فاضل ابو رغیف معتقد است عراق کانونی از فساد و اهمال کاری است و چنددستگی سیاسی باعث شده تا این کشور همواره با مشکلات عجیب روبه رو شود.

بامداد روز سه شنبه منابع محلی عراق از وقوع آتش سوزی بزرگ در بیمارستان «الحسین» واقع در شهر «ناصریه» استان ذی‌قار این کشور که در آن بیماران کرونایی بستری بودند، خبر دادند.

براساس این گزارش، نیرو‌های امدادی عراق برخی بیماران را از این بیمارستان خارج کردند، اما متأسفانه ده ها نفر از بیماران در این بیمارستان کشته و مجروح شدند.

اکنون این آتش سوزی مهار شده و عملیات جستجو برای یافتن قربانیان حادثه ادامه دارد. الجزیره نیز طبق گزارشی اعلام کرده است که، مدیر اداره بهداشت «استان ذی‌قار» در پی آتش‌سوزی در این بیمارستان از سمَتش استعفا کرد.

به دنبال این حادثه، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دستور برگزاری نشست فوق‌ العاده را صادر کرد. در این نشست فوق العاده که با حضور شماری از وزرای کابینه، فرماندهان امنیتی و به ریاست الکاظمی برگزار شد، دلایل و پیامدهای این آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان نشست الکاظمی دستور برکناری و بازداشت چند نفر از مسئولان بیمارستان را صادر کرد.

«فاضل ابو رغیف» پژوهشگر مسائل عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان علت اصلی وقوع حوادث آتش سوزی در بیمارستان‌های عراق را فساد عنوان کرد و گفت: اول اینکه عراق متأسفانه عبارت از کانونی برای فساد موروثی و انبوه است که رفته رفته بسیار گسترده و فراگیر شده است.

فاضل ابو رغیف افزود: دوم اینکه اهمال کاری در انجام وظایف بخش بهداشتی در تمام مناطق کشور، به وضوح دیده می‌شود؛ عراق دهه‌ها از دنیا عقب است؛ به همین خاطرمشکلات عدیده‌ای در زیرساخت ها، سیستم بهداشتی، ناتوانی وزارت بهداشت در تأمین اکسیژن و رعایت نکات امنیتی و رفع موارد خطرناک در بیمارستان‌ها وجود دارد.

کارشناس عراقی تأکید کرد: این ناتوانی‌ها و عقب ماندگی در کنار فساد، تغییرات دائمی در ساختار مدیریتی استان، چنددستگی سیاسی، حزبی و پراگماتیک، همه و همه دلایل مهم وقوع اتفاقات ناگوار اینچنینی است که منجر به جان باختن ده‌ها نفر از هموطنان می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اقدام خرابکارانه در این حادثه وجود دارد یا نه توضیح داد: در حال حاضر یک کمیته تحقیقاتی برای بررسی موضوع تشکیل شده، اما کمیته‌های حقیقت یابی که در گذشته برای حوادث مشابه تشکیل شد، نتیجه واقعی و مشخصی نداشت؛ یعنی مشاهده نکردیم که رئیس بیمارستان به خاطر ناتوانی در تأمین امنیت بیماران مجازات شود، ندیدیم که مدیر بخش به خاطر فساد بزرگی که داشت مجازات شود. در واقع آتش سوزی بیمارستان ذی قار دو علت مهم دارد: چنددستگی سیاسی و فساد گسترده که تمام بدنه دولت را فراگرفته است.

ابو رغیف در ارتباط با اقدام مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در بازداشت تعدادی از مسئولان بیمارستان و تأثیر آن بر جلوگیری از تکرار اینگونه وقایع گفت: چنین اوامری در وهله نخست برای پیشگیری از شعله ور شدن آتش خشم مردم صورت گرفته است. همه ما می‌دانیم که استان ذی قار یک استان آماده انفجار و سخت است و این حادثه برای سیاست ما خطرناک است، اما در نهایت بعید می‌دانم که تأثیری در جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۴ تير ۱۴۰۰
مرگ بر استعمار و استکبار ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
حفظ جون مریض ولو کافر حربی باشه اوجب واجباته
آخرین اخبار