کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق زمین و ساختمان می‌تواند به کنترل قیمت مسکن کمک کنند، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاده است.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: صندوق زمین ساختمان در سال ۱۳۸۸ وارد بازار معاملات شد.

وی افزود: به زبان ساده این صندوق‌ها از طریق بورس عرضه می‌شوند و تعدادی از پروژه‌های ساختمانی به این صندوق‌ها واگذار می‌شود، بعد از مدیریت این پروژه‌ها و فروش آن، منافع حاصل بعد از کسر اولیه منابع بین تمامی سرمایه گذاران تقسیم می‌شود.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سبک کاری این صندوق‌ها شبیه سایر شرکت‌های سهامی است، هیچ سودی ثابتی از طرف این صندوق‌ها تضمین نمی‌شود و افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، در سود و زیان سهیم می‌شوند.

حیدری تشریح کرد: با توجه به گفته‌های بالا این صندوق‌ها از حاشیه ریسک برخوردار هستند و سرمایه گذاران باید انتظارسود و یا ضرر را داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دیدگاه‌هایی که در مورد صندوق‌های زمین و ساختمان است بیان کرد: این صندوق‌ها می‌توانند به مدیریت یا کنترل قیمت مسکن کمک کنند، اما آنچه که در شرایط واقعی مشاهده می‌کنیم این امر یک توهم است.

وی افزود: آنچه در بازار مسکن به طور بارز می بینیم، تورمی است که در بطن جامعه موجود است و این صندوق‌ها نمی‌توانند در کنترل قیمت مسکن نقشی را ایفا کنند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نحوه سرمایه گذاری حقیقی‌ها در صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: در مرحله اول باید حقیقی‌ها کد بورسی داشته باشند و باید مرحله ثبت نام را نزد کارگزار طی کنند و در مرحله بعد می‌توانند با مطالعه و افزایش علم در این زمینه به سرمایه گذاری در این صندوق‌ها اقدام کنند.

حیدری در رابطه با اینکه چرا این صندوق‌ها به آن صورت در پروژه‌های دولتی موفق نبوده اند، اظهار کرد: این صندوق‌ها بر روی کاغذ می‌توانند کمک کننده به دولت باشند، ولی چون پروژه‌های دولتی تابع مناسبات و ارتباطات فردی است، از این طرف ورود صندوق‌ها به بخش دولتی تقریبا با پیچیدگی‌های خاصی مواجه است و به این آسانی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار