لطفا برای عید نوروز مار و سمندر نخرید

مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست در بخش شهداد گفت: متاسفانه گونه‌هایی از جمله لاک پشت، سمندر و انواع مار آبی که غیر بومی آسیب پذیر یا گا‌ها در حال انقراض هستند و در بازار عید نوروز دیده می‌شوند.

محمد رضا جلیلوند ، مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست در بخش شهداد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،گفت: همه ساله در آستانه عید نوروز و در ایام پایانی سال، خرید و فروش برخی گونه‌های گیاهی و جانوری در بازار رونق می‌گیرد و به صورت غیر قانونی گونه‌هایی از حیات وحش برای سودجویی بیشتر به فروش می‌رسند که نه تنها ارزش تفرجی و فرهنگی برای سفره هفت سین ندارند بلکه می‌توانند برخی بیماری‌های مشترک پوستی را به انسان منتقل کنند و یا در صورت رهاسازی در طبیعت به عنوان یک گونه مهاجم، زندگی سایر گونه‌های بومی را در معرض خطر قرار دهند.

جلیلوند افزود: گونه‌هایی از جمله لاک پشت، سمندر و انواع مار آبی که غیر بومی آسیب پذیر یا گا‌ها در حال انقراض هستند و در بازار عید نوروز دیده می‌شوند و جدا کردن این جانوران و گیاهان از زیستگاه اصلی و رهاسازی در زیستگاه‌های دیگر می‌تواند آسیب‌های جدی به طبیعت وارد کند.

در ادامه گفت:در این خصوص لازم است همشهرییان  دوستدار طبیعت، ضمن خودداری از خرید گونه‌های مذکور و همچنین عدم رهاسازی گونه‌های گیاهی و جانوری غیر بومی و مهاجم در زیستگاه‌های طبیعی، موارد احتمالی تخلف را به شماره ۱۵۴۰ و مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست در بخش شهداد گفت: به استناد ضوابط و قوانین، هرگونه نگهداری، حمل، خرید و فروش جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، ممنوع بوده و متخلفان از قانون، به حکم مراجع قضایی، به پرداخت جزای نقدی تا پانزده میلیون ریال یا حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار