اختلافات عمیق روسیه و آمریکا و ناامیدی زودهنگام از دیدار پوتین و بایدن

تحلیلگران با بررسی روابط چند ماه اخیر روسیه و آمریکا معتقدند که اختلافات طرفین عمیق و انتظارات برای مفید بودن این نشست پایین است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن بایدن با یکدیگر دیدار می‌کنند.

دو طرف اعلام کردند امیدوارند گفتگو‌های آن‌ها که در یک ویلای مجلل در حاشیه دریاچه ژنو برگزار می‌شود، بتواند به روابط باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر منجر شود هر چند اختلاف نظر آن‌ها در خصوص موضوعات مختلفی مانند کنترل تسلیحاتی، حملات سایبری، دخالت انتخاباتی و اوکراین باقی خواهد بود.

یک مسئول بلندپایه دولت آمریکا در هواپیمای ایرفورس وان ریاست جمهوری آمریکا که جو بایدن را به ژنو می‌برد، به خبرنگاران گفت: ما انتظار نداریم که این نشست به نتایج بزرگی منجر شود. او تصریح کرد: دو طرف قرار است از ساعت ۱۳ به وقت محلی (۱۱ به وقت گرینویچ) به مدت چهار الی پنج ساعت با یکدیگر گفتگو کنند.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی ولادیمیر پوتین نیز گفت: من مطمئن نیستم که (در این نشست) توافقاتی منعقد شود. روابط بین دو کشور در سال‌های اخیر به ویژه با ضمیمه کردن کریمه از سوی روسیه در سال ۲۰۱۴، ورود روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ و اتهامات آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شد و روسیه آن‌ها را رد می‌کند، خراب شده است.

روابط دو کشور ماه مارس زمانی که جو بایدن اعلام کرد که او فکر می‌کند ولادیمیر پوتین یک قاتل است، بازهم بدتر شد. این اظهارنظر روسیه را بر آن داشت سفیر خود را از واشنگتن برای رایزنی فرا بخواند. آمریکا نیز ماه آوریل سفیر خود را فراخواند. هیچیک از این دو از زمان فراخوانده شدن، به سر کار خود بازنگشته اند.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی اعلام کرد: آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌ها را در زمینه‌هایی که همکاری می‌تواند منافع ملی ما را پیش ببرد و جهان را امن‌تر کند، در نظر گرفته است. او افزود: جو بایدن همچنین مناطق منافع ملی را که در آن‌ها سوء رفتار روسیه منجر به پاسخ خواهد شد را مشخص خواهد کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در سومین روز نشست گروه ۷ بار دیگر ادعا‌ها درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکرار کرد و پوتین را به نقش داشتن در حملات سایبری علیه آمریکا متهم و اعلام کرد درباره مبادله مجرمان اینترنتی با پوتین گفتگو خواهیم کرد.

ماه آوریل، بایدن حکمی را امضا کرد که به واشنگتن اختیار بیشتری برای اعمال تحریم‌ها علیه مسکو می‌داد، همزمان با افزایش تحریم‌ها ولادیمر پوتین اعلام کرد که اگر واشنگتن هکر‌های خود را تحویل دهد، مسکو نیز اقدام متقابلی انجام خواهد داد.

انتظار می‌رود دو رئیس جمهور درباره روابط روسیه و آمریکا ثبات استراتژیک، مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و حل و فصل اختلافات منطقه‌ای گفتگو کنند. گفت‌وگو‌های دو طرف شامل صرف غذا نیست و پوتین و بایدن به جای کنفرانس مطبوعاتی مشترک قرار است هر کدام به طور جداگانه در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کنند که این‌ها نشان از روابط متشنج دو طرف دارد.

دموکرات‌های آمریکا و روابط خصمانه سنتی با روسیه

نشریه نیوزویک درباره اختلاف نظر عمیق دو حزب اصلی آمریکا در حوزه سیاست خارجی می‌نویسد و می‌گوید که جمهوری خواهان و دموکرات ها در تعریف اولویت مقابله با روسیه و چین با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در حالی که جمهوری خواهان، چین را تهدید فوری علیه امنیت ملی کشورشان می‌دانند، دموکرات‌ها نظر متفاوتی دارند و بر خصومت‌ورزی علیه روسیه اصرار دارند.

در ادامه این مطلب تاکید شده: «جو بایدن نشان داده که با هر دو کشور روسیه و چین به یک اندازه دشمنی دارد و اینکه قصد دارد تا در برابر هر دو مرد پرقدرت روسیه و چین یعنی پوتین و جینپینگ مقابله کند. رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا در زمینه‌هایی همچون حقوق بشر، عملیات مخفیانه خارجی و نزاع‌های سرزمینی در اروپا و آسیا، دامنه نزاع با این دو کشور گسترش دهد».

بر اساس نظرسنجی دو نهاد (Economist/YouGov)، ۴۰ درصد از آمریکایی ها روسیه را دشمن شماره یک آمریکا می‌دانند، در حالی که تنها ۸ درصد از جمهوری‌خواهان نسبت به روسیه چنین نظری دارند. بنظر می‌رسد که ادعاهای چهار سال اخیر واشنگتن در رابطه با دخالت مستقیم مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا و اصرار دموکرات‌ها به حمایت مستقیم پوتین از ترامپ، موجب شده تا اکنون سایه سرد روابط بین دو کشور، سنگین‌تر هم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۸:۰۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
اللهم شغل الظالمین بالظالمین !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
این خبرها ازنظر دید شماست وباواقعیت همخوانی ندارد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
این برداشت خودتونه،در واقع اینجور چیزی حقیقت نداره
این چه سیاستی هست که ایران در پیش گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
جنگ جنگ تا پیروزی
آخرین اخبار