سرکار گفت: باید به سمت تولید محصولات با دانش و فناوری بالا حرکت کنیم تا به دنبال آن جهش تولید اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سعید سرکار، دبیر ستاد نانو با اشاره به توجه معاونت صنایع وزارت صمت به حوزه نانو گفت: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است که گام به گام شعار سال بر همین مبنا اعلام شده است. مقام معظم رهبری اقتصاد دانش بنیان را مبنای رشد اقتصادی می دانند.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی بدون توجه به پتانسیل‌های ملی و توجه به ساخت داخل محقق نمی‌شود. فناوری‌های نوظهور از جمله فناوری‌های نانو از موارد بسیار مهمی هستند که خوشبختانه با ورود به موقع جمهوری اسلامی ایران به علم نانو جایگاه خوبی در این حوزه اخذ کردیم. امروز حفظ بازار به توسعه محصولات مرتبط به فناوری نانو وابسته است و رسوخ این علم در صنعت باعث ارتقاع کیفی محصولات خواهد شد.

او با تاکید بر اهمیت توجه به توسعه بازار گفت: محصولات ما باید با محصولات جهانی از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت داشته باشد و فناوری نانو می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی شود. امروزه  از ۱۸ حوزه صنعتی از این فناوری بهره هستیم. باید محصولات جدیدی را وارد بازار کنیم تا به دنبال آن جهش تولید اتفاق بیفتد. امروز کشور و اقتصاد ما به سمت یک دگردیسی حرکت می‌کند تا به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا برویم.

سرکار گفت: در یک بازه زمانی چند ساله کشور‌های همسایه از واردات محصولاتی که امروز آن را صادر می‌کنیم بی نیاز خواهند شد پس باید به سمت تولید محصولات با دانش و فناوری بالا حرکت کنیم. توجه ما باید به فروش و صادرات محصولات‌ تک و با ارزش افزوده بالا باشد. ما نه تنها در آینده روی پای خودمان خواهیم ایستاد بلکه نیاز کشور‌های دیگر را هم تامین خواهیم کرد.

دبیر ستاد نانو با اشاره به اجرای ۲۶۱ پروژه صنعتی در حوزه نانو گفت: امیدوار هستیم در آینده نزدیک تاثیرات این تفاهم نامه ها را در بخش صنعت شاهد باشیم.

سرکار دبیر ستاد نانو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما برنامه جامعی را با وزارت صمت اجرا خواهیم کرد و در یک سال گذشته برنامه ریزی‌های زیادی انجام شده است. ۲۴۰ حوزه و محصول وارداتی در اولویت ستاد نانو قرار گرفتند و همراهی صاحبان صنایع با بخش‌های فن آور آغاز شده است. مطمئن هستیم در بازه زمانی کوتاه اخبار خوبی برای مردم خواهیم داشت و امیدوار هستیم با عنوان الگو برای سایر بخش‌ها مثل کشاورزی و پزشکی در نظر گرفته شود.

او با اشاره به رتبه چهارم ایران در علم نانو بیان کرد: درباره تنوع محصولات آمار شفافی در دنیا نیست اما با حضور در بازار‌ها و نمایشگاه‌های جهانی می‌‌توانیم خودمان را با بزرگان این حوزه مقایسه کنیم و به لطف خدا دوشادوش آن‌ها حرکت می‌کنیم. امروز به ۴۵ کشور دنیا از جمله کره جنوبی، استرالیا، چین، اروپا و آمریکای لاتین محصولاتمان را صادر می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار