معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت: در مقوله امر به معروف و نهی از منکر باید از خود آغاز کرد تا خیرخواه دیگران باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در خصوص امر به معروف و نهی از منکر گفت: انسان موجودی اجتماعی است که به تنهایی توان زیستن ندارد و همواره برای تامین نیاز‌های زندگی اش به دیگران نیازمند است.

او با بیان اینکه انسان‌ها به فراخور وضعیت زندگی و برای بهبود آن خود باید با یکدیگر پیوند داشته باشند، افزود: یکی از عوامل بنیادین همزیستی مسالمت آمیز که نقش گسترده‌ای در استوار ساختن جامعه و جلوگیری از کج روی و پرهیز از اختلاف دارد، مفهوم خیرخواهی است.

محمدی با بیان اینکه در فرهنگ‌های گوناگون بشری همگان برای بهبود معیشت، پرورش استعداد‌های فطری و فکری به هم کمک می‌کنند و هر جا با گونه‌هایی از زیان اجتماعی روبرو می‌شوند، محکم ایستادگی و مقاومت دارند، تصریح کرد: در جامعه اسلامی مبتنی بر مفاهیم آزادی بخش قرآن و الگوی زیستی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)، امر به معروف و نهی از منکر همان خیرخواهی جمعی است که بسیار به آن پرداخته شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با تاکید بر اینکه برداشت‌های نادرست از امر به معروف و نهی از منکر مهم است، گفت: متأسفانه همیشه نهی از منکر دیده شده و به آن پرداخته شده و در رسانه‌ها و برنامه‌های متنوع بر آن تکیه شده است، ولی به بخش اول آن که امر به معروف است کمتر اشاره می‌شود، در صورتی که فراخواندن به خوبی‌های ارزشی، آرمان‌ها و نیکی‌های یک جامعه بسیار بیشتر از نهی از منکر اثرگذار است.

او عنوان کرد: همه مردم عرف پذیرفته شده و اخلاق پسندیده را خوب می‌دانند، ولی در انجام این وظایف گاه کوتاهی می‌کنند و ناخودآگاه به گسترش مفاهیم غیر ارزشی و ناپسند می‌پردازند؛ پس نکته مهم پاسداشت خوبی‌ها توسط هر فرد جامعه و بعد کمک به پرورش این خوبی‌ها در جامعه است.

محمدی با بیان این مطلب که متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر بیشتر بر امور دینی و مذهبی متمرکز شده است و در دیگر امور زندگی جمعی انسان حضوری پررنگ ندارد، گفت: دعوت دیگران به پاکی محیط زیست، پاکدستی در همه امور اداری و دولتی، به دست آوردن روزی حلال، کمک به خویشان و بستگان و همسایگان در همه امور زندگی، دعوت به خوش بینی و خوش زیستن، کمک به آسایش روحی، روانی و فکری مردم، جلوگیری از هدر رفت امکانات و توجه ویژه به نسل نوجوان و جوان از مقوله‌های اساسی امر به معروف هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند بدترین حالت ممکن که بسیار پرخطر است را این دانست که مردم نسبت به حاکمیت و اداره امور جمعی بی توجه باشند و خود را تافته جدا بافته بدانند.

او ادامه داد: بی تردید همه افراد بشر، یک کشور و یک شهر، در یک کشتی زندگی می‌کنند که کمترین خطر آن‌ها را تهدید می‌کند، بنابراین با خیرخواهی، دعوت به خوبی‌ها و نیکی ها، آرمان‌های ملی و مذهبی، جلوگیری از منکرات و بدی‌های نابودگر، می‌توان برای دست یابی به بهترین راه تلاش کرد.


بیشتر بخوانید


محمدی با بیان اینکه وقتی مردم در کنار هم قرار می‌گیرند، اختلاف سلایق پدید می‌آید، گفت: در این زمان تشخیص درست از نادرست و چیستی معروف و منکر مطرح می‌شود که انتخاب آمران به معروف و ناهیان از منکر و تفاوت در نگاه و اندیشه آن‌ها پیدا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند بهترین راه ممکن برای جلوگیری از اختلاف در مقوله امر به معروف و نهی از منکر را بازگشت به شناخت خود و دیگران و گفتگو با یکدیگر عنوان کرد و گفت: بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات مبنی بر اینکه «یَاأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است، بهترین راه جلوگیری از اختلاف، شناخت یکدیگر است.

او اظهار کرد: هر چه خودشناسی و انسان شناسی مردم بیشتر شود، در همگرایی آن‌ها بیشتر تأثیر خواهد گذاشت و هر چه از غرور، تکبر و خودبزرگ بینی دورگردند بهتر با یکدیکر تعامل سازنده خواهند داشت.

محمدی با اشاره به واژه امر و نهی، عنوان کرد: امر و نهی، دستور نیست؛ اجبار و تحمیل قدرت از بالا به پایین نیست بلکه همان خیرخواهی است، بنابراین امر و نهی، دخالت در امور یکدیگر نباید تلقی شود، همچنین در امر و نهی نباید آبرو و حرمت افراد را مورد سؤال و بازخواست قرار داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه نباید ظاهر افراد ما را فریب دهد که احساس کنیم ما از او بهتریم، گفت: پس باید ما آمر به معروف باشیم و ناهی از منکر؛ چراکه این حس دروغین موجب می‌شود که به سادگی حرمت و آبروی یک انسانی که خداوند او را تکریم کرده است از میان برود؛ پس حفظ آبروی خود و دیگران مهمترین موضوع در مقوله امر به معروف و نهی از منکر است.

او با بیان اینکه صبر، شکیبایی، تأمل و دورنگری در برخورد با تباهی در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد، گفت: شتاب زدگی بزرگترین آفت در مقوله امر به معروف و نهی از منکر است و بزرگ منشی و اخلاق والا بهترین عامل حفظ آبروی دیگران و جذب آن‌ها به رعایت کار‌های پسندیده است.

محمدی با بیان این مطلب که امام حسین (ع) با رمز احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند که بسیار دوراندیش بودند، گفت: آن حضرت آینده یک جامعه آرمانی را میدیدند؛ برای همین بود که، چون می‌دانستند با خون خود، فرزندان، نوه‌های اهل بیت (ع) و یارانشان می‌توانند جلوی گسترش یک تباهی را بگیرند، تا واپسین نفس ایستادگی کردند و در این راه جان دادند و راه آزادگی وپاک زیستن را به انسان آموختند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند افزود: در برابر فساد و تباهی همه مسئول هستیم و بازخواست خواهیم شد، لذا درد دیگران را باید درد خود دانست و خوشی آن‌ها را خوشی خود؛ در صورت تحقق این نگاه بزرگ و انسانی، خودخواهی از میان خواهد رفت و همگرایی، نوع دوستی، صلح و دوستی و آرامش همهگیر خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه در مقوله امر به معروف و نهی از منکر باید از خود آغاز کرد تا خیرخواه دیگران باشیم، گفت: تفاوت در اندیشه‌ها و نگرش‌ها را باید پذیرفت تا با شناخت بیشتر همدیگر و گفتگو، در تحقق این جامعه آرمانی کمکی کرده باشیم.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.