عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تعیین تکلیف ارز دیجیتال گفت: مصوبه دولت درخصوص رمزارزها به زودی ارائه می شود.

سایه روشن استخراج بیت کوین در کشور/مصوبه دولت درخصوص رمزارزها به زودی ارائه می شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد در برنامه تیتر امشب درباره ارزهای دیجیتال گفت: منشا پیدایش ارز دیجیتال بیت کوین در ژاپن بوده و در کل ابداع رمزارزها برای به چالش کشیدن قدرت بانک های مرکزی در دنیا است.

وی ادامه داد:ما به طور دقیق نمی توانیم متوجه میزان کسب درآمد ماینرها شویم ولی با سنجش مصرف برق و پردازش دستگاه ها با درصدی خطا می توان میزان درآمد را تخمین زد.

دهنوی تصریح کرد: استخراج رمزارز نوعی ایجاد دارایی است و می توان آن را به عنوان صنعت در نظر گرفت، اما اجرای آن نیاز به مدیریت و نظارت بانک مرکزی دارد.  
 
این مقام مسئول گفت: هنوز استخراج رمزارزها در هیئت دولت تصویب نشده است. افراد بدانند که ریسک فعالیت در این حوزه بسیار بالاست و رمزارزها از جمله بیت کوین با نوسان شدید قیمت روبرو هستند.
 
وی با اشاره به تعریف فناوری بلاک چین و رمزارزها گفت: بلاک چین فناوری است که اجازه می دهد اطلاعات را به شکل رمزنگاری شده داشته باشیم. استخراج رمز ارز کسب و کار و صنعتی است که افراد با استفاده از فناوری بلاک چین تلاش می کنند رمزارزها را بدست بیاورند یعنی رمزارز پاداش کسی است که از فناوری بلاک چین برای بدست آوردن رمزارز استفاده کرده است. 

دهقان با بیان اینکه موضوع رمزارزها در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی شده گفت: این موضوع محاسن و معایبی دارد که پولشویی و مصرف بالای انرژی از معایب آن محسوب می شود و یکی از محاسن آن برای ما ارزآوری در زمان تحریم است. باید معایب و محاسن آن را با هم دید و با مدیریت معایب از مزایای آن به نفع کشور استفاده کرد.

در ادامه انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: استدلال اصلی موافقان استفاده از بیت کوین، ایجاد ظرفیت برای ورود ارز در دوران تحریم است. امیدواریم به زودی مصوبه دولت در خصوص رمزارزها تکمیل و ارائه شود تا فضا برای فعالیت قانونی در این حوزه فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر گمرک فرآیند واردات این دستگاه ها را آغاز کرده و فعالان این حوزه با ثبت سفارش و انجام مراحل قانونی می توانند دستگاه ها را وارد کنند.


بیشتر بخوانید: سازوکار استخراج رمز ارز‌ها نهایی می‌شود / ممنوعیت استفاده از رمزارز‌ها در برخی از کشور‌ها


زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ارتباط تلفنی با برنامه تصریح کرد: نگاه وزارت صمت به این موضوع مثبت است زیرا نباید اجازه داد فعالیت رمزارزها زیرزمینی شود و باید تولید ارز دیجیتال با شناخت خطرات و مزایای آن چارچوب بندی شود.

وی ادامه داد: قرار است با هماهنگی وزارت ارتباطات در یک بازه زمانی بر اساس میزان مصرف انرژی و یا قدرت پردازش سطح استانداردی برای فعالان این حوزه مشخص شود.

در ادامه رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در این خصوص گفت: بیشتر جذابیت بیت کوین در ایران به واسطه انرژی ارزان است.برای تولید هر بیت کوین تقریبا ۷۲ هزار کیلو وات برق مصرف می‌شود و تعرفه برق نباید در این بخش معمولی باشد. پس از تصویب نهایی تولید ارز دیجیتال در دولت نرخ برق مصرفی این حوزه با تعرفه صادراتی محاسبه می شود.

وی با اشاره به فشار بیش از حد به شبکه برق در پیک مصرف گفت: یکی از پیشنهادات وزارت نیرو اینست که فعالان حوزه رمزارزها در زمان اوج مصرف مانند دیگر مشترکین محدودیت مصرف داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار