تأسیس نخستین پژوهشکده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در علوم پزشکی ایران/ آموزش و جذب بیش از ۴۰۸ هزار سفیر سلامتناصری‌پور گفت: بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال از به کمک خیرین در حوزه سلامت سرمایه گذاری شده است و بیش از ۴۸۰ هزار سفیر سلامت در دانشگاه جذب شدند و آموزش دیدند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود ناصری‌پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست مشورتی که با حضور وزیر بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران در راستای حرکت توسعه مدار در امر اجتماعی شدن سلامت در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: مفهوم اجتماعی شدن نظام سلامت با تمرکز بر تعیین کننده‌های آن، مشارکت‌های مردمی، همکاری‌های بین بخشی و عدالت بر سلامت عجین است.

وی ادامه داد: تعیین‌ کننده‌های اجتماعی سلامت شرایطی هستند که مردم در آنها داده می‌شوند رشد و زندگی می‌کنند و سن آنها افزایش پیدا می‌کند و مجموعه گسترده‌تری از نیروها و نظام‌هایی است که شرایط زندگی روزمره افراد را شکل می‌دهند.

ناصری‌پور اظهار کرد: مشارکت مردمی در اجتماعی شدن سلامت به معنای مشارکت آحاد مردم در سیاست گذاری، اجرا، پایش برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه سلامت است اگرچه این مشارکت وابسته به اقدامات دولت و حکومت نیست ولی نظام سلامت وظیفه تسهیل کردن و رسمیت دادن به آن را بر عهده دارد.

اقدامات بین بخشی چیست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: اقدامات بین بخشی از جمله موضوعاتی است که در اجتماعی شدن نظام سلامت مطرح می‌شود و شامل اقداماتی است که در سایر بخش‌ها به جز نظام سلامت برای اثرگذاری بر پیامدهای سلامت انجام می‌شود.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران علاوه بر نقش مرسوم دانشگاهی خود جزئی از نظام سلامت کشور است و هرآنچه از مفاهیم اجتماعی شدن سلامت در بالا ذکر شد در مورد اجتماعی شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز صدق می‌کند.

اجتماعی شدن نظام سلامت عامل  ارتقای عادلانه سلامت

ناصری پور ادامه داد: امروز اجتماعی شدن نظام سلامت به عنوان یک سیاست راهبردی ضروری جهت ارتقای عادلانه سلامت مطرح است و نگاه اجتماعی به حوزه سلامت دیدگاهی با توجه عمیق به اثرات متقابل مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با سلامت مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: سلامت به خودی خود مقوله‌ای اجتماعی بوده و به همین دلیل بهتر است اصطلاح اجتماعی شدن سلامت با اجتماعی شدن نظامت سلامت که با مفهوم تلاش ساختار یافته و نظام مند نظام سلامت جایگزین شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد، اظهار کرد: این جمعیت از بزرگترین زیرمجموعه‌های نظام سلامت کشور پس از فتح ملی است به تبیین دیدگاه کنونی این دانشگاه تلاش مضاعفی برای اجتماعی شدن اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهداف اختصاصی اجتماعی شدن نظام سلامت که در این دانشگاه تبیین شده است، گفت: شناسایی مهم‌ترین تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت و مداخله برای بهبود وضعیت آنها، گسترش همکاری‌های بین بخشی برای توجه به سلامت در سیاست گذاری سایر بخش‌ها و مشارکت آنان در ارتقاء سلامت، پیگیری اجرای طرح‌های پیوسته سلامت به منظور کاهش اثرات منفی پروژه‌های توسعه‌ای و سیاست سایر بخش‌ها بر سلامت مردم، تسهیل ساز و کار مشارکت مردم در فرآیندهای سیاست گذاری اجرا، پایش و ارزشیابی برنامه‌های سلامت، از جمله اهداف اختصاصی اجتماعی شدن سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

اهداف اختصاصی اجتماعی شدن نظام سلامت

وی ادامه داد: افزون بر این تقویت رویکرد پیشگیری و ارتقاء سلامت در فعالیت بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه، حرکت به سمت خدمات سلامتی ادغام یافته مردم محور، استفاده از مکان‌های خارج از مراکز بهداشتی درمانی مانند مدرسه و محیط‌های کار برای ارائه مراقبت‌های سلامت، نهادینه کردن جامعه محوری در برنامه آموزشی دانشجویان و فراگیران گروه پزشکی، گسترش رویکرد خودمراقبتی و توانمندسازی مردم، هدفمند کردن مشارکت خیرین در جهت رفع نیازهای حوزه سلامت و گسترش پژوهش‌های جامعه محور و هم راستا کردن آنها با نیازهای جامعه از دیگر اهداف اختصاصی اجتماعی شدن نظام سلامت در علوم پزشکی ایران بر شمرده می‌شود.

ناصری‌پور با اشاره به راهکارهایی برای شناسایی مهم‌ترین تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت، گفت: راه اندازی اتاق فکر دانشگاه با هدف گفتگو پیرامون موضوعات چالش زای اولویت دار بر سر راه توسعه پایدار سلامت مناطق تحت پوشش دانشگاه، تدوین و تعیین اولویت‌های مؤلفه‌های اجتماعی سلامت در مناطق تحت پوشش، تنظیم پیش نویس اولیه برای سند اجتماعی شدن علوم پزشکی ایران، جمع آوری داده‌های مرتبط با شاخص‌های عدالت در سلامت و طراحی پایلوت برنامه تکامل ابتدای دوران کودکی در شهرستان ملارد، از مهم‌ترین راهکارهای تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت در علوم پزشکی ایران محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر گسترش همکاری‌های بین بخشی در حوزه سلامت، گفت: مشارکت فعالانه در کارگروه‌های سلامت به امنیت غذایی شهرستان‌های تابعه و تهران، شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران و کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به منظور گسترش همکاری‌های بین بخشی برای توجه به سلامت و جلب مشارکت سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات در حوزه اجتماعی شدن سلامت، پیگیری اجرای طرح‌های پیوست سلامت برای کاهش اثرات منفی پروژه‌های توسعه‌ای و سیاست‌های سایر بخش‌ها بر سلامت مردم است و در این راستا برنامه ریزی جهت برگزاری اولین همایش مسئولیت اجتماعی در سطح کارخانجات تحت پوشش دانشگاه در دی ماه سال جاری با همکاری معاونت غذا و داروی علوم پزشکی ایران ترتیب داده شده است.

هدف برگزاری مجامع سلامت شهرستانی

ناصری‌پور افزود: برای تسهیل سازوکار مشارکت مردم در حوزه سلامت، مجامع سلامت شهرستانی برگزار می‌شود همچنین با استانداری تهران برای برگزاری نخستین مجمع استانی سلامت در استان تهران برنامه ریزی شده است و همایش کنش گران سلامت و اعضای هیئت علمی و همکاری با معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در برنامه ریزی برای اجرای دومین مجمع ملی سلامت از دیگر برنامه‌ها به منظور جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت در نظر گرفته شده است.

فعالیت  نماینده اجتماعی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه رویکرد پیشگیری و ارتقاء سلامت در بیمارستان‌های علوم پزشکی ایران دیده شده است، گفت: در این راستا نماینده اجتماعی در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی فعالیت می‌کنند و جلساتی با گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت برگزار می‌شود و در تلاش هستیم تا بیمارستان فیروزآبادی به عنوان بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت در علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز کند.

تلاش برای راه اندازی شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد ایدز

وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا از شهرداری‌ها در زمینه تشکیل کانون‌های سلامت محلات حمایت کنیم و در این راستا گسترش همکاری با سازما‌ن‌های مردم نهاد و داوطلبانه با امضای 10 تفاهمنامه در دستور کار قرار گرفته است همچنین تلاش می‌کنیم تا شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد ایدز راه اندازی شود.

ناصری‌پور افزود: ما برای ارتقاء سلامت مردم با کمیته مبارزه با مواد مخدر تهران همکاری می‌کنیم همچنین شورای ارتقاء سلامت در 3 هزار و 70 سازمان و مدرسه برگزار می‌شود و به اعضای این شورا آموزش‌های لازم در جهت ارتقاء سلامت مردم داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ما در تلاشیم تا رویکرد خود مراقبتی را بین مردم نهادینه کنیم، گفت: از جمله این اقدامات برگزاری همایش‌های زندگی سالم با همکاری وزارت بهداشت است که تاکنون همایش‌های شیرینی در زندگی سالم، لبنیات سالم، آلزایمر، پیشگیری از سوانح و حوادث رانندگی و ازدواج سالم برگزار شده و همایش روغن سالم در حال برنامه ریزی است.

ناصری‌پور با بیان اینکه تاکنون 408 هزار و 21 سفیر سلامت جذب شده و برای ارتقاء سلامت مردم آموزش دیده‌اند، گفت: افزون بر این 5 کمپین آموزشی و اطلاع رسانی به جامعه و برنامه‌های نیازسنجی نیز برگزار شده است.

کمک 120 میلیارد ریالی خیرین سلامت

وی مشارکت خیرین در حوزه سلامت را ضروری دانست و گفت: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی ایران توانسته بیش از 120 میلیارد ریال کمک مردمی خیرین را در حوزه سلامت جذب و سرمایه گذاری کند همچنین به دنبال تحقق صد در صدی تشکیل موسسات خیریه بیمارستانی و جمع آوری موقوفات دانشگاه و ثبت مستنداتشان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر اینکه در حوزه اجتماعی شدن سلامت باید پژوهش‌ها گسترش پیدا کند، گفت: یکی از این اقدامات تأسیس نخستین پژوهشکده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که مجوز آن را از شورای گسترش و آموزش علوم پزشکی اخذ کرده‌ایم همچنین به دنبال گردآوری داده‌ها و اطلاعات موجود وضعیت سلامت در مناطق تحت پوشش دانشگاه هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار