رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم از ۱۴۷۰ به ۱۶۰۰ تومان را جوابگوی هزینه‌های کشاورزان اعلام کرد.

نرخ ۱۶۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم مطابق با هزینه‌های تولید است/ خودکفایی گندم ادامه داردعلیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نرخ جدید خرید تضمینی گندم را مطابق با هزینه های تولید دانست و گفت: اگرچه در دو سال زراعی گذشته، نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با قانون افزایش نیافت، اما برای سال زراعی جدید تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم از ۱۴۷۰ به ۱۶۰۰ تومان جوابگوی هزینه کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه افزایش مجدد نرخ خرید تضمینی گندم منطقی نیست، افزود: اگر مسئولان دولتی بخواهند بیش از حد در این مسئله ورود کنند، بی شک این موضوع تاثیر سوء بر بازار خواهد داشت به طوریکه کشاورزان برای خرید نهاده و خدمات باید مبلغ بالاتری را پرداخت کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ حداقلی هزینه‌های تولید است، بیان کرد: اگربازار با نرخ‌های بالاتری محصول تولیدی کشاورزان خریداری کند، دولت ممانعتی برای این موضوع ایجاد نکرده است.


بیشتر بخوانید: اصلاح قانون خرید تضمینی بررسی می‌شود/ کشاورزان خواستار اجرای قانون هستند


رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: کشاورزان با افزایش بهره وری در واحد سطح و کاهش هزینه‌های تولید باید در صدد جبران هزینه هایشان باشند چرا که در صورت عملکرد پایین، خرید گندم با نرخ ۲ هزار تومانی سودی برای کشاورزان در بر ندارد.

به گفته وی کشاورزان با استفاده مطلوب از نهاده‌های تولید می‌توانند عملکرد در واحد سطح را افزایش و ضایعات را کاهش دهند.

ایمانی در پایان از افزایش ۲ درصدی سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: برای سال زراعی جدید ۴ میلیون هکتار اراضی دیم و ۲ میلیون هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته است که با این وجود پیش بینی می‌شود مشکلی برای خودکفایی گندم پیش نیاید.

انتهای پیام/

سطح زیر کشت گندم افزایش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار