کارخانه سیمان مارگون بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد برای صادرات محصولات نیاز به دسترسی سریع به بنادر جنوب کشور را دارد و جاده پاتاوه - دهدشت که قرار بود این امکان را فراهم کند هنوز به بهره برداری نرسیده است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مارگون در ۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

به دلیل محروم بودن کهگیلویه و بویراحمد، کارخانه سیمان توسط سرمایه گذار خارجی در این منطقه راه اندازی شد و این مجموعه بزرگترین صنعت استان تلقی می‌شود.

شرکت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه به نام سیمان مارگون بصورت ۱۰۰ درصد از سهام داران خارجی تشکیل شده است.
شهرستان بویراحمد کارخانه سیمان دیگری با نام «سیمان یاسوج» با ظرفیت تولید ۷۰۰ تن محصول بصورت روزانه را دارد که ۱۵ سال پیش راه اندازی شده است.

زمانی که کلنگ کارخانه سیمان مارگون به زمین خورد قرار بود تا قبل از افتتاح این واحد صنعتی جاده ملی پاتاوه به دهدشت به بهره برداری برسد تا محصول این واحد صنعتی در کوتاه‌ترین مسیر ممکن به بندرگاه‌های جنوب کشور برسد.

حال سیمان مارگون به ثمر نشسته است، اما برای رسیدن به بندر بوشهر باید کیلومتر‌ها راه را بپیماید و هزینه‌های گزافی را تا رسیدن به مقصد بپردازد.

نبود جاده دسترسی مناسب تا بنادر جنوب کشور در کنار رقابت سنگین در بازار داخلی سیمان، هزینه‌های بالای تولید و سیل اخیر همه و همه از مسائلی هستند که کارخانه سیمان مارگون را در ابتدای کار دچار مشکل کرده است.

تاریخچه سیمان مارگون

رئیس کارخانه سیمان مارگون می‌گوید: در سال ۸۶ موافقت این واحد تولیدی گرفته شد و تا سال ۸۹ موقعیت مکانی و جانمایی آن مشخص شد.

پیمان حاجیان یادآور می‌شود: کلنگ اجرایی این کارخانه در اواخر سال ۸۹ به زمین زده شد و پایان سال ۹۵ به دست معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

وی بیان می‌کند: این کارخانه با چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال هزینه تمام شده و ظرف پنج سال به بهره برداری رسیده است.

حاجیان عنوان می‌کند به منظور بهره برداری این کارخانه ۲۳ میلیون یورو وام ارزی و مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی بانک سپه تسهیلات گرفته شده است.

وی می‌افزاید: بالاترین تکنولوژی از کشور آلمان برای این کارخانه خریداری شد و ۲ هزار تن خرید خارجی این واحد تولیدی بوده است.

حاجیان با اشاره به اینکه کارخانه سیمان مارگون تلفیقی از بالاترین تکنولوژی روز اروپا و متخصصان ایرانی است، ادامه می‌دهد: این کارخانه با بالاترین کیفیت، محصولات خود را تولید می‌کند و ۳۰۰ نفر مستقیم و سه هزار نفر غیرمستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

ظرفیت تولید سیمان مارگون

به گفته حاجیان این کارخانه روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن سیمان و معادل یک میلیون تن در سال تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سیمان مارگون در سال ۹۷ به ۸۰ درصد ظرفیت تولید خود رسید، افزود: با بهبود بازار‌های جهانی و دارا بودن بالاترین استاندارد، سیمان مارگون به خارج از کشور صادر می‌شود.

حاجیان معتقد است: به دلیل وجود ۸۰ کارخانه سیمان در کشور و وجود رقابت شدید، ارزش واقعی این محصول کمتر از قیمت تمام شده بازار است.

سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات مشکل دارد

رئیس کارخانه سیمان مارگون می‌گوید: از اسفند ۹۷ بازپرداخت اقساط وام کارخانه سیمان مارگون آغاز شد و تا سال ۱۴۰۱ ماهانه این واحد تولیدی مبلغ ۶۷ میلیارد ریال باید بپردازد.

حاجیان با بیان اینکه بازپرداخت یورویی کارخانه سیمان مارگون هر ۶ ماه ۷۲ میلیارد ریال است تصریح می‌کند: به دلیل نقدینگی کم و هزینه‌های جانبی زیاد، حقوق پرسنل این مجموعه چند ماه عقب افتاده است.

به گفته وی حقوق کارگران با وجود ناچیز بودن در ماه حدود ۱۰ میلیارد ریال با بیمه است که با شرایط فعلی، کارخانه سیمان مارگون توان پرداخت آن را ندارد.

حاجیان بیان می‌کند: ماهانه هزینه برق و گاز کارخانه سیمان مارگون به ترتیب پنج و هفت میلیارد ریال است.

وی عنوان می‌کند: تاکنون اقدامات انجام شده بر اساس همکاری بوده و کارخانه هم بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده است.

رئیس کارخانه سیمان مارگون می‌گوید: بخاطر حیات کارخانه و حضور قدرتمند در بازار‌های جهانی نیاز به کمک بیشتری از طرف مسئولان است.

حاجیان دامه می‌دهد: تغییرات روزانه و ساعتی قیمت‌ها هزینه‌های کارخانه سیمان مارگون را چند برابر افزایش داده است.

به گفته رئیس کارخانه سیمان مارگون این واحد تولیدی همچنین در صادرات و دریافت ریالی پول آن با مشکل مواجه است.

سفر اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طی یک سفر کاری سه روزه چهارم تا ششم اردیبهشت ۹۸ در کهگیلویه و بویراحمد حضور یافتند و از طرح‌های صنعتی این استان دیدن کردند.

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گچساران علاوه بر بازدید از بافت فرسوده دوگنبدان، شهرک صنعتی و صنایع نفت و گاز دشت گز در نشست با فعالان اقتصادی و شورای اداری این شهر نیز شرکت کردند.

این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یاسوج در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت، شورای برنامه ریزی و توسعه استان و نشست نمایندگان اتاق بازرگانی یاسوج شرکت کردند.

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸ از کارخانه سیمان مارگون هم بازدید و مشکلات آن را از نزدیک رصد کردند.

رئیس کارخانه سیمان یاسوج از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تقاضا کرد در صورت امکان بازپرداخت اقساط این واحد تولیدی چند ماه به تعویق افتد.

 سیمان مارگون برند صادراتی جنوب کشور است

مدیر کارخانه سیمان مارگون با بیان اینکه کار کردن یک صنعت در یک منطقه غیرصنعتی و محروم شرایط خاصی را می‌طلبد، گفت: در عمل بازار داخلی برای سیمان وجود ندارد به همین منظور تمرکز سیمان مارگون بر صادرات بوده است.

حاجیان افزود: با همت بخش تولید کمتر از سه ماه سیمان مارگون وارد بازار‌های جهانی شد و در کمتر از ۶ ماه از دوره فعالیت صادرات کارخانه به ۱۱۰ هزار تن رسید.

وی بیان کرد: ۲۲۵ هزار تن در سال ۹۷ و معادل ۴.۸ میلیارد دلار به کشور کویت صادر شد و با تلاش‌های انجام شده سیمان مارگون برند صادراتی در حوزه جنوب کشور است.

 سیل اخیر تولید سیمان مارگون را به ۴۰ درصد کاهش داد

حاجیان بیان می‌کند: رطوبت بالای مواد بر اثر سیل تولید کارخانه سیمان مارگون را به شدت کم کرده به طوری که در حال حاضر ظرفیت تولید به ۴۰ درصد کاهش یافته است

مدیر کارخانه سیمان مارگون می‌افزاید: به دلیل وقوع سیل و بارندگی‌های اخیر در بندر بوشهر ۴۰ هزار تن محصول صادرات سیمان مارگون به ارزش یک میلیون دلار برخی از ویژگی‌های آن تغییر کرده است.

حاجیان معتقد است: سیمان مارگون حداقل به ۶ ماه تنفس برای پایدار شدن شرایط نیاز دارد تا بتواند مشکلات بوجود آمده و کمبود نقدینگی را جبران کند

 نبود سیستم حمل و نقل استان سیمان مارگون را با مشکل مواجه کرده است

حاجیان می‌گوید: سیستم حمل و نقل استان ظرفیت لازم برای پشتیبانی سیمان مارگون را ندارد و باید برای راه اندازی آن بودجه‌ای اختصاص داده شود.

وی بیان می‌کند: اجازه افزایش قیمت برای این کارخانه وجود ندارد و با هزاران میلیارد سرمایه گزاری قیمت گچ چهار برابر سیمان است.

کارخانه سیمان مارگون تاکنون هزینه‌های زیادی برای این واحد صنعتی پرداخت کرده است و اینک برای رفتن به بازار‌های جهانی به حمایت بیشتر مسئولان نیاز دارد.

این واحد صنعتی توان پرداخت هزینه برای خرید تعداد زیاد وسایط حمل و نقل تا رسیدن به بندرگاه را ندارد و راه اندازی یک سیستم حمل و نقل در استان می‌تواند نقش مهمی در توسعه بیشتر کارخانه سیمان مارگون ایفا کند.

 راه اندازی سیستم حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد از کارخانه سیمان مارگون

نماینده بویراحمد و دنا نیز در این دیدارعنوان می‌کند: توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری می‌کند.

غلام محمد زارعی معتقد است: شکل گیری کارخانه سیمان مارگون مقدمات تاسیس یک شهرستان در آینده خواهد بود.

وی اظهار می‌کند: تنفس چند ماهه برای این کارخانه با داشتن اقساط سنگین به قدرت گرفتن مجموعه کمک می‌کند.

زارعی می‌افزاید: قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب کشور، ضرورت ایجاد حمل و نقل و بارانداز در کهگیلویه و بویراحمد را جدی‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از ضروریات کارخانه سیمان مارگون، سیستم حمل نقل است که پایه گذاری آن می‌تواند از همین واحد تولیدی شروع شود.

زارعی با اشاره به ناتوانی کارخانه سیمان مارگون در بازپرداخت تسهیلات خود، ادامه می‌دهد: بانک خواهان بازپرداخت به روز تسهیلات خود از این واحد صنعتی شده بود که سیمان مارگون توان آن را نداشت.

وی گفت: با تلاش‌های انجام شده از سوی مسئولان مشکل بازپرداخت به روز حل شد و از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تقاضای همکاری برای رفع مشکلات کارخانه سیمان مارگون وجود دارد.

 سیمان مارگون نباید ارزش افزوده داخلی بپردازد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سیمان مارگون باید سود کند تا بتواند همه هزینه‌ها را پرداخت کند.

هادی قوامی گفت: سال قبل سیمان مارگون با ۸۰ درصد ظرفیت تولید خود نتوانست پول آب، برق، گاز، حقوق کارگر و هزینه مواد اولیه را بپردازد.

وی با بیان اینکه پرداخت ارزش افزوده به عهده مصرف کننده است گفت: سیمان مارگون با وجودی که از ارزش افزوده خارجی معاف است ارزش افزوده داخلی پرداخت کرده است.

قوامی بیان کرد: در اتاق بازرگانی بخش تولید باید مسائل مربوط به واحد‌های تولیدی و صنعتی را به مسئولان بالادست منتقل کند تا برای آن‌ها چاره اندیشی شود.

در شرایطی که سرمایه گذاری از آن سوی مرز‌ها برای ایجاد یک صنعت در منطقه محروم کهگیلویه و بویراحمد قدمی برداشته است شایسته است مسئولان ذیربط برای خدمت رسانی به مردم این خطه مشکلات واحد‌های صنعتی از جمله سیمان مارگون را در کمترین زمان ممکن و به شکل مطلوب حل کنند.

 انتهای پیام/غ

 

برچسب ها: صادرات ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.