مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: طی ۵ ماهه گذشته امسال میزان واردات استان ۱۰۷ میلیون دلار بوده که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمد رضا قادر ،مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: در سال ۹۸ میزان واردات از گمرکات استان کرمان ۴۷۰ میلیون دلار بوده که کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته و این روند کاهش واردات همچنان ادامه دارد به طوری که در ۵ ماهه گذشته امسال میزان واردات استان ۱۰۷ میلیون دلار بوده که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

او با اشاره به وضعیت صادرات و واردات استان کرمان طی امسال افزود: واردات و نقش آن در تولید خیلی پیچیده است به طوری که واردات می‌تواند هم در تولید موثر و هم می‌تواند به تولید ضربه بزند.

مدیرکل گمرکات استان کرمان بیان داشت: واردات مواد اولیه قطعا می‌تواند در تولید نقش موثری داشته باشد، اما واردات کالا‌های ساخته شده که تولید آن در کشور صورت می‌گیرد؛ قطعا می‌تواند تولیدکننده را دچار مشکل کند؛ بنابراین جلوگیری از واردات کالا‌های آماده مصرف که عوامل تولید آن در داخل کشور وجود دارد، می‌تواند در جهش تولید موثر است.

قادربا اشاره به اینکه طی ۲.۵ سال گذشته از سوی دولت واردات تمامی کالا‌ها کنترل می‌شود ،تصریح کرد: دولت در ۲.۵ سال گذشته نگاه سختگیرانه‌ای به واردات کالا‌های آماده مصرف داشته و امسال نیز از ورود این نوع کالا‌ها جلوگیری شده است.

او با اشاره به اینکه امسال جلوگیری از ورود کالا‌های آماده مصرف که تولید آن در کشور می‌تواند صورت گیرد، اتفاق افتاده است ،افزود: در گمرکات استان کرمان نیز به کالا‌های آماده مصرف اجازه ترخیص داده نمی‌شود و بیشتر کالا‌های وارداتی استان کرمان مواد اولیه هستند.

مدیرکل گمرکات استان کرمان بیان داشت: در استان کرمان رانت بازی برای ورود کالا‌های ممنوعه نداریم و آن چیزی که در بازار به عنوان کالای خارجی موجود است (کالا‌هایی که تولید آن‌ها در داخل صورت می‌گیرد) بیشتر از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود.

قادر تاکید کرد: در ارتباط با برخی کالا‌ها به ویژه کالا‌های صنعتی و کود‌های شیمیایی، دستگاه‌های ذیربط میزان تولید و نیاز داخل کشور را بررسی می‌کنند و مازاد آن را وارد می‌کنند بنابراین امکان واردات این نوع کالا‌ها با توجه به مجوز‌های صادر شده فراهم است.

اودر بخش پایانی صحبت‌های خود به وضعیت واردات استان کرمان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته واردات کالا از گمرکات استان کرمان کاهش قابل توجهی پیدا کرده است ضمن آنکه آمار مواد اولیه وارد شده نیز در این بازه زمانی نگران کننده است.

مدیر کل گمرکات استان کرمان با بیان اینکه میزان واردات استان کرمان در سال ۹۷، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که تماما این واردات مواد اولیه، ماشین آلات خطوط و قطعات یدکی خودرو بوده است اظهار کرد: در سال ۹۸ میزان واردات از گمرکات استان کرمان ۴۷۰ میلیون دلار بوده که کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته و این روند کاهش واردات همچنان ادامه دارد به طوری که در ۵ ماهه گذشته امسال میزان واردات استان ۱۰۷ میلیون دلار بوده که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار