مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی؛

خراسان رضوی؛ پیشرو در تدوین سند توسعه همه جانبه

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تدوین نقشه جامع محیط زیست استان در قالب سند توسعه همه جانبه و پایدار با رویکرد آمایش راهبردی برای نخستین بار در کشور خبرداد.

خراسان رضوی؛ پیشرو در تدوین سند توسعه همه جانبهبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، تورج همتی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نخستین نشست شورای پژوهشی حفاظت محیط زیست استان با اشاره به تدوین سند توسعه مذکور گفت: این سندکه با در نظر گرفتن نگرش سیستمی و نیز ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محیط زیست با هدف توسعه، تدوین شده، نقشه راهی برای برنامه‌های عملیاتی جامع بر مبنای سناریو‌های محیط زیست محور و ترسیم ماموریت‌های محوله بر اساس اسناد آمایش و توسعه استان است.

وی با بیان اینکه نقشه جامع محیط زیست استان هم اکنون در دستور کار شورای برنامه ریزی قرار گرفته است، گفت: تدوین نقشه جامع محیط زیست استان با رویکرد آمایش راهبردی برای نخستین بار در سطح کشور صورت می‌گیرد و حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه پیشرو بوده است.

همتی افزود: ۱۴ منطقه از مناطق چهارگانه استان دارای طرح توجیهی و طرح جامع مطالعاتی هستند که به عنوان نقشه راه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر طرح‌های مطالعاتی تالاب بزنگان، مدیریت زیست بوم رودخانه تجن و مقابله با گرد و غبار در مناطق حفاظت شده سیرخون، درونه و پناهگاه حیات وحش شیر احمد، از محل اعتبارات ملی و استانی انجام شده است.

همتی با تأکید بر ضرورت حاکمیت نگاه پژوهش محوری بر موضوعات فنی و اجرایی حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، صراحتاً امر پژوهش را از ارکان ذاتی اداره‌های کل حفاظت محیط زیست دانسته و آن‌ها نیز در قالب مراکز تحقیقات زیست محیطی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت تعمیق فعالیت‌ها با رویکرد پژوهشی به منظور اتخاذ تصمیمات مطلوب‌تر برای سیاست گذاری، هدایت کلان، نظارت عالیه و هماهنگی امور افزود: توسعه کمی و کیفی طرح‌های پژوهشی و فناوری به منظور تحقق اهداف و وظایف سازمان و نیز ارتقاء و توسعه ظرفیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری از طریق تعامل اثربخش و سازمان یافته با مراکز آموزشی و پژوهشی و نیز ارتقاء حفاظت محیط زیست به سازمانی پژ‍وهش محور و دانش بنیان، از جمله مهم‌ترین اهداف توسعه و دلیل شکل گیری شورای پژوهشی است.
سند
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، توسعه فناوری، مالکیت فکری و اجرایی شدن یافته‌های پژوهشی در حوزه حفاظت محیط زیست را از مهم‌ترین خروجی‌های نشست‌های تعاملی متولیان حفاظت محیط زیست با دانشگاهیان دانست و گفت: هر گونه طرح و پروژه زیست محیطی که در راستای اولویت‌های پژوهشی اعلام شده از سوی این شورا باشد، پس از طی پروتکل‌های مربوطه در چارچوب قوانین، مقررات و اهداف سازمانی به تصویب خواهد رسید و مورد پیگیری قرار می‌گیرد که در این میان، حسب مورد از تخصص صاحب نظران و پژوهشگران کشوری نیز بهره‌مند خواهیم شد.

در ادامه این نشست، اعضای شورای پژوهشی محیط زیست، ابلاغ‌های خود را از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان دریافت کردند.
 
انتهای پیام// ه.ز

 تدوین نقشه جامع محیط زیست خراسان رضوی

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار