قبادیان گفت: ۵ هزار نیاز فناورانه بخش صنعت از طریق سامانه تاپ به دانشگاه‌ها معرفی شده است.

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طرح تاپ مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است و امروز در حال اجراست. تاپ طرحی نیست که یک سال انجام شود و کنار برود بلکه با توجه به اهمیت به روز آوری فناوری، تا زمانی که صنعت و دانشگاه وجود دارد این طرح ادامه خواهد داشت. فناوری تنها از طریق دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود.

قبادیان با اشاره به مزایا و گستردگی این طرح تشریح کرد: سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار یا به اختصار تاپ، بار رسیدن به همین هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد شد. این سامانه امروز از فعال ترین، به روز‌ترین و پیشرفته‌ترین بنگاه‌های کشور است که محلی برای اعلام نیاز بنگاه‌های اقتصادی و رفع آن توسط بخش‌های علمی است.

او درباره عملکرد این سامانه بیان کرد: تا امروز حدود ۱۴ هزار بنگاه اقتصادی در این سامانه ثبت نام کرده اند و تا امروز ۵ هزار نیاز فناورانه را اعلام کرده‌اند یعنی امروز ۵ هزار پروژه به مساعدت دانشگاهیان احتیاج دارد. دانشگاه صنایع و معادن ایران هم که از زیرمجموعه‌های وزارت صمت است در تدوین آن‌ها پشتیبانی می‌کند. صنعت‌گر به زبانی ساده نیاز خود را اعلام می‌کند و دانشگاه به شکل پروپزال علمی در خواهد آمد. این طرح‌ها می‌توانند در قالب رساله و پایان‌نامه دانشجویان اجرا شود یا مجموعه‌ای از اساتید یک پروژه بزرگ را در دست بگیرند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  با همین رویکرد ایجاد شده که همراه اجرای طرح خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


قبادیان ادامه داد: ما مجموعه‌ای از نیاز‌های وارداتی کشور را که در حدود ۱۰ میلیارد در سال ارزش دارد در قالب پروژه دیگری به نام پروژه بومی سازی فناوری مطالعه شده و هزار و ۴۰۶ محصول شناسایی شده‌اند. این نیاز‌ها به شرکت‌ها و دانشگاه‌ها معرفی شده و سازمان گسترش و نوسازی با همین محوریت در حال فعالیت است.

معاون آموزشی وزارت صمت گفت: تا امروز به ثبت نام و اعلام نیاز تشویق می‌کردیم و در مسیر حدود ۴۰ هزار نفر ساعت کار شده است. در گذشته بیشتر ثبت نام و اعلام نیاز به صورت کمی معیار سنجش ما بود، اما امروز قرارداد‌ها و اثر بخشی آن را معیار سنجش قرار می‌دهیم. امیدوار هستیم تا دو ماه آینده گزارش کاملی از تعداد قرارداد‌های بسته شده در این حوزه ارائه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار