سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به بدعهدی آمریکایی‌ها از دولت مغرب خواست به روند سازش با رژیم صهیونیستی ادامه ندهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به بدعهدی آمریکایی‌ها و تصمیم وزیر خارجه مغرب برای شرکت در نشست لابی صهیونیسم در واشنگتن از دولت مغرب خواست از بدعهدی آمریکا عبرت بگیرد و به روند سازش با رژیم صهیونیستی ادامه ندهد.

عبد الباری عطوان در رأی الیوم نوشت: ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مغرب با تصمیمش برای شرکت در کنفرانس لابی صهیونیسم (ایپک) که هفته آینده در واشنگتن برگزار خواهد شد ما را غافلگیر کرد، زیرا او با مشارکت در این نشست، اصرار دولت مغرب را برای حرکت در چارچوب نقشه عادی سازی روابط با دولت اشغالگر اسرائیل و حامیانش تثبیت می‌کند. حال آنکه دولت جدید دموکرات آمریکا از همه تعهدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای باختری عقب نشینی کرده است.

آنچه که سخن ما را در این خصوص تأیید می‌کند اظهارات لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد است که روز چهارشنبه گذشته از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای از سرگیری مذاکرات بین مغرب و جنبش پولیساریو تلاش کند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را به تعیین هر چه سریع‌تر یک نماینده از طرف خودش برای صحرای باختری تشویق کرد.

توافقنامه عادی سازی روابط با دولت مغرب در دقیقه نود و با فشار ترامپ پس از باختش در انتخابات ریاست جمهوری و نیز در پاسخ به درخواست جرد کوشنر داماد ترامپ که با برخی شخصیت‌های تأثیرگذار مغربی روابط نزدیکی برقرار کرده است، امضا شد.

نکته قابل تأمل آن است که دولت مغرب با قرار دادن همه تخم مرغهایش در سبد لابی یهودی آمریکا و با هماهنگی با بنیامین نتانیاهو که او هم در انتخابات اخیر پارلمانی باخته و در تشکیل مجدد دولت تا این لحظه شکست خورده، دوباره نزدیک است اشتباهش را تکرار کند و همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد اسرائیل ظرف کمتر از دو سال به سمت برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی پیش می‌رود و بیشتر کارشناسان احتمال می‌دهند نتانیاهو نیز به زندان خواهد رفت.

به خوبی می‌دانیم که دولت مغرب همه در‌های ممکن را زده است تا حاکمیتش را بر صحرای باختری که آن را بخشی از اراضی مغرب می‌داند تثبیت کند، اما این مسیری که دولت مغرب آن را در پیش گرفته است شاید نتایج معکوسی داشته باشد، زیرا این مسئله البته به اشتباه با مسئله فلسطین ربط داده شده است در صورتی که بین این دو مسئله تفاوت زیادی وجود دارد.

اگر مقامات مغربی فکر می‌کردند مسئله آنان عادلانه است پس این اشتباه است که آن را به یک مسئله دیگر آن هم به مسئله غصب فلسطین توسط اسرائیل ربط دهند حال آنکه عادلانه بودن مسئله فلسطین با برخی قطعنامه‌های بین المللی ثابت شده است و بیشتر ملت‌های جهان نیز از مسئله فلسطین حمایت می‌کنند و معتقدیم متوسل شدن به لابی صهیونیسم آمریکا این حقیقت را تغییر خواهد داد و حتی به موضع مغرب لطمه خواهد زد.

گفتمان رسمی مغرب که بر وجود یک میلیون یهودی مغربی تبار در فلسطین اشغالی مبتنی است و ده وزیر از آنان در دولت اسرائیل حضور دارند یک گفتمان اشتباه و غیرقانع کننده‌ای است و برای ملت وطن خواه و شریف مغرب خوب نیست، زیرا ملت مغرب جزء ملت‌هایی است که بیشترین حمایت را از فلسطین و آرمان عادلانه آن و مبارزه قانونی فلسطینیان برای استرداد حقوق غصب شده شان به عمل می‌آورند و یهودیان مغربی تبار یک سرزمین عربی اسلامی را اشغال کرده اند و در ارتشی حضور دارند که مرتکب قتل عام و جنایات جنگی در حق برادران فلسطینی می‌شوند و به دولت‌های راستگرای نژادپرست و تندرویی رأی می‌دهند که از اعراب و مسلمانان از جمله از مغربی‌ها متنفرند. در صورتی که مغربی‌ها از یهودیان در برابر قتل عام در اندلس حمایت و سرزمینشان را به روی آنان پس از فرار از اندلس به مغرب و سایر کشور‌های اتحاد مغرب گشودند، اما برخی از این یهودیان ثابت کردند که نمک نشناس هستند.

یهودیان مغرب به عنوان اشغالگر به فلسطین رفتند و ساکنان فلسطین را با توسل به زور و قتل عام و وحشت افکنی بیرون راندند و در چهار جنگ علیه اعراب و مسلمانان شرکت کردند بنابراین افتخار برخی از توجیه کنندگان عادی سازی روابط به معنای شرکت آنان در این جنایت و خروج آنان از همه شریعت‌ها و قوانین بین المللی است.

الان در فرانسه دو میلیون مغربی زندگی می‌کنند و شاید به اندازه همین تعداد مغربی نیز در آلمان و بلژیک و هلند و اسپانیا ساکن هستند و آنان به این کشور‌ها نرفته اند تا آن‌ها را اشغال و ملت‌های دیگر را بیرون کنند. مغربی‌ها در این کشور‌ها به علت موفقیت‌های درخشان شان در غربت و نقش بزرگی که در حمایت از اقتصاد مغرب از طریق مبادله‌های مالی و گردشگری و سفر سالانه به سرزمین شان دارند، همواره مایه افتخار همه ما اعراب و مسلمانان هستند.

به خوبی می‌دانیم بوریطه تدوین کننده سیاست‌ها نیست بلکه به حکم وظیفه اش مجری این سیاستهاست به همین سبب از دولت در سایه در مغرب می‌خواهیم از همه گام‌های عادی سازی روابط منصرف شود، زیرا بیشتر ملت مغرب با آن مخالفند و از مسئله عادلانه فلسطین حمایت می‌کنند و برای جهاد و دادن خون و جان به منظور یاری آن آمادگی دارند به خصوص در این ماه مبارک. علاوه بر اینکه چنین حرکتی برای مغرب و هیبت و میراث ملی و ریشه دار و جایگاه عربی و اسلامی اش خوب نیست و اینگونه گام‌های عادی سازی روابط بخشی از توطئه علیه ملت‌های عرب و مسلمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار