مدیرعامل توانیر گفت: روز‌های گرمی را پیش رو داریم و مردم باید در مصرف برق صرفه جویی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر در پاسخ به این پرسش که، در اوج مصرف چه اتفاقی برای توزیع رخ می‌دهد که صرفه جویی را منطقی می‌کند؟، اظهار کرد: برق از تولید به مصرف است، به این معنی که، همان لحظه که فردی اراده به استفاده می‌کند و کلید برق را می‌زند باید برق از صد‌ها کیلومتر دورتر در یکی از نیروگاه‌ها تولید شود و به سرعت نور به مشترک مصرف کننده برسد.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: اگر تولید نتواند پاسخگوی مصرف کننده باشد شبکه دچار اختلال می‌شود و در زمان‌های اوج مصرف که معمولا در ساعات ظهر است و تمام مصرف کنندگان درمدار قرار می‌گیرند، این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل توانیر افزود: با توجه به این موضوع که امسال در تمام دنیا شاهد گرمای زیادی هستیم و بیش از ۴۰ درصد مصرف برق در ایران صرف وسایل سرمایشی می‌شود، اهمیت مصرف برق، دو چندان می‌شود.

متولی زاده گفت: روز‌های آینده روز‌های گرمی داریم و مردم باید کمک کنند و افرادی که چند کولر در محل مسکونی دارند، فقط از یکی از آن‌ها استفاده کنند، کولر آبی را روی دور کند بگذارند و لامپ‌های اضافی را خاموش کنند. در این صورت، می‌توانیم روز‌های آتی را بدون هیچ خاموشی پشت سر بگذاریم و برق هیچ نقطه و بیمارستانی خاموش نشود.

وجود حدود یک میلیون کنتور هوشمند در کشور

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر در کشور چند کنتور هوشمند وجود دارد؟، بیان کرد: در سال‌های گذشته کنتور هوشمند داشتیم و چون اصرار و علاقه مندی بر این بود که از ساخت داخل استفاده کنیم، کنتور‌ها براساس استاندار‌های بین المللی توسط سازندگان داخلی تجهیز و ساخته شود، در حال حاضر چند کنتور ساز در کشور هستند که توانایی ساخت کنتور هوشمند را دارند.

او افزود: ما در گام اول مشترکان بزرگ را تابع هدف قرار دادیم و تعداد کنتور نصب شده حدود یک میلیون است، اما ۵۰ درصد از انرژی کشور براساس این کنتور‌ها سنجش می‌شود و قابل مدیریت است.

مدیرعامل توانیر در پایان بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون کنتور دیجیتال داریم که ساعات اوج مصرف را اندازه گیری می‌کنند و تعرفه برق بر این اساس اندازه گیری می‌شود و کنتور دیجیتال با هوشمند متفاوت است زیرا، کنتور هوشمند یک ارتباط دو طرفه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار