معاون سازمان حمایت گفت: با ارجاع تصمیمات سازمان حمایت به ستاد تنظیم بازار، افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک تصویب شد.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید منایی معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ در خصوص بازار تایر تصریح کرد: میزان وابستگی به واردات در بخش لاستیک خودرو‌های سبک ۳۰ درصد و در لاستیک خودرو‌های سنگین ۷۰ درصد است، از این رو مقوله واردات برای تامین نیاز داخلی کشور اهمیت بالایی دارد.

معاون سازمان حمایت ادامه داد: بر اساس نیاز ارزی کشور و اولویت‌های سازمان حمایت، تصمیماتی درباره تامین و تخصیص ارز گرفته شد که لاستیک هم در این گروه دسته بندی می‌شود.

منایی افزود: اواخر سال ۹۸ تصمیم بر این شد برای تامین لاستیک کشور، ارز تخصیصی برای واردات مواداولیه و محصول نهایی، از ۴۲۰۰ تومانی  به ارز نیمایی تبدیل شود که از ابتدای امسال اجرایی شد.

او گفت: طبق این تصمیم مقرر شد بحث کارشناسی و محاسبه سهم تاثیر این تغییرات بر بهای تمام شده قیمت لاستیک، به سازمان حمایت محول شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: سهم کل مواد اولیه در بهای تایر ۷۱ درصد است  که در بهای تمام شده لاستیک تاثیر زیادی دارد.

او ادامه داد: با ارجاع نتایج تصمیمات به ستاد تنظیم بازار، افزایش ۳۰ درصدی قیمت این محصول تصویب و از ۲۶ خرداد ۹۹ هم برای اجرا ابلاغ شد.

منایی افزود: بعد از اینکه مولفه تامین به هنگام و کافی انجام شد شرایطی هم برای توزیع مناسب تعیین کردیم و بر اساس آن سعی شد گلوگاه های تخلف شناسایی شود و نظارت کافی بر بازار توزیع باشد تا از هرگونه تخلف گران فروشی و احتکار ممانعت شود.

او تصریح کرد: برای عرضه مناسب و با برنامه سامانه ای در مرکز توسعه تجارت الکترونیک طراحی و بسترسازی آن انجام شد  اما خروجی موثر هنوز نداشته است  و کارکرد مناسب آن نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید


نظارت بر بازار تایر ضعیف است


در ادامه جمشیدی کارشناس صنعت تایر مشکل اصلی افزایش ۴۵ درصدی قیمت تایر را مقوله نظارت اعلام و تصریح کرد: تولید و توزیع تایر مشکل نظارتی دارد.

او افزود: قیمت های مصوب در بازار اعمال نمی شود و نظارت دقیقی بر اجرای این قیمت مصوب هم وجود ندارد.

جمشیدی گفت: قرار بود قیمت لاستیک های سواری در سامانه ای ثبت شود اما این کار انجام نگرفت و  با دو برابر قیمت مصوب در بازار عرضه شد.

او تاکید کرد: با مصوبات و دستور نمی توان بازار را تنظیم کرد و قیمت های مصوب رعایت نمی شود مگر اینکه استفاده درستی از سیستم ها و سامانه های طراحی شده صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار