نادری گفت: دسترسی ایران به منابع آبی ارزان قیمت باعث عدم استقبال و حرکت به سمت آب شیرین کن‌ها شده است.

حرکت کند کشور به سمت آب شیرین کن هارضا نادری، کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استفاده از سیستم‌های آب شیرین‌کن در جهان اظهار کرد: دسترسی به دریا امتیاز ویژه‌ای برای تأمین آب شرب برای کشورهایی است که به دلیل خشکسالی با محدودیت منابع آبی مواجه هستند.

این کارشناس حوزه آب تصریح کرد: امروزه اغلب کشور‌های حوزه خلیج فارس از آب شیرین‌کن‌ها برای تأمین آب مصرفی در بخش شرب و صنعت استفاده می‌کنند، اما ایران با وجود سال‌های خشک پیاپی، هنوز سهم اندکی از این فرآیند را به خود اختصاص می‌دهد.


بیشتر بخوانید: ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود


وی ادامه داد: آمار نهاد‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از شیرین‌سازی آب دریا در دنیا متعلق به منطقه خاورمیانه است، اما از این ۶۰ درصد فقط ۲ درصد سهم ایران است و بخش اعظمی از این ظرفیت‌ها به کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت تعلق دارد.

نادری با اشاره به سهم اندک ایران از سیستم‌های آب شیرین‌کن دنیا تصریح کرد: دسترسی ایران به منابع آبی ارزان قیمت باعث عدم استقبال و حرکت به سمت آب شیرین‌کن‌ها شده است.

به گفته وی؛ هنوز در ایران یک فرصت برای تأمین بهتر و پایدار آب وجود دارد. فرصت اصلاح الگوی مصرف و سوق دادن آن به سمت مصرف بهینه.

این کارشناس افزود: تصفیه فاضلاب روش دیگری است که از شیرین‌سازی آب دریا مقرون به صرفه‌تر است و باید برای تأمین مصارف غیر شرب حتماً به سمت توسعه تصفیه فاضلاب و استفاده از محصول آن برویم، بنابراین فقط در شرایطی که مجبور باشیم باید از آب شیرین‌کن‌ها بهره ببریم و وزارت نیرو باید برای تعیین میزان نیاز ایران در سال‌های آتی در این بخش برنامه‌ریزی کند.

نادری در پایان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان‌های جنوبی نظیر سیستان و بلوچستان ایران به بهره‌گیری از این امکان نیاز مبرم دارد.

انتهای پیام/

سهم ایران از شیرین‌سازی آب دریا ۲ درصد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار