قدمی گفت: بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز معلول در یک هزار و ۵۶۰ مدرسه ویژه کودکان استثنایی حضور دارند.

آموزش بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز معلول در ۱۵۶۰ مدرسه ویژه کودکان استثناییبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید قدمی رئیس آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی در نخستین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۵۰هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که این تعداد دانش‌آموز در ۱۵۶۰ مدرسه در حال تحصیل هستند.

رئیس آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی ادامه داد: این عزیزان در گروه‌های مختلف ناشنوا، نابینا و اختلالات یادگیری و ... قرار دارند که از این تعداد ۷۸هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و ۷۰هزار نفر در آموزش‌های تلفیقی ما حضور دارند.

وی در ادامه بابیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس ما ۷۰سال است که خدمات آموزشی به معلولان ارائه می‌کنیم، اما با تشکیل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در کشور خدمات معلولان با سرعت بیشتری به این افراد ارائه می‌شود.

قدمی افزود: به‌عنوان معلم این دانش‌آموزان زبانم نمی‌چرخد که بگویم دانش‌آموزان دارای معلولیت هستند و از واژه دانش‌آموزان ویژه استفاده می‌کنم. ما سعی کرده‌ایم خدمات آموزشی، حمایتی، درمانی به این دانش‌آموزان ارائه کنیم. این افراد در شرایط خاص قرارگرفته‌اند و باید آن‌ها را درک کنیم. دانش‌آموزان ویژه‌ای که شامل گروه‌های مختلف ناشنوایان، نابینایان، آسیب‌دیدگان ذهنی، روانی، معلولان جسمی حرکتی و اختلالات یادگیری و چند معلولیت هستند که در بیش از ۱۵۶۰مدرسه مشغول تحصیل می‌کنند.

معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در ادامه تشریح کرد: برنامه‌هایی متعدد برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه پیش‌بینی‌شده که از ۱۴۸هزار دانش‌آموز اشاره‌شده، بیش از ۷۸هزار نفر از آن‌ها در مدارس خاص و حدود ۷۰هزار نفر از آن‌ها نیز در سیستم آموزش تلفیقی و فراگیر مشغول آموزش هستند. ما اعتقادداریم که معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است و ما باید فضایی ایجاد کنیم که این دانش‌آموزان در مدارس عادی و در کنار دانش‌آموزان عادی ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: در ارتباط با بچه‌های آسیب‌دیده ذهنی با توجه به شرایط آن‌ها ما هنوز نتوانستیم این افراد را در نظام فراگیر مشغول به تحصیل کنیم که امیدواریم در این زمینه در آینده اقداماتی انجام شود.

نقش خانواده‌ها در پذیرش معلولیت کودکان

قدمی بابیان اینکه نقش خانواده‌ها در پذیرش معلولیت کودکان بسیار مهم است گفت: سال گذشته حدود ۲۰۰هزار نفر از اولیا در کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با شرایط ویژه شرکت کردند که اتفاقاً از این تعداد ۳۰هزار نفر از پدران کودمان معلول بودند.

رئیس آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی در ادامه افزود: ما در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی یک شورای اداری داریم که وزیر آموزش‌وپرورش و ۶نماینده از وزارتخانه‌های مختلف و نماینده اولیاء در آن عضویت دارند و تمامی برنامه‌ها در این شورا پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

قدمی با اشاره به طرح سنجش برای دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند، گفت: بیش از یک سال است که این طرح در حال اجراست و بچه‌هایی که دارای اختلالات هستند شناسایی می‌شوند، سال گذشته و ۴۰۰هزار نفر در این طرح شرکت کردند که خروجی آن معرفی ۸هزار دانش‌آموز با شرایط ویژه بود که البته از این تعداد از یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دانش‌آموز حدود ۶۰هزار دانش‌آموز مشکل دیرآموزی داشتند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: بودجه امسال سازمان استثنایی کشور ۹۵۰میلیارد تومان بوده و این در حالی است که ما ۲۳هزار نیروی انسانی در ۱۵۶۰مدرسه داریم و برای ۱۴۸هزار دانش‌آموز خدمت‌رسانی می‌شود که به‌طور میانگین برای هر دانش‌آموز ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

قدمی با اشاره به اینکه هزینه تحصیلی دانش‌آموزان با شرایط ویژه ۴برابر بیشتر از دانش‌آموزان عادی است اضافه کرد: علاوه بر این هزینه ما هزینه‌های تحصیلی هزینه‌های دیگری ازجمله تأمین سمعک، جراحی و... دانش‌آموزان با شرایط ویژه را پرداخت می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار