غلامی گفت: در سال‌های اخیر شاهد کاهش ورود دانشجویان و استعداد‌های تحصیلی قوی به مجموعه علوم پایه بوده‌ایم و به این علوم بی توجهی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صبح امروز با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، گفت: این نشست‌ها باعث همفکری، هم اندیشی و مشارکت در تجربیات می‌شود که این مسائل دست مایه رشد و توسعه عمیق‌تر و گسترده‌تر کشورمان خواهد شد.

او افزود: پیشنهاد اکید ما این است که از توجه به جایگاه علوم پایه و مباحث مربوط به تحصیلات تکمیلی در پژوهش‌ها غفلت نشود. در سال‌های اخیر شاهد حضور و ورود کمتر دانشجویان و استعداد‌های تحصیلی قوی به مجموعه علوم پایه بودیم که باید برای آن در دانشگاه تدبیری اندیشیده شود.

غلامی ادامه داد: پیشرفت علمی حاصل کار علمی در دانشگاه‌ها و بخش‌های پژوهش و فناوری است. رشد و توسعه علمی کشور همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و وزارت علوم همچنان این بال قدرتمند علمی را پیش می‌برد.

وزیر علوم بیان کرد: به روز رسانی خدمات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها رخ داده و باعث رشد و توسعه پژوهش‌ها و کیفی سازی تحقیقات دانشگاهی شده است.

او گفت: دانشگاه‌های معین استان‌ها یک وظیفه کلیدی دارند و باید با اطلاع رسانی کامل مجموعه‌های داخل استان را در جریان امکانات موجود قرار دهند و مراکز غیر دولتی می‌توانند از این امکانات در ازای تأمین تعرفه‌های موجود استفاده کنند. نباید از ارتقای کیفی موسسات غیر دولتی در انجام پژوهش‌ها غفلت کنیم.

غلامی افزود: نباید به دلیل خلا امکانات و تجهیزات شاهد کار‌های سطح پایین و ضعیف در مجموعه آموزش عالی باشیم. برون داد‌های پژوهشی ما با این اقدامات و تجهیزات است که ارتقا پیدا خواهند کرد.

او بیان کرد: در حوزه‌های مختلف علمی از جمله علوم پایه شخصیت‌های توانمندی در دنیا داریم که وجود آن‌ها برای جلب توجه جمعیت جوان برای گرایش به سمت علوم پایه بسیار مهم است.

وزیر علوم اضافه کرد: ساماندهی آموزش عالی در بحث مدیریت منطقه‌ای یک نکته قابل تاکید است که مدیریت استانی را در این راستا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم و هنوز مدیریت منطقه‌ای در دستور کار است. بعد از استقرار برنامه‌ها در مدیریت استانی باید به سمت مدیریت منطقه‌ای برویم.

غلامی بیان کرد: همکاری نزدیک با پارک‌های علم و فناوری از جمله اقدامات دیگر ماست و معاونین پژوهش و فناوری باید همکاری بسیار نزدیکی با پارک‌های علم و فناوری داشته باشند تا در راستای کمک به مجموعه صاحبان ایده‌های جدید در پارک‌ها و تحقق اهداف حرکت کنند.

وزیر علوم ادامه داد: تمام تلاش‌ها به سمت تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در حوزه علم، فناوری و پژوهش در مجموعه جغرافیایی اطرافشان می‌رود. هر چه این مجموعه‌ها بیشتر فعالیت داشته باشند تمرکز زدایی بهتر انجام می‌شود.

غلامی ادامه داد: صدور مجوز برای نشریات در سال‌های گذشته تغییرات اساسی پیدا کرده است و انتظار داریم نظارت بیشتری بر نشریات صورت گیرد.

شاهد رفتار‌های کاسب کارانه در آموزش عالی هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: مشکلی که در حال حاضر به وجود آمده این است که هزینه‌هایی نشریات برای بررسی مقالات دریافت می‌کردند که متاسفانه غیر معقول و غیر منطقی بود و با حساب و کتاب‌ هزینه‌های انجام یک کار علمی، انطباق نداشت که اقدامات لازم برای آن انجام شده و به زودی مقررات جدیدی در این زمینه ابلاغ می‌شود. باید فضای علمی را از رفتار‌های کاسب کارانه دور نگه داریم و از تبدیل شدن فضای علمی کشور به محل کسب درآمد‌های غیر معمول و غیر عادی جلوگیری کنیم تا باعث وارد شدن خدشه به مجموعه علمی کشور نشویم. نباید هزینه اضافی از متقاضیان اخذ شود.

غلامی توضیح داد: نگاه جدی به علوم انسانی مدنظر ماست، چراکه در دنیا علوم انسانی جامعه را مدیریت و رهبری می‌کند و حضور استعداد‌های قوی و توانمند برای تحقیق و تحصیل بسیار مهم است. بخش علوم انسانی باید جاذبه کافی و وافی برای جلب توجه علاقمندان به این حوزه را داشته باشد و روز به روز مجموعه آموزش عالی را با پذیرش نخبگان تقویت کنیم. باید حتما به هر ترتیبی حوزه علوم انسانی را ارتقا بدهیم و مشوق‌ها را نسبت به سایر علوم گسترده‌تر و همه گیر‌تر کنیم تا ظرفیت را برای جذب و پذیرش استعداد‌ها در این حوزه فراهم کنیم، زیرا با مدیریت آینده کشور ارتباط دارد.

به گفته این مقام مسئول، توجه به اخلاق پژوهشی در دانشگاه ها، توجه به اخلاق علم در کشور و محیط‌های دانشگاهی بسیار مهم است. تشکیل کارگروه اخلاق در علم و فناوری اتفاق افتاده و دانشگاه‌ها باید این کارگروه را تشکیل دهند و در نحوه نظارت و اعمال شاخص‌ها فکر کرده و تصمیم گیری کنند. باید جلوی این آفت را که در دانشگاه‌ها رشد کرده بگیریم، زیرا بخش‌های مختلف آموزش عالی با درجات متفاوتی از آن رو به رو است و باید با اعمال قانون و مقررات دانشگاه‌ها را از این آفت بزداییم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در توسعه زیر ساخت‌های پژوهش و فناوری و نظام‌مند کردن آن‌ها برای هدایت در نحوه تحصیلات تکمیلی کار‌های خوبی انجام شده و دانشگاه‌ها باید به این نکات توجه داشته باشند تا شاهد افزایش شتاب علمی در حوزه‌های پژوهش و فناوری باشیم. در وزارت علوم در چند سال اخیر تعداد زیادی از ضوابط و مقررات را بازنگری و مقررات جدیدی را تدوین کرده ایم که در راستای اصلاح و بهبود شرایط برای انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها بوده است. باز هم باید این قوانین به روز رسانی شوند.

او بیان کرد: در هفته جاری نتیجه رتبه بندی دانشگاه‌ها را که تکلیف قانونی وزارت علوم بوده اعلام می‌کنیم. تلاش شده این رتبه بندی جامع و کامل باشد، اما چون دوره اول اجرایی سازی این نوع رتبه بندی است ممکن است اصلاحیاتی داشته باشد. این رتبه بندی هر سال انجام خواهد شد.

رتبه بندی دانشگاه‌ها نباید زیر سوال برود

غلامی گفت: در رتبه بندی سال ۱۴۰۰ با تکمیل شاخص‌ها دقت و جامعیت این رتبه بندی را بالاتر خواهیم برد و این رتبه بندی نباید از سوی هیچ نهادی زیر سوال برود. سطح بندی دانشگاه‌های دولتی ملغی شده و هیچ مقام رسمی حق استفاده از عنوان سطح بندی را ندارد. ۱۳ دانشگاه بزرگ از نظر سازمانی رسمیت ندارند و جزو ساختار‌های رسمی وزارت علوم نیستند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پیشنهادات خود را برای اصلاح آیین نامه ارتقا به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنیم.

او تاکید کرد: این مصوبه به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود که پس از آن باید اعضای هیئت علمی جمع بندی نظرات خود را تا پایان فروردین ۱۴۰۰ به وزارت علوم منتقل کنند تا فرصت کافی برای تلفیق و جمع بندی نهایی برای عرضه به شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. بخش علوم انسانی، هنر و پروژه‌های کاربردی در این آیین نامه دیده می‌شود، اما شاخص‌های ارزیابی نباید پایین آورده شوند.

غلامی بیان کرد: اگر در اصلاحیه این آیین نامه دقت نشود باید نگران باشیم که در جمع بندی نهایی نظراتی اعمال و درج خواهد شد که به دلیل عدم توجه دانشگاه‌ها رخ داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
از همون ابتدا واسه رشته پزشکی نبایدریاضی وفیزیک تدریس میشدوقت ملت تلف شدوافسردگی هم زیاد شد.دانشگاه باریاضی وفیزیک و عربی و تاریخ به جایی نمیرسه شیمی وزیست شناسی و تزریقات یادمیدادن بهتربود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
بی توجه نشده در واقع تلاش شده که نابود بشه!
بنده در دهه هشتاد در رشته فیزیک هسته ای تحصیل کردم اما متاسفانه هیچ خیر و برکتی ازش ندیدم الان پشیمانم که چرا اون همه سختی رو تحمل کردم...
یه جورایی احساس حماقت میکنم!!! دستمزد یه فارغ التحصیل علوم پایه نهایتاً همین احساسه
آخرین اخبار