همه ساله با ورود محصول جدید به بازار، قیمت دستخوش تغییر می شود، امسال هم قیمت برنج به سبب افزایش هزینه‌ های تولید مستثنی از این قاعده نیست.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که نوسان قیمت برنج در بازار طنین انداز شده است و هر کس دلایل خاص خود را برای این نا به سامانی‌ها مطرح می‌کند، این در حالی است که بنا بر اظهارات دست اندرکاران بخش کشاورزی، نیاز چندانی به واردات نداریم.

با تغییر گروه کالایی برنج به یکباره قیمت در بازار جهش چشمگیری پیدا کرد که این امر بیش از پیش اقشار کم درآمد جامعه را در تامین نیاز خود دچار مشکل کرد. بسیاری از مسئولان بر این باورند که افزایش قیمت برنج هیچ ارتباطی به کشاورز ندارد و تنها با تغییر گروه کالایی و رشد قیمت برنج خارجی؛ عوامل واسطه و دلال نرخ برنج ایرانی را در بازار افزایش دادند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

ناگفته نماند همه ساله با ورود محصول جدید به بازار، قیمت برنج دستخوش تغییر و تحولاتی می شود که با وجود قرار گرفتن در آستانه فصل برداشت این نگرانی‌ها ۲ چندان می‌شود چرا که در شرایط فعلی اقتصادی، بسیاری از خانوار‌ها دیگر توانی برای افزایش مجدد قیمت در بازار ندارند.


بیشتر بخوانید


حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین دلایل گرانی قیمت برنج در بازار، در آستانه فصل برداشت با خبر شویم:

افزایش قیمت برنج ایرانی در حد متعارف خواهد بود

سیدجعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گرانی برنج ارتباطی به کشاورزان ندارد، اظهار کرد: در زمانی که قیمت برنج دست کشاورزان بود، نوسانی نداشت.

او افزود: در حال حاضر عمده برنج در دست دلالان و بنکداران است، به همین خاطر قیمت محصول دچار التهاب شده است.

حسینی ادامه داد: با حذف ارز دولتی و تغییر گروه کالایی، قیمت برنج خارجی جهش چشمگیری در بازار داشت که تاثیر بنکداران و دلالان بر بازار برنج ایرانی نشات گرفته از این قضیه بود.

این مقام مسئول درباره آینده بازار برنج بیان کرد: امسال پیش بینی می‌شود که قیمت برنج بر مبنای تورم افزایش یابد.

به گفته او، طبق روال همه ساله تا زمانی که محصول در دست کشاورزان است، نوسانی ندارد و به طور کلی اعتقاد بر آن است که افزایش قیمت برنج در کلانشهر‌ها از سوی عوامل واسطه و دلال رخ می‌دهد که هیچ ارتباطی به کشاورز ندارد.

 تکذیب افزایش قیمت برنج به مرز ۳۰ هزار تومان

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج ایرانی نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و کشت پیش بینی می‌شود که تولید با مصرف همخوانی داشته باشد و مقدار کمی از نیاز کشور طبق سال‌های گذشته از طریق واردات تامین شود.

حسینی با اشاره به اینکه افزایش قیمت برنج ایرانی در حد متعارف خواهد بود، بیان کرد: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و تورم نمی‌توان انتظار داشت که کشاورز با قیمت قبل اقدام به فروش محصول کند، چرا که بخش اعظم تولید برنج با نیروی کارگری است که حقوق آن‌ها هرساله افزایش می‌یابد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی درباره تاثیر افزایش‌ چشمگیر هزینه‌های تولید بر بازار برنج بیان کرد: با توجه به نوسان قیمت نهاده‌ها از جمله رشد ۵ برابری سموم و تاثیر مستقیم آن بر تولید، قیمت تمام شده دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار می‌گیرد، اما به سبب پیش بینی مناسب تولید، نوسان قیمت چندان چشمگیر نخواهد بود.

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار؛ حداکثر نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۲۵ هزار تومان

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد چشمگیر قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: با تغییر گروه کالای واردات و حذف ارز دولتی، قیمت برنج خارجی به یکباره از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان و در برخی برند‌ها ۱۷ هزار تومان افزایش یافت.

او از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: جهش چشمگیر قیمت برنج خارجی در بلندمدت کمک به تولید داخل است.

حسنی قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بنکداری‌ها را ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به برداشت برنج کمتر از ۲ ماه دیگر و ورود محصول جدید، نوسان چشمگیری در بازار برنج‌ نخواهیم داشت.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره اینکه قیمت برنج ایرانی به ۳۰ هزار تومان می‌ رسد، گفت: طی سال‌های اخیر تولید برنج افزایش یا کاهش کمی داشته است و از آنجا که این‌ محصول در ۵ استان کشت می‌شود، بعید است که نرخ به ۳۰ هزار تومان برسد.

به گفته او، با توجه به آنکه عرضه برنج ایرانی هرساله ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، نوسان چشمگیری را متصور نیستیم.

 رشد ۲ برابری قیمت برنج خارجی، مصرف برنج ۶ دهک خانوار را تحت تاثیر قرار داد

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۲ برابری قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به حذف ارز دولتی و کمبود عرضه طی ماه‌های اخیر، قیمت برنج خارجی رشد چشمگیری داشته که این امر فشار مضاعفی بر خانوار‌ها وارد کرده است.

او افزود: با توجه به تغییر گروه کالایی برنج و نوسان چشمگیر قیمت، دولت باید تجدید نظری در این سیاست به کار گیرد.

کشاورز با اشاره به اینکه تقاضایی برای خرید برنج خارجی در بازار وجود ندارد، بیان کرد: بنابر آمار، ثبت سفارش برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد کاهش یافته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کند، گفت: سالیانه ۱.۵ میلیون تن برنج خارجی از سوی ۵۰ میلیون نفر از آحاد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد که نوسان قیمت برنج خارجی طی ماه‌های اخیر تهدید جدی برای تولید داخل به شمار می‌رود.

کشاورز قیمت هر کیلو برنج هندی در بازار را ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و پاکستانی را بالای ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نبود تقاضا و رشد چشمگیر قیمت برنج خارجی در ماه‌های اخیر بعید است که افزایش مجددی در بازار رخ دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
ببینید منه کشاورز که محصولم گوجه هست وقتی گوجه میشه توبازار 8هزار تومن ملت صداشون در میاد..خب یکی نیست بگه تو این گرانی اگه کشاورز بخواد کشت کنه باید 200میلیون هزینه کشت کنه به جز حقوق کارگر.تو یک فصل کشت کارگر 50میلیون پولش میشه.فقط روز مزد....از این ها بگذریم کل فروش اگه خیلی خوب بیافته میشه 270میلیون که با کسر 250میلیون تنها 20 میلیون کارگر گیرش میاد.که 10ماه کشاورزی میشه ماهی 2تومن که خیلی ناچیز هست نسبت به سختی کار-اصلا ساعت نداره بگی ازساعت 7 تا 14...شب و روز باید تو زمین باشی..محصول هم دلال گرامی سود میکنه -کشاورز با کلی زحمت کشیده محصولشو میده کیلویی 100تومان دلال میبره میدان میده 3تومن 2تومن سود بدون هیچ زحمتی به دست خریدار میرسه 5500 روش توزیع خیلی افتضاحه-این وسط دلال سود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
زندگی مکافت
۲۰:۰۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
چخبر همه افتادین به جون هم ملت داره به ملت میپر
ربطی به کشاورز مصرف کننده نداره مشکل همه چیز تو مدیریت تو تفکاراتت پوچ تو توهم ما مدیران مسئول متوهم داریم
ملت داره جون میده بعد آقایون میان با پرویی تمام میگن ایران گل بلبل
-
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
یک کارگر چی بخوره سنگ بخوره می ترسیم اونو هم گرون کنین خدا ازتون نگذره انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
مقصر مشکلات مملکت دلالی و احتکار و سوداگری و سفته بازی و سیاست های ضد تولید و بانکداری ربوی و خلق پول بدون پشتوانه هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
دولت همه چیزراگرون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۱:۱۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
عزیزان من خودم بچه کشاورزم چطوری توقع دارید سموم و کود و کارگر و هزینه شخم زنی و شالیکوبی و و و چند برابر بشه و برنج همون قیمت بمونه... شما که انقدر حسابگر هستید چرا رب 4 هزاریو 12 هزار می خرید یا تن ماهی 4 هزاریو 17 هزار یا خودرو یا مسکن یا حبوبات یا یا یا... برنج سال 96 12 هزار بصورت عمده بود همین امروز 20 هزار هست منظورم طارم درجه یک هست پس اگه تورمو نگاه کنید که از 96 همه چی تقریبا 3 برابر شد حالا خودتون قضاوت کنید چند باید باشه دست کشاورز... یا علی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۳۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
مقصر گرانی برنج یا دولت قبله یا تحریم یا خود شیفتگی یا دلواپسان یا مردم
France
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
پس بازرگانی دولتی پس چکار میکند چرا باید این یکماه اینقدر گرانی چرا قیمت دلار را ارزان نمیکنن باعث همه اینها دلار که دولت محترم باید سریعا فکری بکنه عادت شده سوال می‌کنی میگن دلار گران شده چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
کود ۱۷۰تومان هس بنزین سه تومانی گرانی حمل نقل تایرماشین تجهیزات پمپاژ اب گیر بده نه اینکه به کشاورز درامدی عایدش نمیشه از جیبش پرداخت میکنه محصولش به بد میره اینطور ادامه پیدا کنه نابودی کشاورزی صدرصد تفکیک زمینها به ساختمان و ویلا خواهد شد کسی هم کشاورزی نخواهد کرد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۰:۰۲ ۱۴ تير ۱۳۹۹
اگه بدونید چقدر هزینه ها برای کشاورزی زیاد شده هیچ وقت نمیگین قیمت برنج زیاد شده،
بماند تمامی سختی های کشت این محصول!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
آقایان مسولان نظام خجالت هم خوب چیزی هست بی حیایی در اقتصاد بسیار نازیباست مردم تا کی باید تاوان اشتباهات شما را بدهند آلمان ژاپن خیلی از کشورها بعد جنگ با روابط خارجه خوب و فساد نداشتن در سیستم کشورشان بعد یک جنگ خانمان سوز به کجا رسیدن شما بعد چهل سال سفره مردم را خالی کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
شما را دعوت می کنم به ژاپن سفر داشته باشید تا بدانید فساد اداری در آنجا چقدر ریشه دوانده است .
ژاپن یکی از کشورهایی است که مردم آنجا آرزوی فرار از کشورشان را دارند .
و رژیم حاکم بر ژاپن به علت رشد منفی شدید که برقرار است از مردم هر روز دلجویی می کند .
و ما فقط تعظیم هنرمندانه نخست وزیر ژاپن را می بینیم و آنها را تحسین کورکورانه می کنیم .
حتی همان کشورها هم مشکلات چه بسا بدتر از ما دارند ولی به علت بایکوت و سکوت خفقان خبری ، به گوش شما نمی رسد .
Canada
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
حتما نور چشمان وارد کننده برنج
هماهنگی با تولید داخل ندارند که
کی وارد کنند تا لااقل قیمت ها بالا نروند
دولت هم در کما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چرا فکر کشاورزهاي شمال هستید ولی فکری برای دیگر کشاورزان ندارید?این سم که پنج برابر شده و هزینه کارگری که دوبرابر شده برای همه یکسان هست ولی گوجه و خیار و ... ورامینی و یا هر جای دیگه ایران باید محصولش رو یک سوم قیمت سال گذشته بفروشد و عملا نابود شود بخاطر بی کفایتی و سوء مدیریت دولتی که هیچ کار دولت در این زمینه نمیکند و خدا شاهده کشاورز نابود شده زندگیش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کارمدیران این کشور فقط شده ایجاد استرس برای مردم وبازی پلکانی وبرنامه ریزی شده مایحتاج مردم واقعا که زندگی دراین کشور عذاب آور شده وخوادند عاملان این کار را خیرندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
فقط دولت
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۲۲:۲۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
۱- دولت
۲- دلال
Iran (Islamic Republic of)
شمال
۲۲:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام از سرزمین زیبا شمال مازندران بی انصاف ها می دونی کشاورزان در گرمای تابستان چی زحمت و سخت های را تحمل می کنند این دلا لان دزد و دولت مردان بی انصاف اگه کمی درک و شعور داشته باشند می تونی بفهمند موقع برداشت محصول برنج می شود برنج بی خاصیت خارجی را که باعث صد ها نوع ببماری می شود همین دلالان این برنج وارد ایران می کنندباز هم در مورد کشاورزان قضاوت می کنید

شمالی هستم

لطفا حرف های من رو به عنوان یه خانواده کشاورزی انتشار دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بعضی از ارقام برنج ایرانی قیمتش از برنج وارداتی پاینتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مسئولین در خواب ناز برنج 72تومن طبیعت شده 175 تومن بخوابید راحت باشید تورم کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عزیزان من .مسئله مهم افت شدید ارزش پول ملی وافزایش هزینه ها ست که فشار رو بر گلوی قشر ضعیف ومتوسط جامعه وارد اورده .
بقول معروف ایدیولوژی توسعه سازنیست. مهم تولید ناخالص ملی مهمه و رمز توسعه یافتگی در پویایی اقتصاده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
واقعا که دیگه چیزی نمی مونه واسه گفتن هر روز گرونی گرونی گرونی گرونی گرونی گرونی گرونی چطور روشون میشه بگن ما اداره می کنیم من که از بس فکر کردم دچار حملات عصبی شدم و دیگر توان این همه گرونی را ندارم و شاید...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
رانت برنج وارداتی برداشته شد ، صدای رانت خواران بلند شد . خب دولت اگه میخواد به اقشار کم درآمد کمک کنه باید اون یارانه ارز را مستقیم بریزه به حساب مردم ، نه اینکه بده وارد کننده که دست آخرم برنج با نرخ ارز آزاد برسه دست مردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت و کار خیر ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
فقط دولت
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۹:۲۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تجربه ثابت کرده هر وقت اخبار و مسئولی بیاد بگه قیمت ثابته مثل بنزین ۳ برابر میشه
حالا ببین قراره چی بشه که مسئول میاد میگه قراره قیمت زیاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چرا برنج از هند وستان تا ایران می آید بگذاریم از اینکه دولت با کمرکی با سود وارد کننده و سود کاسب تا یک ماه پیش کیلو یی شش هزار تومان در می آید ولی بر نج ایرانی که داخل کشور تولید می شود کیلو یی بیست پنج هزار تومان در می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باسلام یک لشگر انسان مئومن وجهادگر تو کشور نیاز هست که فرمانده اش مانند شهید سلیمانی باشه جلو همه این ناعدالتی باتمام قوا مقابله کنه اعم از دلال بازیهادر خورکیها مسکن وخودرو وزمین خواری مواد مخدر بپاخیز مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
برنج چیه!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با سلام. بنده نه کشاورز هستم و نه بانگاه دار و خردیدار عمده برنج. بلکه به عنوان مصرف کننده برنج این متن را مینویسیم پس هر چه قدر برنج ارزان تر باشد به نفع من خواهد بود. ببینید در این اوضاع که همه چیز از شیر مرغ تا جون ادمی زاد چند ده برابر شده کشاورز هم مجبور هست محصولش را چند ده برابر بفروشه تا بتونه امرار معاش بکنه پس تیتر نزنید و دنبال مقصر نگردید مقصر شرایط اقتصادی مملکت است مقصر بی ارزش شدن پول ملی است بی ارزش شدن پول ملی .....است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
فقط همین خدا ازتون نگذره
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
نخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مردم یا دولت کسی دیگه هست مگه
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و تورم نمی‌توان انتظار داشت که کشاورز با قیمت قبل اقدام به فروش محصول کند، چرا که بخش اعظم تولید برنج با نیروی کارگری است که حقوق آن‌ها هرساله افزایش می‌یابد این هزینه ها همشون دوبرابر شدن.انتظار دارین برنج قیمتش ثابت بمونه.هزینه کشت سرسام آور شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
هزینه بی لیاقتی در چند دهه گذشته رو مردم باید بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
من میخواستم منفی بدم اشتباه بهتون مثبت دادم چون نظر شما مردمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بعضی شمالیها همیشه سو استفاده میکنند از کلِ ملت،چه در قیمتِ برنج چه در قیمتهای سایر اجناسی که از گردشگران میگیرند.من خودم یک سال رفتم شمال برایِ یک نیمرو ساده پولِ ۲تاکارتن تخم مرغ را از من گرفتند بی انصافها
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۸:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مشکل اینه که سودی که شما می فرمائید دست کشاورز رو نمی گیره
به دلالان بی ....میرسد
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
از هند می‌یارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
این برنج که مال برداشت امسال نیست که هزینه امسال داره بهش اضاف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام ببخشید میشه این هزینه سرسام اور کشت را توضیح دهید.۹۰درصد مکانیزه است .فقط چندر غاز حقوق کارگر زیاد ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
هذینه کارگر که اکثرا خانم هستند توشمال ۸۰هزارتومن هست
Germany
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز سواستفاده کردن فقط مختص شمالی ها نیست وقتی توجاده ناهار وصبحونه میخوری طبیعی هست گران بفروشند واین هیچ ربطی به کشاورزان زحمتکش ندارد درثانی چطور ماانتظار داریم کشاورز شالیکار کود وسم را چند برابر قیمت سال97-98تهیه کند ویا کارگرنشاکار وقتی مزدش80تومن بود درامسال شده بین 150-200وشخم زدن هم همینطور ایا کشاورز بارتورم کشور را مثل من وشما بردوش نمیکشد چون کشاورزهست؟ ایشان کالای لوازم خانگی نمیخرد بنزین 3تومن مصرف نمیکند مرغ وگوشت و........... مصرف ندارد چون برنجکار هست باید ارزانتر بفروشد؟ درضمن لیاقت شماها همان برنج هندی هست که هرچند برنج نیستند وخمیر هستند وبرنج هاشمی که معطهر وخوش پخت وبدون ارسنیک هست قیمت25تومن زیاد هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
تمام هزینه های تولید حداقل 50 درصد افزایش داشته حتی بعضی ها از هزینه ها مثل سموم چهار برابر شده و... اب بها که مربوط به دولت هست 50 درصد اضافه شده کرد حال ایا افزایش قیمت چقدر باشه که جواب گوی این افزایش هزینه باشه و از طرفی درامد کشاورز هم با تورم کلی سازگار باشه؟؟؟؟؟
آخرین اخبار