کسب رتبه نخست خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در جشنواره رسانه و عدالت

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مرکز مهاباد در اولین جشنواره رسانه و عدالت آذربایجان غربی مقام اول را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، در آیین اختتامیه‌ اولین جشنواره " رسانه و عدالت " که دیروز در دادگستری آذربایجان غربی برگزار شد؛ خانم سپیده خشمن؛ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، در بخش گزارش خبری با عنوان جهش تولید حائز رتبه اول و موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره شد.

دکتر علی اکبر گروسی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره رسانه و عدالت گفت: برگزاری جشنواره رسانه و عدالت بسیار مهم و ارزشمند و در نوع خود کار بی نظیری بود خصوصاً در این زمان که هجمه‌های عظیمی بر اقدامات دستگاه قضایی که موجب امید و نشاط در بین مردم شده از سوی رسانه‌های معاند صورت می‌گیرد.

گروسی افزود: قوه قضائیه امروز با اقدامات خود برای گشودن گره‌های مختلف در کنار مردم و مسئولان با تکیه بر قانون ایستاده و انجام وظیفه می‌کند به همین دلیل برابر نظر سنجی‌های انجام گرفته، امروز سطح رضایت مندی از قوه قضائیه در یک سطح خوب قرار دارد.

 تقویت رسانه ها موجب تعالی عدالت در همه ابعاد آن است

گروسی ادامه داد: امروز دشمن اقدامات مثبت قوه قضائیه را که در جهت استحکام پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد را بر نمی‌تابد و تلاش می‌کند با جنگ رسانه‌ای این تلاش‌ها و اقدامات را کم ارزش نشان دهد خصوصاً اقدامات دستگاه قضاء در مبارزه با مفسدان، اما با هوشیاری مردم و رسانه‌های انقلابی، خصوصاً رسانه ملی تمام اقدامات دشمنان را نقش بر آب می‌کند و اگر رسانه‌ها قوی و در عرصه باشند، همه مدیران تلاش می‌کنند که به خوبی خدمت رسانی کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در خصوص اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: تقویت رسانه‌ها در واقع موجب تعالی عدالت در همه ابعاد آن در جامعه می‌باشد، در این جشنواره ما بنا داشتیم اهمیت کار رسانه را در عرصه خبر خصوصاً در عرصه عدالت نشان دهیم. همچنین موضوع ارتباط اصحاب رسانه با دستگاه قضایی برای بیان به موقع و موثر بسیار مهم است.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: رسانه‌های دشمن اقدامات موثر قوه قضائیه در پرونده‌های مفاسد را با نگرش منفی منتشر می‌کنند و رسانه‌های ما می‌بایست با ارائه اخبار درست و به موقع این اقدامات دشمن را خنثی کنند، این جشنواره با هدف نزدیکی و قرابت رسانه و دستگاه قضاء برگزار گردیده است تا به این طریق اخبار صحیح دستگاه قضاء را در سریع‌ترین زمان به سمع و نظر مردم برسانیم.

گروسی در ادامه با اشاره به جنگ نرم دشمن گفت: جنگ نرم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است بسیار مهم برشمرده می شود و ما هم به تبعیت از معظم له باید در برابر آن خود را آماده کنیم و همچنین رسانه و قوه قضائیه در این مورد به وظایف خود خوب عمل کنند.

او افزود: بحث دیگر که مهم است، سواد رسانه ای است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره نموده اند و ما باید در این جشنواره آن را دنبال کنیم و مخاطب را با بیان درست و استفاده از تکنیک‌های تولید پیام و بیان درست به خوبی پیش ببریم.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی تصریح کرد: با تکنیک‌های تولید پیام که دشمن به خوبی از آن استفاده می‌کند عالمانه با آن مبارزه کنیم چرا که دشمن واقعیت‌ها را وارونه منعکس می کند و خدمات بزرگ را کوچک و مشکلات کوچک را بزرگ جلوه می‌دهد.

گروسی در پایان سخنان خود یادآور شد: هیچ گاه رسانه ما با اخلاق فاصله نگرفته است، در جریان اهانت به مقام شریف پیامبر اکرم ( ص ) در کشوری که ادعای دموکراسی دارد به مقدس‌ترین جایگاه‌های یک دین که بیش از نیمی از دنیا تابع آن هستند اهانت می‌کنند و رهبر آن کشور از اهانت کننده جانب داری می‌کند. ما در کشورمان قانون اساسی مترقی داریم که در آن موضوع مطبوعات و آزادی بیان و هیات منصفه رعایت می‌شود.

توسعه اقتصادی در پرتو رسانه

در ادامه مراسم جواد زاهدی رئیس هیئت داوران جشنواره به قرائت بیانیه اختتامیه جشنواره پرداخت و اذعان کرد: امروز همه آگاهیم رسانه رسالت بسیار بزرگی در اطلاع بخش دارد، اما در کنار اطلاع بخشی از دو ویژگی بسیار مهمی هم برخودار است اول اینکه شاخص توسعه یعنی کشور‌ها از طریق رسانه اندازه گیری می‌شوند همچنین عامل توسعه است.

زاهدی افزود: بیانیه‌ی نخستین جشنواره رسانه و عدالت وظیفه اصلی دستگاه قضا احقاق حق و تحقق عدالت است و دادگستری در بحث عدالت عجین بوده که دارای جایگاه بالایی است و در این راستا اصحاب رسانه می‌توانند اثر گذاری زیادی در حوزه‌ی رسالت داشته باشند، رسانه از بارزترین ابزار عدات خواهی واقعیت نگری در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

رئیس هیئت داوران جشنواره رسانه و عدالت ادامه داد: در حال حاضر در آذربایجان غربی رسانه‌های بسیار موثر در عرصه آگاهی دهی داریم و می‌توانند به اذهان عمومی و نظام‌های قدرتمند تاثیرات شگرفی داشته باشند به خاطر همین تاثیر گذاری بوده که از رسانه‌ها به عنوان عنصر چهارم قدرت یاد می‌کنند.

او اضافه کرد: رسانه ها از آنجایی که ماهیت دموکراتیک و بی طرفانه در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دارند، اکثر در راستا و منافع عمومی و ترویج عدالت هستند و بر همین اساس روابط عمومی اداره کل دادگستری استان آذربایجان غربی با همکاری برخی از مجموعه‌ها از جمله کانون‌های کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه و خانه مطبوعات آذربایجان غربی اقدام به برگزاری اولین جشنواره رسانه و عدالت با هدف تقویت ارتباط با جامعه  مطبوعاتی و تبیین فرهنگ و عدالت و همچنین حمایت از رسانه‌ها و فعالان این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است که در نوع خود بی نظیر بود؛ بدون شک اگر حمایت‌ها به وسیله دادگستری نبود، شاهد اولین جشنواره رسانه و عدالت، که تاکنون در کشور نمونه‌ی آن را شاهد نبودیم، به سرانجام نمی‌رسید.

اکبر تایوغ سرپرست مدیریت روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی و دبیر اولین جشنواره رسانه وعدالت نیز به ارائه گزارشی از روند جشنواره پرداخت و گفت: در بازه زمانی جشنواره آثار منتشر شده در رسانه‌های مجاز استان از تاریخ یک تیر ۹۸ لغایت ۲۲ شهریور ۹۹ بود که حدود ۱۶۶ اثر به دبیرخانه ارسال و از این تعداد سه اثر در بخش خبر، سه اثر در بخش گزارش مکتوب ، سه اثر در بخش گزارش تصویری، سه اثر در بخش یاداشت، یک اثر در کاریکاتور و یک اثر در بخش موشن گرافی حائز رتبه‌های برتر شدند و صدا وسیمای مرکز استان به عنوان رسانه برتر در بین تمام رسانه‌های استان منتخب و یک خبرگزاری، یک پایگاه خبری و یک روزنامه نیز بخش مربوطه رسانه‌های قابل تقدیر معرفی شدند.

تایوغ در ادامه از موافقت ریاست کل دادگستری استان آذربایجان غربی از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره جشنواره رسانه و عدالت در دادگستری استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با مشارکت ادارات ، نهاد‌ها وخصوصاً اصحاب رسانه هر ساله این جشنواره برگزار شود.

تایوغ با اشاره به اینکه جشنواره رسانه و عدالت در بخش‌های یادداشت، خبر، گزارش، اینفوگرافی، موشن‌گرافی، فیلم کوتاه، عکس و کاریکاتور و با همت دادگستری استان و با مشارکت کانون وکلا، کانون کارشناسان، مرکز وکلا، مرکز کارشناسان رسمی و خانه مطبوعات برگزار شد، تصریح کرد:  ۱۶۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از اظهار نظر تخصصی، داوران تعداد ۱۴ اثر حائز رتبه‌های اول – دوم – سوم و ۴ رسانه هم بعنوان رسانه‌های قابل تقدیر معرفی که در این جشنواره جواد زاهدی، عبدالسلام معروفی، اکبر تایوغ و ندا عبدی هیات داوران بخش مکتوب و اسفندیار اصغرخانی و جواد پورصمد، هیات داوران بخش عکس و فیلم بودند.

این مقام مسئول در آذربایجان غربی با اعلام اینکه شیوع ویروس کرونا این جشنواره را مجازی کرد، اضافه کرد: عدالت، صلح و سازش، احقاق حق شامل موضوعاتی مانند رفع تصرف از اراضی ملی، بازگشت حقوق بیت‌المال به محل خود و مبارزه با فساد، رونق و جهش تولید، حبس‌زدایی مانند استفاده از مجازات جایگزین حبس، کاهش زندان، مرخصی زندانیان با استفاده از پابند الکترونیکی، کرونا و عدالت و بخش آزاد موضوعات مورد اشاره در جشنواره بودند.

با توجه به ممنوعیت‌های اعلامی ستاد استانی مبارزه با کرونا و به تشخیص ریاست دادگستری کل استان مراسم اختتامیه رسانه و عدالت که نخستین جشنواره دادگستری بود، به صورت مجازی برگزار و از نفرات برتر با اهدای لوح و تندیس قدردانی به عمل آمد.

در آذربایجان‌غربی هم اکنون ۲۰۶ نشریه مختلف مجوز انتشار دارند که از این تعداد، ۱۳۶ مجوز به صورت چاپی (نشریه) و ۶۷ مجوز به صورت الکترونیکی ( پایگاه خبری ) فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن نمایندگی ۳۰ روزنامه سراسری و ۱۲ خبرگزاری فعال هستند.

هم‌اکنون ۳۵۰ خبرنگار در خبرگزاری‌ها و نشریات مکتوب آذربایجان‌غربی فعالیت دارند.

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
چقدر تبریک خودشو دوستانش فرستادن!
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۸:۰۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
با سلام و ادب خدمت خانم خبرنگار جوان . تبریک میگوییم واز چشم حسود بدور باشید.ان شاالله موفقیتهای بعدی شما را خواهیم دید.مبارک باشد خانم خشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
تبریک
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۱۸:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
از مشکلات مردم گزارش بزن
Iran (Islamic Republic of)
سپیده خشمن
۲۱:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
در چه زمینه ای؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناصر م
۱۵:۱۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
و “قلم” بهانه ای شد تا ذهنمان را از قید کلمات بی شمار رها کرده و جسورانه در بیکران دنیای “خبر” خلاصه شویم.
خبرنگاری شغل، حرفه، هنر و عشق است، هنری و عشقی که خبرنگار باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند در این زمینه موفق باشد.
امیدوارم ‌در تمامی مراحل زندگی و‌کاری موفق و سربلند باشید خانم ‌خشمن
Germany
دلارا مباشری
۰۱:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خانم خشمن قلم بسیار زیبا و زبانی فصیح دارند... امیدوارم همواره پایدار و موفق باشند....
Iran (Islamic Republic of)
هیما
۰۰:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
انتخاب خیلی خوبی بود، بنده خیلی تز گزارش های ایشون رو مطالعه کردم واقعا کارشون خوب و حرفه ای است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
از گرونی هم گزارش بذار
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۳:۱۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشید
خانم خشمن امیدوارم همیشه موفقیت را در تک تک لحظه های زندگیتان شاهد باشم
شما لیاقت بهترینها رو دارید
سلامت و پایدار باشید
Iran (Islamic Republic of)
پاشاوند
۲۳:۱۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام رسانه و عدالت موضوع بس پر محتوایی است . امید وافر دارم با همت خبرنگاران جوان و متعهد عدالت با گستره ی موثری در جامعه توسعه یابد .