نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما نیازمند تغییر ریل اقتصاد کشور هستیم یعنی ساختارهای معیوب باید اصلاح شود .

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، الزامات موفقیت تیم اقتصادی دولت جدید امشب ۹تیرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وفاطمی امین کارشناس مسائل اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سوال که آیا با تغییر یک یا دو سیاست و یا یکی دو نفر از وزرا مشکلات حل می شوند یا خیر ؟گفت : تجربه ده سال اخیر نشان می‌دهد که ما نیازمند تغییر ریل اقتصاد کشور هستیم یعنی ساختارهای معیوب باید اصلاح شود .

وی با اشاره به اینکه با اصلاح ساختارهای معیوب تازه می توانیم در خصوص اهداف اقتصادی صحبت کنیم افزود: باید ساختارهای معیوب تغییر پیدا کنند، ساختارهای نظام پولی، ساختارهای نظام بودجه ای، ساختارهای تجاری و ارزی ،ساختارهایی که در حوزه محیط کسب و کار فعالین اقتصادی و مجوزها وجود دارد باید اصلاح شوند، لذا این اصلاحات مهمترین دستور کار دولت سیزدهم است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: در شرایط فعلی انبوهی از ناهماهنگی ها را می بینیم، اگر هماهنگی‌ها اتفاق بیفتد، ظرفیت‌ها قابل استفاده خواهد بود .

اقتصاد ایران نیاز به اصلاح ریل دارد

خاندوزی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران نیاز به اصلاح ریل دارد نه تغییر برخی مدیران و سیاست‌ها اظهار کرد: هماهنگی بین دولت و مجلس بحثی مهم است لذا برای هماهنگی درون قوه مجریه به قواعد هماهنگ کننده نیاز داریم ،ما نمی‌توانیم از افراد و آقایانی که با هم رفاقت دارند بخواهیم که در اینجا با هم هماهنگ کار کنند، باید قاعده ها تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به اینکه باید برای شکست هماهنگی علاجی کرد، افزود: بسیاری از مشکلات فعلی ما معلول شکست هماهنگی است، بسیاری از راه‌حل‌های ما لازمه‌اش جبران شکست هماهنگی است، بدون سیاست صنعتی نمی توان به جلو پیش رفت.

خاندوزی با اشاره به اینکه سیاست صنعتی بخش‌های پیشران خودمان را باید در تولید مشخص کنیم ادامه داد: باید در بخش هایی تعرفه‌ها را تخفیف دهیم و تخفیف مالیاتی قائل شویم و یا تسهیلات با یارانه سود بدهیم که جزو انتخاب های استراتژیک سیاست‌های صنعتی باشد، اگر دولت آینده نتواند مسئله شکست هماهنگی را حل و فصل کند یعنی سیاست صنعتی ایران را نمی توانیم پیش ببریم.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تجربه اقتصادی به ما می‌گوید مهمتر از اینکه سیاست اقتصادی به ثمر بنشیند، ادراک فعالان اقتصادی است که فرآیند اصلاح را می تواند شروع کند گفت: این مسئله پیش از اینکه ثمرات و میوه های خود را به بار بنشاند اثر اقتصادی خود را خواهد داشت، ما این تجربه را در دوره های مختلف دولت ها داشتیم.

وی ادامه داد: پیش از اینکه به دنبال گل زدن باشیم باید در واقع دروازه بانی اقتصادی را بدانیم، باید مراقب نوسانات شدید ارزی باشیم. باید مراقب تامین کالاهای اساسی باشیم تا معیشت مردم به خطر نیفتد و مراقب باشیم که به کسری ها و ناترازی های فعلی نیفزائیم.

خاندوزی بیان کرد: کارگروه دولت الکترونیک ایجاد شد تا دستگاه‌های دولتی که به هم اطلاعات نمی‌دهند با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند، باید اطلاعات سازمان‌ها در اختیار یکدیگر قرار بگیرد اما متاسفانه غیر از ضعف‌هایی که در این حوزه وجود دارد، ما نیازمند یک نماینده ویژه در این حوزه هستیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مسئله یکپارچه سازی داده ها در کشور باید حل و فصل شود، در مجلس طرحی برای داده‌های ملی وجود دارد لذا باید قدر زمان را برای اصلاحات اقتصادی بدانیم، ما انتظار معجزه نداریم.

وی با اشاره به دوراندیشی و نگاه سیستمی به اداره اقتصاد تصریح کرد: زاویه مجلس و دولت آینده کمتر خواهد بود و امیدواریم وارد فضای همکاری و تعامل بیشتر شویم و تنش و مخالفت‌ها کمتر باشد، باید شروع کننده این قدم باشیم. در کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته تصمیم گرفتیم تا کلیات طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را که جزو اصلاح ساختار است را داشته باشیم تا کنترل تورم و نظارت بانک مرکزی بر کل شبکه بانکی صورت گیرد .

وی افزود: از حجت الاسلام رئیسی خواسته ایم تا اگر صلاح بدانند با تیم اقتصادی وارد تعامل شویم. وزرا نمی توانستند در اتاق هماهنگی دولت مسائل را حل کنند ، سال‌ها فعالان و کارشناسان اقتصادی بر روی حذف رانت ارز تاکید می‌کردند اما همچنان دولت به این موضوع اصرار داشت، محل ناهماهنگی‌ها درون قوه و بین دو قوه یکی از مهمترین دستور کار های دولت آینده خواهد بود.

باید قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود تا سرمایه گذاری به درستی صورت گیرد

فاطمی امین کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بحث قیمت‌گذاری موضوعی متنوع در رشته‌های مختلف است گفت: قاعده کلی در این رابطه وجود دارد، نباید قیمت ها دستوری باشد . باید معیشت مردم مورد توجه قرار بگیرد ،باید قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود تا سرمایه گذاری به درستی صورت گیرد .

وی با اشاره به اینکه در زنجیره فولاد بسیار سرمایه گذاری شده است افزود: به نوعی قیمت گذاری کرده‌ایم که سود یک حلقه یا زیاد شده و یا اتلاف منابع صورت گرفته است . وقتی به قیمت‌گذاری توجه می‌شود ،علاوه بر اینکه مصرف کننده باید مورد توجه باشد ،باید سرمایه‌گذاری ها هم مورد توجه قرار بگیرد . در حوزه کشاورزی یک کشاورز یک سال کار می‌کند ، محصول کشاورز از مزرعه تا مصرف‌کننده قیمت ها دو برابر اعمال می شود ولذا این مسئله نشان‌دهنده این است که ساز و کارهای قیمت درست نیست.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: اقتصاد تا زمانی که به ثبات نرسد گاهی اوقات سیاستگذاران مجبور می‌شوند آگاهانه به گونه‌ای مداخله کنند، باید از ناچاری بیرون بیاییم و همیشه نباید منفعل برخورد کنیم. باید به دنبال اصلاح ساز و کارها باشیم، باید عرضه و تقاضا متوازن شود اما تا کی می توانیم این مسیر را ادامه دهیم، ما ظرفیت های بسیار خوبی برای صادرات داریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بازار ارز را نمی‌توان متوازن کرد مگر اینکه درآمد ارزی را افزایش دهیم گفت: صادرکنندگان الان امیدی ندارند، عدم هماهنگی اجرایی در مالیات انگیزه‌های صادرات را کاهش می‌دهد و این باعث می شود که درآمد ارزی کم داشته باشیم.

رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به ۵ درصد می رسد

وی با اشاره به اینکه باید هماهنگی میان دولت و مجلس صورت بگیرد ادامه داد: ما نیازمند تغییر ساختار ها هستیم مثلاً در یک سطح بالاتر ساختارهای هماهنگی را باید ایجاد کرد تا تمرکز اختیارات داشته باشیم نباید چند سازمان به صورت موازی با هم حرکت کنند .

فاطمی امین با اشاره به اینکه خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی داریم که باید از آنها استفاده کرد گفت: موانعی داریم که به نظر می‌رسد در طول دو سال به تدریج قابل برداشت هستند ولی برآورد بنده این است که در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی می‌تواند به ۵ درصد برسد و سال ۱۴۰۲ می‌تواند نقطه عطف اقتصاد باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، نظام پولی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
من مدافع روحانی نیستم، ولی روحانی باکلیدش آمد تا به مردم خدمت کنه!!! ولی اختلاف بین اصول گرایان ودولت پنهان با اصلاح طلبان، کار راآنقدرخراب کرد، که دودش توی چشم مردم رفت!!! چرا!!! این اختلافات را مردم حتی نباید حس می کردند!؟! وازطرف دیگه برادذان قاچاقچی با دردست گرفتن ثروت ومنابع کشور، انچه راباید به مردم میدادند، خارج کردند وامتیاز دادند. ذخیره کردندوفروختند وجاهایی غیرازایران راآباد کردندو..؟..!!!! .و مردم ما بدبخت وفقیر تر!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
وضع اقتصاد ومردم راهمانطور که خراب کردید، بسازید لطفا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۰ تير ۱۴۰۰
مهمترین الزام اینه هرچه زودتر اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۹ ۱۰ تير ۱۴۰۰
انشاالله که هرچی آقای روحانی به سر ما آورد به سرخودش بیاد و انشاالله مثل ما زندگی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۰ تير ۱۴۰۰
اصل اقتصاد این قیمتهای فضایی مسکن و اجاره بها هست که باید تعدیل بشه.چرا بیشتر حقوق کارگر را باید صاحب خونه تصرف کنه و همین مهم باعث بشه که کارگر بینوا برای مابقی امورات زندگی کم بیاره و باعث نارضایتی‌ها و در آخر همین اعتصاب ها بشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۰ تير ۱۴۰۰
رئيس جمهور بیسواد و رانتخوار و بدون پشتوانه مردم به احتمال زیاد موفقیت نخواهد داشت
آخرین اخبار