صادق زاده گفت: تولید هر کیلوات برق خورشیدی ۴ سنت هزینه دارد، در حالیکه هزینه تولید برق از انرژی‌های فسیلی به ۱۰ سنت می‌رسد.

کاهش چشمگیری هزینه‌های انرژی‌های نوسید محمد صادق‌زاده معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور اظهار کرد: ۷۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برق در مدار تولید قرار گرفته  و حدود ۵۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر نیز در حال احداث است و پیش بینی می‌شود برای پیک سال ۹۸ ظرفیت این قبیل از نیروگاه ها به ۱۲۰۰ مگاوات برق برسد.

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: عمده تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۶ ماهه اول سال است که همزمان با پیک مصرف برق در تابستان است.


بیشتر بخوانید: انرژی‌های نو، جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی


معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه ریزی تولید برق در برنامه ششم توسعه ابراز کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید انرژی‌های نو، یک درصد ظرفیت تولید کل کشور است و بنا به مصوبه مجلس باید تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت مذکور به ۵ درصد برسد و ساخت نیروگاه مطابق برنامه پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه قیمت تامین برق از انرژی‌های خورشیدی هزینه کمتری دارد، بیان کرد: تولید برق از انرژی خورشیدی در سال‌های گذشته هزینه‌های فراوانی داشت که با پیشرفت تکنولوژی هزینه‌های تولید کاهش چشمگیری داشته است و در حال حاضر هر کیلوات برق خورشیدی ۴ سنت هزینه دارد در حالیکه برای تولید برق از انرژی‌های فسیلی، تنها برای خرید سوخت باید ۵ سنت هزینه کرد و هزینه تبدیل انرژی و استهلاک نیروگاه‌ها نیز عملا هزینه تولید را به ۱۰ سنت می‌رساند.

صادق زاده در پایان گفت: طی سال‌های گذشته با انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی در زمینه انرژی نو و رونق بازار آن، ۱۱ خط تولید تجهیزات و فناوری مورد نیاز، ۲ کارخانه تولید نیروگاه بادی و ۵ کارخانه تولید صفحه خورشیدی در دستور کار قرار گرفته است و امروز با وجود تحریم‌های اعمال شده قیمت تجهیزات مورد نیاز تغییر چندانی نداشته است

انتهای پیام/

ظرفیت تولید انرژی‌های نو، یک درصد ظرفیت تولید کل کشور است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۵:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
سلام با توجه به وضعیت موجود و خروج آمریکا و اروپا از برجام لازم است نیرو گاه های اتمی در استان های مختلف احداث گردد . تا بتوانیم فناوری های جدید و جایگزین اتمی برای سوخت خودرو ها ، قطار ها ، کشتی ها و زیر دریا یی ها را بدست آوریم
آخرین اخبار