تقوی گفت: با توجه به افزایش بارندگی و رشد قارچ‌های سمی و غیر سمی در عرصه‌های جنگلی به افراد توصیه می‌شود که از مصرف و دست زدن به این قارچ‌ها اجتناب کنند.

رشد بی رویه قارچ‌های خودرو در عرصه‌های جنگلی / افراد هشدارها را جدی بگیرندغلامرضا تقوی مدیر کل دفتر امور گلخانه،‌ قارچ و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر بارش‌های اخیر در تولید قارچ‌های خودرو در رویشگاه‌های جنگلی اظهار کرد: در روزهای اخیر افزایش بارندگی‌ها موجب شد در رویشگاه‌ها و عرصه‌های جنگلی قارچ‌های سمی و غیر سمی بیشتر نمایان شود.

وی افزود: با توجه به آنکه اکثر مردم در روز طبیعت به عرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌روند از این رو توصیه می‌شود از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی خودداری کنند چرا که امکان تشخیص قارچ‌های سمی و غیر سمی وجود ندارد.

تقوی در توصیه‌ای به افراد گفت: با توجه به آنکه مسمومیت برخی قارچ‌های وحشی و خودرو به حدی بالاست که از طریق پوست و دست زدن مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کند از این رو امسال با تشکیل کارگروهی اطلاع رسانی‌های لازم در رویشگاه‌های جنگلی و عرصه‌های طبیعی به افراد شده است تا مردم در معرض خطر این نوع قارچ‌ها قرار نگیرند.


بیشتر بخوانید: نصب بنر و تابلوهای هشدار دهنده در رویشگاه ها و مراتع/ رسانه ها نقش کلیدی در تنویر افکار عمومی دارند


این مقام مسئول ادامه داد: از میان بیش از یک هزار گونه قارچ کلاهک دار و چتری در کشور حدود پنجاه گونه سمی و خطرناک تشخیص داده شده است که برای مصرف آن توسط انسان مسمومیت بالا و حتی خطر مرگ را در بر خواهد داشت.

به گفته وی با توجه به اطلاع رسانی لازم و نصب بنرها و برچسب‌ها در ویشگاه‌های جنگلی و عرصه‌های طبیعی انتظار می‌رود که مردم از مصرف و حتی دست زدن به قارچ‌های وحشی اجتناب کنند چرا که در سال گذشته مصرف این قارچ‌های وحشی منجر به مسمومیت  و در برخی موارد فوت هموطنان را به همراه داشت.

تقوی از تولید بیش از ۱۶۰ هزار تن قارچ خوراکی در واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: با توجه به آنکه این میزان تولید جوابگوی نیاز انسان‌ها است از این رو تاکید می‌کنم که افراد از خرید و مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی در رویشگاه‌های جنگلی و مراکز نا معتبر و دستفروشان اجتناب کنند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه،‌ قارچ و گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه از لحاظ علمی تشخیص قارچ‌های سمی از غیر سمی بسیار پر ریسک است و تنها تشخیص درست در آزمایشگاه‌ها به دلیل شباهت نزدیک قارچ‌ها به یکدیگر صورت می‌گیرند از این رو به افراد توصیه می‌شود که از کارهای پر ریسک خودداری کنند چرا که مسمومیت قارچ‌های سمی با جوشاندن،‌ سرخ کردن و کبابی از بین نمی‌رود.

انتهای پیام/

 

در تامین و تولید قارچ خوراکی کشور مشکلی وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار