انجام ورزش و برخی فعالیت‌های فیزیکی خاص نه تنها سلامت مغز را تضمین می‌کند بلکه درمانی برای اختلالات این اندام است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فعالیت فیزیکی و ورزش جلوی بسیاری از آسیب‌های جسمی را می گیرد و عملکرد ارگان‌های بدن را بهبود می بخشد.

هنگام راه رفتن  یا دویدن، عضلات به اکسیژن بیشتری نیاز دارند  در نتیجه بعد از مدتی، عضلات قلب بزرگ‌تر می‌شود و سیستم عروقی، رگ‌های جدید تولید می‌کند تا نیاز عضلات را برآورده سازد که این امر در نهایت منجر می شود تا عضلات قوی‌تر شوند.

فعالیت های ورزشی چه تاثیری روی عملکرد مغز دارد؟ 

بیشتر افراد می دانند که راه رفتن و دویدن از رفتارهای غیر ارادی مغز است  اما مطالعات نشان می دهد که این فعالیت‌ها روی عملکردهای شناختی مغز تاثیر مثبت دارند.

ورزش‌های هوازی  باعث تولید ماده BDNF در مغز انسان می‌شود و اندازه و ارتباطات ناحیه حافظه مغز (هیپوکامپ) را بهبود می‌بخشد؛ در سال ۲۰۱۹، گروه پژوهشی دیوید ریشلن نتیجه پژوهش روی ۷هزار نفر ( از سنین میانه تا پیری) منتشر کرد و افرادی که فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید داشتند، اندازه ناحیه حافظه (هیپوکامپ) وسیعتر از افرادی بود که فعالیت فیزیکی نداشتند.

پژوهشگران همچنان نشان دادند که فعالیت فیزیکی، تاثیر مثبتی روی مناطق دیگر مغز و روی قشر پیشانی مغز ( ناحیه پری فرونتال) دارد، این ناحیه مسئول اعمال برنامه ریزی، تصمیم گیری و عملکردهای چند وظیفه ای (multi tasking ) است.

در انسان، فرآیند پیری و بیماری فراموشی باعث اختلال عملکردهای قشر پیشانی می‌شود اما  ورزش‌های هوازی ارتباطات سلول‌های مغزی را در این منطقه بهبود می بخشد.

ورزش هایی که انسان را از بیماری‌های عروقی و مغزی مرگبار نجات می‌دهد

پژوهش‌های اخیر ، نقش مثبت ورزش روی قابلیت‌های شناختی انسان و پیشگیری پدیده پیری مغز را نشان می دهند اما دانشمندان به دنبال راه‌هایی هستند که این اثرات مثبت را هر چه بیشتر تقویت کنند.


بیشتر بخوانید: سلامت پوست‌تان را با این ورزش‌ها تضمین کنید


در حال حاضر توصیه سازمان بهداشت آمریکا این است که تمام افراد بالغ باید حداقل در هفته ۱۵۰ دقیقه حرکات فیزیکی هوازی متوسط  یا ۷۵ دقیقه فعالیت زیادی داشته باشند در واقع  این حداقل میزان ورزش برای سلامتی مغز است.

اکنون چندین پژوهش در حال انجام است تا هر چه بیشتر اثرات ورزش را بر سلامت مغز دریابند اما چیزی که مشخص است، فعالیت فیزیکی هم به سلامتی ارگان‌های بدن کمک می‌کند و هم عملکردهای شناختی مغز را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار