جنت محله ای در کوچه و پس کوچه های مشهد

جنت، یکی از محله‌های کهن و تاریخی شهر مشهد است که بیشتر به‌واسطه بازار بزرگ پوشاک‌اش، شناخته می‌شود.

جنت محله ای در کوچه و پس کوچه های مشهدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جنت، یکی از محله‌های کهن و تاریخی شهر مشهد است که بیشتر به‌واسطه بازار بزرگ پوشاک‌اش، شناخته شده و در بافت مرکزی مشهد و در نزدیکی باغ ملی قرار گرفته است.
 
گذر و بازارجنت، در قدیم بخشی از محله‌ای بزرگ بوده، اما هم اکنون بیشتر خانه‌های مسکونی این منطقه، به مراکز تجاری تبدیل شده‌اند، اگرچه در کوچه‌های عمود بر گذر، هنوز و همچنان خانه‌ها مسکونی است و اهالی زندگی می‌کنند. از آنجا که محله جنت، در مجاورت چندین هتل قرارگرفته، زائران زیادی هم برای خرید سوغاتی به این محله می‌آیند و دقیقا به‌واسطه همین پویایی و جاری بودن زندگی، این محله لوکیشن فیلم برداری بخش زیادی از فیلم «هر شب تنهایی» با بازی حامدبهداد و لیلاحاتمی بوده است.
 

اولین و تنها پیاده‌راه مشهد

«جنت» تنها پیاده‌راه مشهد است که در دل یک بافت تاریخی شکل گرفته است. پیاده‌راه‌ها یکی از جلوه‌های سرزندگی و حیات شهری هستند. تا قبل از انقلاب صنعتی، انسان، محور شهرسازی محسوب می‌شد، اما بعد از این، کم‌کم وسایل حمل و نقل جایگزین انسان و فضا‌های شهری براساس نیاز‌های سواره طراحی شد؛ بنابراین نیاز‌های انسان نادیده گرفته شدند و حیات شهری که منوط به تعاملات اجتماعی بود، به تدریج رو به خاموشی گذاشت.در دهه‌های اخیر با توجه به این که پیاده‌راه‌ها می‌توانند وسیله‌ای برای ایجاد پویایی و نماد جریان زندگی در کلان‌شهر‌ها باشند، کارشناسان و طراحان شهر‌های بزرگ، به طراحی پیاده‌راه‌های متعدد و متنوع روی آوردنــد. 

مهم‌ترین اماکن تاریخی محله جنت را بیشتر بشناسیم


  خانه ساختیانچــی

این بنا در شمار خانه‌های اعیانی اواخر دوره قاجار و پهلوی اول است. این خانه با ۱۰۶۶ مترمربع وسعت و ۶۵/۱۱ متر ارتفاع، در دو طبقه همکف و اول ساخته شده و از خصوصیات بارز معماری‌اش، تقارن نمای خانه در اضلاع شمالی و جنوبی و فضا‌هایی شامل تعدادی اتاق، میانخانه، فضای نشیمن، مهمانخانه، دو حیاط، آب انبار کوچک و آب نماست. خانه ساختیانچی با شماره ۳۱۶۴۴ در ۱۵ دی سال ۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

سرای بهشت

مکانی که امروزه فرهنگسرای بهشت نامیده می‌شود، خانه‌ای تاریخی به اسم «سرای بهشت» است که قدمت آن به سال ۱۳۰۰ شمسی و دوره پهلوی اول برمی‌گردد. این مکان که ابتدا به یک دبیرستان تغییر کاربری داد و بعد‌ها به تملک بنیاد مستضعفان و جانبازان درآمد، از سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یک فرهنگسرا با هدف هویت‌زایی و معرفی اماکن تاریخی و مفاخر مشهد در قالب‌های مختلف به‌کار گرفته شده است.
 

خانه سلماسی

این خانه که قدمتش به دوره پهلوی اول می‌رسد، تا هفت هشت سال قبل جنب سرای بهشت واقع بود. منتها در حالی که از سال ۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، اوایل دهه ۹۰ به‌واسطه تعارض با طرح‌های شهرداریِ وقت مشهد، از فهرست خارج وتخریب شد.
بیشتر بخوانید: خودنمایی یاقوت‌های سرخ در دل کویر ایران


انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار