وزیر دفاع آمریکا بار دیگر ایران را مقصر حمله پهپادی مبارزان یمنی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان دانسته و گفت گروهی از متخصصان و کارشناسان آمریکایی در این باره با سعودی‌ها همکاری می‌کنند.

اسپر: ایران مسئول حمله به آرامکو استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با تکرار اتهام زنی‌های مقامات آمریکایی علیه ایران، بار دیگر تهران را مقصر حمله پهپادی مبارزان یمنی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان دانست.

وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری گفت: «گروهی از متخصصان و کارشناسان ما با سعودی‌ها همکاری می‌کنند. مطمئنم آنچه آن‌ها در صحنه به دست می‌آوردند کمک زیادی به سعودی‌ها و یافته‌های ما خواهد کرد، مبنی بر این که ایران مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی عربستان را برعهده داشته است.»

در همین حال به دنبال حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در پاسخ به تجاوز ائتلاف سعودی، واشنگتن با سیاست ابهام‌افکنی آشکارا و بدون حتی ارائه یک مدرک و دلیل تهران را عامل اصلی این حمله دانست. عربستان و انگلیس نیز به تبعیت از این سیاست‌های آمریکا تلویحا و گاه به روشنی ایران را پشت این حملات اعلام کردند.

پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بدون ارائه سندی، مدعی شده بود ایران مسئول حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی است.

او گفته بود: «فشار‌های ما علیه ایران که تهدیدی واقعی در منطقه و جهان به شمار می‌آید (!) ادامه دارد.» (بیشتر بخوانید)

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در امور خارجه نیز ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر متهم کرده و مدعی شده است: «موضع عربستان سعودی را در اینجا تکرار می‌کنم تا بشنوند: حمایت از تروریسم، سیاست تخریب و هرج و مرج، دخالت در امور داخلی کشور‌های عربی، توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک را متوقف کنید.»

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز با متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفته است: «با پمپئو در این مورد که حمله به آرامکو اعلان جنگ است موافقم. حمله احمقانه به آرامکو ۵ درصد از ذخایر نفتی جهان را هدف قرار داد. جامعه جهانی باید در برابر تهدیدات ایران که اقتصاد جهانی را به خطر می‌اندازد با قدرت بایستد!»

ولیعهد عربستان مدعی شد: «اگر ایران دست از حمایت از حوثی‌ها (انصارالله) بکشد، حل سیاسی بحران یمن ساده‌تر می‌شود.»

در ساعات اولیه ۱۴ سپتامبر، حمله پهپادی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در بقیق و خریص، موجب شد این شرکت این دو تاسیسات مهم را تعطیل کند. در نتیجه این حمله تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی کاهش یافت. (بیشتر بخوانید)

هرچند شاخه نظامی جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، اما آمریکا و عربستان سعودی انگشت اتهام را سمت ایران نشانه رفته‌اند. تهران این اتهامات را رد کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: پنتاگون ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
هی اسپر: نام شروع کنندگان جنگ و متجاوزین به کشور مظلوم یمن را برای جهان سیاست در روابط بین الملل یک بار دیگر بنویس و هجی کن........
راستی رمز و نام عملیات " طوفان قاطعیت " توسط چه کسانی؟ به غول شبکه های رسانه های جهانی مخابره شد؟ و فرمانده این عملیات چه کسی بود؟....
هی اسپر: شرط می بندم که هرگز نمیدانی که چه کسانی با اتحاد و ائتلاف در قرارداد فروش تسلیحات ممنوعه غربی -اروپائی به عربستان صعودی آل سقوط و امارات باعث 5سال کشتار دسته جمعی در کشور یمن شدند؟ اسم این کشورها را میدانی؟......
بنابراین اسپر احمق خودت را در جایگاه یانکی قرار نده و اراجیف سخیف را بهمدیگر آسمون ریسمون نکن با اینهمه دلیل و مدرک و دو کشوری که رو در روی همدیگر 5سال در حال جنگ نابرابرند آوردن بهانه ای بنام ایران مسخره و خنده آور است(حال با یک فرض محال یک در میلیاردم احتمال و بسیار اندر غلط بپذیریم که ایران این کار را کرده با شجاعتی که از ایران در منطقه دیده شده و تا پهپاد گلوبال هاوک شما را سرنگون کرد با جرات اعلام کرد من پهپاد متجاوز آمریکا به حریم خودم را سرنگون کردم پس با این شجاعت دیده شده از ایران اگر کار حمله از طرف ایرانیها بود آنقدر شجاعت دارند که اعلام کنند.....) راستی اگر بدنه و لاشه راکت و یا موشک تولید و ساخت آمریکا و یا یکی از قدرت های اروپائی در بررسی ها پیدا شود آنگاه چه دفاعی خواهید داشت؟ آیا خواهید پذیرفت که ارتش سنتکام آمریکا در منطقه و یا نیروهای واکنش سریع ناتو به اشتباه این مواضع را بمباران کرده اند؟.......
آیا؟ به جهان بین المللی اعلام خواهید کرد که از روی نسخه نخ نما شده 11سپتامبر یک خودزنی مواضع را با یک سناریوی دقیق و طراحی با همکاری عوامل سیا و موساد مشابه 11سپتامبر را در آرامکو به انجام رسانده اید؟........ایکاش رهبران سیاسی و نظامی قیام انصارالله یمن با تمام غنیمت های بدست آمده از زاغه های تسلیحاتی عربستان صعودی آل سقوط مواضع و تاسیسات مهم و حیاتی عربستان صعودی آل سقوط و امارات را بمباران و نابود میکردند تا لاشه ها و بدنه بمبهای ممنوعه و موشکها و راکتهای هوشمند آمریکائی و اروپائی خودشان مقابل چشم دوربین رسانه ها مدل و تولید وسازنده سلاح کشور حمله کننده و بمباران کننده را به جهان معرفی کنند.......تا کسی کسی را بی دلیل متهم نکند اگر همین و فقط همین هوشمندی در هدایت عملیات توسط انصارالله محقق میشد بسیاری از مجهولات حل و معلوم میشد آنگاه آمریکا و اروپا چه دفاعی داشتند؟........فقط امیدواریم باقیمانده توان عربستان و امارات 50% باقیمانده با تسلیحات غنیمتی توسط ارتش و رزمندگان یمن بمباران میشد تا بدنه و لاشه های موشکها و بمبهای ممنوعه و هوشمند ساخت آمریکا و قدرتهای اروپائی خود مبلغ و مدافع تبلیغاتی جهت مسببین حملات به عربستان صعودی آل سقوط و امارات باشند آنگاه چه سندی محکمتر از این لازم بود؟..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
راستی آغاز گر حمله و تجاوز به کشور یمن کدام کشور بود ؟ کدام کشور با فروش چند صد میلیارد دلاری سلاح به کشور متجاوز به یمن آتش چنگ و کشتار مردم مسلمان یمن را شدت بخشید دنبال مقصر و عامل حمله میگردید علت تامه تمام مشکلات منطقه محور شرارت یعنی آمریکا،اسرائیل و حکام آل سعود هستند.
آخرین اخبار