد گوشت مرغ در این زنجیره‌ها در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده این رقم به 40 درصد برسد.

معاون امور تولیدات دامی با اشاره به اینکه در دنیا بیش از 80 درصد گوشت مرغ در سایز 1200 تا 1800 گرم عرضه می‌شود بیان کرد: این در حالی است که در ایران مردم به دلایل مختلف مرغ با لاشه سنگین را می‌پذیرند که این امر به سبب افزایش هزینه‌های مرغدار در قیمت تمام شده و تولید تأثیر بسزایی دارد.

به گفته این مقام مسئول تولید مرغ استاندارد با وزن کمتر از 1800 گرم علاوه بر جلوگیری از هدررفت 800 هزار تن دان به نفع مصرف کننده و اقتصاد ملی کشور است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و الگوسازی مرغ سایز در دستور کار است،افزود: اگرچه مرغ درشت ارزش غذایی پایین تری دارد ،اما در ایران به دلایل مختلفی لاشه سنگین را می پسندند.

رضایی استاندارد مصرف دان در دنیا را ۱.۶ کیلو گرم اعلام کرد گفت: این در حالی است که این رقم در ایران ۲ کیلو گرم است چرا که مرغدار برای تولید مرغ درشت باید دان بیشتری مصرف کند که این امر به ضرر اقتصاد کشور است.

این مقام مسئول ادامه داد:اگر مصرف کننده خواهان مرغ استاندارد باشد،مرغدار تابع بازار خواهد بود و اقدام به تولید مرغ استاندارد خواهد کرد چرا که یکی از برنامه های وزارتخانه الگوسازی روی سایز مرغ است.

جمعیت دام های اصلاح نژاد به یک میلیون راس می رسد

وی درباره آحرین وضعیت برنامه پرورش و اصلاح دام های کوچک گوسفند و بز گفت: درد چند سال اخیر معاونت امور دام ،واردات نژادهای اصلاح شده است که تا کنون بیش از ۵۰ هزار راس ظرفیت سازی شده و ۲۱ هزار راس دام های کوچک گوسفند و بز اصلاح شده موجود است.

به گفته رضایی پیش بینی می شود که جمعیت دام های اصلاح شده تا سال ۱۴۰۰ به یک‌میلیون راس برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اصلاح نژاد دام های بزرگ گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار راس گاو دو منظوره در کشور وجود دارد که در زمینه تولید شیر و گوشت پتانسیل مناسبی دارند ضمن آنکه عادت پذیری به شرایط سخت محیط از منافات بارز آنهاست که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۴ جمعیت آنها به ۲۰ درصد برسد.

به گفته وی تا سال ۱۴۰۰،حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز از مسیر گاوهای دو منطوره و ۱۵۰ هزارتن شیر از این محل تامین خواهد شد.

محدودیتی در توزیع تخم مرغ داخل وجود ندارد

رضائی از توزیع مستقیم گوشت مرغ در میادین میوه و تره بار خبر داد و‌گفت: ۲۰ درصد غرفه های پروتئین عرضه در اختیار تشکل ها،اتحادیه ها و تعاونی ها قرار خواهد گرفت تا با حذف واسطه ها هزینه های تولید کاهش یابد.

وی درباره عرضه تخم مرغ در بازار گفت: با توجه به کاهش حجم صادرات،تخم مرغ به اندازه کافی در داخل وجود دارد .

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته به سبب بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان ۲۵ میلیون قطعه مرغ معدوم سازی شدو در حالیکه پیش بینی می شد تولید تخم مرغ به کمتر از ۶۰۰ هزارتن برسد،اما خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده کاهش محسوسی نداشتیم و پیش بینی می شود تولید به ۹۰۰ هزارتن برسد.

به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد در سال گذشته کمتر از ۱۰ هزارتن تخم مرغ صرفا برای تنظیم بازار وارد شد که امسال به سبب وضعیت مساعد تولید نه تنها کمبودی نداریم بلکه پیش بینی می شود در شش ماهه دوم به سبب افزایش جوجه ریزی،تولید بالا خواهد رفت.

رضائی با بیان اینکه برای پیشگیری از بحران آنفلوانزا ستاد ملی تشکیل شده است،افزود: اگر مرغداران حداقل شرایط را رعایت نکنند به آنها مجوز جوجه ریزی داده نخواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه گله های مادر در سطوح مختلف مرغ گوشتی و تخم گذار وارد شده است،نگرانی وجود ندارد و مرغداران با کمال آرامش می توانند به تولیدبپردازند.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت تولید عسل بیان کرد: امسال پیش بینی می‌شود که ۸۷ هزارتن عسل تولید شود و این صنعت به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی است چرا که با توجه به نوسان نرخ ارز پیش بینی می شود که صادرات مناسبی در ژله رویال،زهر زنبور عسل و... که ارزش تولیدات دارویی دارند،داشته باشند.

 ۳۴۹ واحد پرورش دام و طیور به بهره برداری می رسد

وی افزود: در هفته دولت ۵۷ واحد پرورش گاو شیری،۳۹ واحد پرواربندی بره،۳۶ واحد پرواربتدی دام های بزرگ،۸۲ واحد پرورش جدید تخم گذار و ۴۰ واحد گوسفند و بز به بهره برداری می رسد.

به گفته رضائی ۳۴۹ واحد با ارزش ۳۴۱ میلیار تومان و اشتغال مستقیم ۱۵۱۰ نفر در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

صادرات ۳۲۴ میلیون دلار شیر در ۴ ماهه نخست سال

این مقام مسئول از صادرات ۴۹ میلیون دلار محصولات لبنی جز شیر در ۴ ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: همچنین ۳۲۴ میلیون دلار شیر در این بازه زمانی صادر شد و پیش بینی می شود که امسال بیش از یک‌میلیون تن شیر و محصولات لبنی صادر شود.

به گفته وی در تمامی محصولات دام و طیور به جز گوشت قرمز از مرز خودکفایی عبور کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تنها عامل اصلی گرانی گوشت و مرغ در بازار نیست، گفت: عوامل متعددی در نوسان قیمت دخیل هستند. تنها تولید این محصولات به معاون امور دام مربوط می‌شود که بدین منظور در نظر دارد تمامی اطلاعات تولید را در سامانه سماصط رصد کند چرا که با رصد کردن تمامی اطلاعات تولید و برنامه ریزی بر اساس سیاست‌ گذاری کلان و الگوی مصرف صاحب کمترین نوسان در این زمینه خواهیم بود.

رضایی با اشاره به اینکه در تأمین و تولید گوشت قرمز به سبب شرایط اقلیمی با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم، گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک و خشکسالی‌های پی در پی با مشکلاتی در تأمین گوشت قرمز رو به رو هستیم که دولت برای خروج بازار از این تنش‌ها سالانه اقدام به واردات 150 هزار تن گوشت گرم گوسفندی و منجمد گوساله و گوسفند می‌کند تا با عرضه آنها به نرخ متعادل از نوسان قیمت جلوگیری شود.

معاون امور تولیدات دام قیمت هر کیلو گوسفند زنده از دامدار را 22 هزار تومان اعلام کرد و گفت: در بدترین شرایط قیمت گوشت 44 هزار تومان تمام می‌شود که متأسفانه به دلیل مشکلات سیستم توزیع و واسطه گری با نرخ‌های بالاتری در بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه‌های مختلف وجود ندارد، افزود: با توجه به ثبت سفارش نهاده‌های دامی و پیش بینی که برای آینده شده است،‌ هیچ کمبودی نخواهیم داشت و تولید کنندگان از این حین نگرانی نداشته باشند.

وزارت جهاد کشاورزی نسبت به قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار بی‌تفاوت نیست

وی با بیان اینکه در زمینه تخم مرغ کمبودی وجود ندارد، گفت: این در حالی است که در خرده فروشی‌ها به سبب وجود عوامل واسطه،تخم مرغ با نرخ‌های بالایی توزیع می‌شود که البته دولت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این قیمت‌ها بی‌تفاوت نیستند و با عرضه مرغ منجمد با نرخ 6 هزار و 200 تومانی، توزیع گوشت وارداتی و اختصاص ارز دولتی به تمامی نهاده‌ها به دنبال تعادل و تنظیم بازار هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه ممنوعیت صادرات شیر خشک مشکلات متعددی را به همراه دارد، گفت: هم اکنون در حال رایزنی برای لغو این ممنوعیت هستیم چرا که سال گذشته بیش از 900 هزار تن مازاد تولید به صورت شیر خشک و محصولات لبنی از کشور خارج شد که امسال به سبب این مازار تولید باید در آن مقداری شیر خشک و محصولات لبنی صادر شود.

نگرانی بابت نوسان قیمت مرغ در ایام محرم نداریم

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر درباره وضعیت بازار مرغ در ایام محرم، گفت: با توجه به جوجه ریزی مناسب در مرداد ماه ،جای هیچگونه نگرانی مبنی بر نوسان قیمت در این ایام وجود ندارد.

معاون امور تولیدات دامی درباره آخرین وضعیت بازار صادراتی مرغ و تخم مرغ، گفت: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای حاد پرندگان بخشی از تولید خود را از دست دادیم و هم اکنون با محدودیت‌هایی در صادرات رو به رو هستیم و این در حالی است که در برخی سال‌ها 70 هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر می‌شد که به سبب تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش نرخ تخم مرغ در بازار داخل، صادرات را محدود کرده‌ایم.

رضایی ادامه داد: در شرایط کنونی 20 تا 30 درصد ظرفیت تولید مرغ کشور خالی است که باید ساز و کارهایی برای حفظ بازارهای صادراتی به کار گرفته شود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در رابطه با اجداد مرغ و گوشتی و ثبت سفارش آنها نداریم، تصریح کرد: اگر چه در سال‌های گذشته توجه کافی به این موضوع نشده است، اما هم اکنون طرح کلانی با مشارکت دستگاه‌های ذیربط و وارد کنندگان به خصوص مؤسسه تحقیقات علوم دامی در حال انجام است تا ذخایر ژنتیکی از بین نرود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار