روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت احتمالا شبه‌نظامیان تحت حمایت سازمان جاسوسی آمریکا جایگزین نظامیان این کشور در افغانستان می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت برخی از مشاوران ارشد کاخ سفید پیشنهاد کرده‌اند در صورت آغاز عملیات خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان، حضور عوامل جاسوسی سیا در این کشور به صورت مخفیانه گسترش یابد. ولی مخالفت مسئولان سیا و برخی از مقامات نظامی آمریکا با این پیشنهاد، مباحثاتی را در دولت برانگیخته که ممکن است روند مذاکرات با طالبان را به منظور پایان دادن به جنگ به مراتب پیچیده‌تر سازد.

در این مطلب آمده است: در شرایطی که نظامیان آمریکایی خود را برای ترک افغانستان آماده می‌کنند، برخی از مقامات دولت آمریکا در چارچوب سیاستی تضمینی، خواستار استقرار نیرو‌های شبه‌نظامی تحت حمایت سیا در افغانستان در چارچوب بخشی از نیروی مبارزه با تروریسم برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش یا القاعده در این کشور هستند. ولی برخی دیگر نگرانند این شبه‌نظامیان که بسیاری از آن‌ها با اتهاماتی مانند شقاوت و بی‌رحمی روبرو هستند، بدون حمایت ارتش آمریکا نتوانند از عهده مبارزه با تروریسم برآیند.

گفته می‌شود جینا هسپل، مدیر سیا، با استناد به برخی نگرانی‌های لجستیک و تدارکاتی درباره این طرح، تاکید کرده است عوامل سیا که این شبه‌نظامیان را برای شکار عوامل طالبان، القاعده و داعش آموزش می‌دهند و هدایت می‌کنند، به شدت به ارتش و اجرای عملیات مختلف از سوی آن‌ها اعم از حملات هوایی، نظارت بالاسری، حمایت‌های پزشکی و درمانی و تکنسین‌ها کارشناسان بمب وابسته هستند.

منتقدان همچنین با استناد به بودجه و منابع محدود مالی اعلام می‌کنند آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا فکر نمی‌کنند حضور عوامل داعش در افغانستان، توجیهی برای افزایش گسترده منابع تخصیص یافته به این طرح باشد. به گفته مقامات اطلاعاتی، فعالیت عوامل وابسته به داعش در افغانستان، به رغم حملات منظم آن‌ها به غیرنظامیان افغان و تداوم درگیری با طالبان، تهدیدی فوری برای غرب محسوب نمی‌شود.

اختلاف بر سر آینده حضور سیا در افغانستان، بر شکاف موجود در صفوف دولت و میان دو گروهی دلالت دارد که خواهان خروج نهایی از افغانستان هستند و آن‌هایی که بیم آن دارند خروج از افغانستان آمریکا را در معرض تهدیدات تروریستی قرار خواهد داد.  این مسئله ممکن است تلاش‌های مذاکره‌کنندگان آمریکایی و طالبان را بر سر دستیابی به توافقی برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا مختل کند؛ چراکه طالبان این نکته را روشن کرده است از دید آن‌ها میان نظامیان آمریکایی و عوامل سیا تفاوتی وجود ندارد و در مذاکرات صلح اخیر در قطر تاکید کرده‌اند عوامل سیا نیز باید به همراه نیرو‌های نظامی بین‌المللی طی چند ماه آینده یا در طول چند سال آینده خاک افغانستان را ترک کنند.

طرفداران طرح گسترش نقش سیا و حمایت آن از گروه‌های شبه‌نظامی بر این باورند اجرای این طرح می‌تواند نگرانی اصلی منتقدان را مبنی بر تاثیر منفی خروج نیرو‌های نظامی آمریکا و استفاده مجدد تروریست‌ها از افغانستان به عنوان مامن و پایگاهی برای عملیات برطرف کند.

ریشه شکل‌گیری این گروه‌های شبه‌نظامی به پس از حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ و هنگامی باز می‌گردد که سیا به منظور سرنگونی طالبان و تعقیب و بازداشت جنگجویان القاعده کار ایجاد ائتلافی وصله پینه از گروه‌های تحت امر جنگ‌سالاران افغان را آغاز کرد.

پس از سرنگونی طالبان و روی کار آمدن دولت جدید افغانستان، شاخه شبه‌نظامی سایه‌وار سیا موسوم به شاخه زمینی، تبدیل به گروه‌های جنگجو شد. برخی از آن‌ها به شبه‌نظامیانی آموزش دیده و مجهز تبدیل شدند که ابتدا خارج از حوزه نظارت و سرپرستی دولت افغانستان کار می‌کردند. از این شبه نظامیان برای اجرای ماموریت‌های حساس و مخفیانه از جمله تعقیب سرکردگان گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه مرزی با پاکستان استفاده می‌شد.

مقامات سابق آمریکایی می‌گویند طی سالیان اخیر از قدرت نفوذ و کنترل سیا بر گروه‌های شبه نظامی و دیگر نیرو‌های منطقه‌ای ضدتروریسم و تیم‌های ضربت تا حدودی کاسته شده است. بسیاری از این شبه‌نظامیان هم‌اکنون تحت کنترل فرماندهی سرویس اطلاعاتی خود افغانستان در آمده اند. ولی با این همه تردیدی وجود ندارد که این شبه‌نظامیان هنوز هم از سیا مشاوره و اغلب دستور می‌گیرند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در مصاحبه با فاکس نیوز به طور تلویحی اعلام کرده بود نیرو‌های آمریکایی و شاید سیا پس از هر گونه توافق با طالبان در افغانستان باقی بمانند. وی گفته بود: ما در حال کاهش سطح حضور در افغانستان به صورت ملموس هستیم ولی در عین حال قصد داریم همواره در این کشور حضور داشته باشیم و سطح اطلاعاتی بالای خود را در افغانستان حفظ کنیم.

با این همه مواضع رئیس جمهور آمریکا درباره کسب نتیجه دلخواه و ترجیحی از پیشنهاد صلح کنونی یا طرح افزایش نقش سیا در افغانستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هسپل نیز از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری می‌کند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: ایده افزایش نقش سیا در افغانستان همزمان با کاهش نیرو‌های نظامی ایده تازه‌ای نیست. در سال ۲۰۱۴ نیز که دولت باراک اوباما موضوع عقب نشینی همه نظامیان آمریکایی را از افغانستان تا سال ۲۰۱۶ در دست بررسی قرار داده بود، سیاستمداران ایده استفاده از شبه‌نظامیان تحت حمایت سیا را به عنوان یک نیروی مبارزه با تروریسم افغان در دست بررسی قرار داده بودند.  اما باید توجه داشت نگاه قشرهای گسترده‌تر مردم افغانستان به فعالیت شبه‌نظامیان تحت حمایت سیا در کشور تا حد زیادی بحث‌برانگیز است. برخی از مردم آن‌ها را مسئول حملات خونینی می‌دانند که بسیاری از غیرنظامیان افغان را به کام مرگ فرستاده است و این شبه‌نظامیان را به توسل به تاکتیک‌های بی‌رحمانه و خشن متهم می‌کنند.

شمار دقیق و ماهیت حضور عوامل سیا در افغانستان بسیار محرمانه نگهداشته می‌شود و جزییات درباره گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت سیا نیز مبهم و ناشناخته است. حتی در صورت تداوم حمایت نظامی، گسترش ابعاد فعالیت سیا در افغانستان، به معنای ادامه یکی از مرگبارترین ماموریت‌های سیا در تاریخ فعالیت این آژانس به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار