برقراری کشیک اجتماعی برای کودکان مراکز شبه خانواده در مشهد

معاون دادستان مشهد گفت: کشیک اجتماعی برای اقدام قضایی فوری در حوادث مربوط به کودکان مراکز شبه خانواده به کار گرفته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نیره عابدین زاده معاون دادستان مشهد در جمع مدیران مراکز بهزیستی خراسان رضوی گفت: کودکان در نظام ما آنقدر اهمیت دارند که قسمت مهمی از وظایف دادستان به حقوق کودکان و حمایت از آنان اختصاص دارد.

او افزود: کودکان باید ساختار‌های حقوقی خود را بشناسند و از حقوق خود آگاه باشند زیرا اینکه ما آن‌ها را مراقبت و نگهداری می‌کنیم وظیفه‌ی ماست و هیچ منتی بر آن‌ها نداریم.

معاون دادستان مشهد با تأکید بر اینکه دادستانی در وظایف تخصصی بهزیستی دخالت نمی‌کند ادامه داد: ما موظف به اجرای قانون هستیم و به همین جهت مواردی را که رعایت آن‌ها وظیفه و عدم رعایت‌شان جنبه‌ی مجرمانه دارد را یادآوری می‌کنیم.

عابدین زاده بیان کرد: در دادسرا به مراکز سرکشی می‌کنیم و نحوه‌ی کار و فعالیت آنان را رصد می‌نماییم که حقوق کودکان محافظت شود.

او با یادآوری این نکته که کار این مرکز صرفا تأمین غذا و نیاز‌های مادی نیست تصریح کرد: وضعیت عاطفی و روانی کودکان مرکز ایده‌آل نیست و باید دقت و مراقبت بیشتری از سوی مددکاران و روان‌شناسان مراکز برای رفع این مشکلات اعمال شود.

معاون دادستان مشهد با اشاره به اینکه "محصور کردن کودکان در یک محیط فیزیکی هنر نیست" تاکید کرد: ما حتی در زندان و برای زندانیان بزرگسال هم برنامه‌های شغلی و فرهنگی اوقات فراغت داریم زیرا هدف ما تغییر روانی افراد حتی بزهکاران است.

عابدین زاده با اشاره به اینکه ۱۰ مددکار در دادسرای شماره پنج مشهد برای بررسی برنامه‌های توانمندسازی مراکز در مورد کودکان بکارگیری شده‌اند اظهار کرد: قبل از تحویل کودک به خانواده، میزان اقدامات مراکز بررسی می‌شود تا ببینیم چقدر در توانمندسازی کودکان و خانواده‌ها مؤثر بوده‌اند.

او با تأکید بر اینکه با افرادی که قوانین حمایتی از کودکان را رعایت نکنند برخورد قانونی می‌شود افزود: برخی اقدامات در مراکز ممکن است باشد که جنبه‌ی مجرمانه دارد و قابل تعقیب قانونی است که مسئولان مراکز و مددکاران و روان‌شناسان باید این موارد را به دقت رعایت کنند.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: تهدید، ترغیب یا تشویق یا هر عمل دیگری که موجب فرار کودکان شود یا زمینه‌ی این امر را فراهم کند جرم است و همچنین اگر بی‌توجهی یا سهل‌انگاری اشخاصی غیر از والدین کودک، باعث فوت، فقدان منافع، بیماری یا اختلال روانی کودک شود جنبه‌ی مجرمانه دارد.

عابدین زاده بیان کرد: آزار‌های جنسی غیر تماسی مانند در دسترس گذاشتن تصاویر مبتذل یا مستهجن، وادار به کار کردن، افشای اطلاعات هویتی به اشخاص غیر و اختفای اطلاعات کودکان در نزد قانون جنبه‌ی مجرمانه دارد.

او با اشاره به اهمیت موضوع امنیت و حقوق کودکان تصریح کرد: این مطلب آنقدر اهمیت دارد که خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، کشیک اجتماعی را در دادسرای ناحیه پنج برقرار کرده که به صورت شبانه‌روزی در دسترس باشد و در حوادث احتمالی، اقدام قضایی فوری انجام شود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار