برای بسیاری از سهامداران و کارشناسان بازار، ریزش امروز بورس جای تامل داشت. در این گزارش تعدادی از کارشناسان به دلایل احتمالی این ریزش اشاره داشته اند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه این هفته کاری را با توجه به مشخص شدن برخی موضوعات مانند انتخاب رئیس کل بانک مرکزی و شرایط مناسب نرخ‌های جهانی مانند کامودیتی‌ها، نفت و ثبات نرخ ارز، هفته ای مثبت و رو به رشد را تصور می‌کردند. اما شرایط آن طور که کارشناسان بیان می‌کردند رقم نخورد و امروز بازار ریزش شدید بیش از ۳۸ هزار واحد را تجربه کرد.

 

 

 

منفی‌های امروز بازار خیلی منطق نداشت
برای روشن شود موضوع و علت ریزش شدید امروز بازار با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم؛

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ریزش شدید امروز بورس اظهار کرد: فروش اوراق دولتی خودش را در دو حالت نشان می‌دهد اولین مورد در زمینه تغییرات نرخ بازده‌ای بازار با توجه به تغییرات نرخ بهره و یکی دیگر نیز در بخش مصرف حجم پولی که برای خرید این اوراق صرف می‌شود، است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه  بیان کرد: نکته‌ای که در این چند روز مشهود بوده، این است که اوراقی که معامله شده با این که حجم آن زیاد بود اما بخش زیادی از آن به سبب عملیات بانک‌هاست و خیلی ربطی به بازار سرمایه نداشته و ندارد، اما عدد آن در بازار سرمایه نشان داده می‌شود و این ترس را در دل سرمایه گذاران ایجاد کرده است که دولت همچنان می‌خواهد کسری بودجه خودش را با فروش اوراق تامین کند. این ترس سبب به وجود آمدن مشکلات مختلف می‌شود. اما امروز با شفاف سازی رئیس سازمان بورس در رابطه با این اورق، ابهامات برطرف شد که این اوراق مربوط به عملیات بانک‌ها است.

عوامل موثر بر بازار در مطلوب‌ترین حالت خود هستند

او در ادامه اظهار کرد: اما ابهامات بر سر سیاست‌های اقتصادی دولت سبب شده است که سرمایه گذار ترس و نگرانی‌هایی داشته باشند. باید این ابهامات اقتصادی برای سرمایه گذاران مشخص و روشن شود. بنابراین بخش عمده‌ای از این منفی‌ها به سبب ابهامات و به طور کامل بی منطق است چرا که از جهات مختلف و عوامل تاثیرگذار دیگر مانند نرخ کامودیتی و ثبات نرخ ارز نیز بازار در شرایط مطلوب و مناسبی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر منفی‌های بازار با توجه به موارد بیان شده بی منطق است، اما شاید بعد‌ها نیز با مشخص شدن برخی سیاست‌ها معلوم شود که خیلی نیز بی منطق نبوده است، اما در حال حاضر منفی‌ها بی منطق است چرا که از لحاظ دیگر در شرایط مناسبی بازار قرار دارد و در آخر امید است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هر چه سریع‌تر سیاست‌های خود را برای ادامه مسیر شفاف کنند.

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ریزش شدید امروز بورس اظهار کرد: بازار از نظر بنیادی و عوامل تاثیر گذار مانند قیمت جهانی کامودیتی‌ها، نفت و ثبات نرخ ارز که در سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار هستند و موضوعات و اخبار دیگر مانند مشخص شدن رئیس کل بانک مرکزی در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد و نسبت به بازار‌های موازی نیز شرایط مطلوب تری حتی برای سرمایه گذاری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه  اظهار کرد: اما متاسفانه اتفاقات ناخوشایندی که در سال گذشته رخ داد و تامین مالی و فروش اوراق دولتی که دولت و برخی شرکت‌ها از بازار سرمایه انجام دادند سبب بی اعتمادی عامه مردم به بازار شد. چند ماهی زمان برد تا مقداری اعتماد به بازار بازگردد که ملاحظه کردیم که شرایط کمی در مرداد ماه بهتر شد، اما مجدد همان اتفاقاتی که در سال گذشته رقم خورد در حال رخ دادن است.

او در ادامه گفت: این فروش اوراق موجب شده است که بسیاری از سرمایه گذاران اعتماد خودشان را نسبت به بازار سرمایه از دست دهند و اعتماد اصلا به این راحتی‌ها بدست نمی‌آید. این موضوع سبب شده که شرایط بازار به این شکل رقم بخورد.

تصمیات نادرست اتخاذ شده دلیل بخشی از ریزش‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اما دلیل بخشی از ریزش‌ها به دلیل سیاست نادرست‌های اتخاذ شده نسبت به بازار سرمایه و همچنین ابهاماتی است که در حوالی بازار وجود دارد. در رابطه با تغییر رئیس سازمان بورس نیز این گونه می‌توان گفت که در سه سال گذشته شاهد تغییر مدیران سازمان بوده ایم و این موضوع کمترین میزان اثر منفی را می‌تواند بر بازار داشته باشد. همچنین عدم حمایت حقوقی‌ها نیز می‌تواند سیگنال منفی به بازار دهد. اما موضوع مهم‌تر سیاست‌های اتخاذ شده نادرست است.

گفتنی است؛ که بر اساس گفته‌های کارشناسان مشخص نبودن برخی سیاست‌های اقتصادی دولت و همچنین اتخاذ تصمیات نادرست و ابهامات ایجاد شده حول بازار سرمایه و فروش اوراق دولتی سبب ریزش امروز بازار شده است که امید است که هرچه زودتر با مشخص شدن ابهامات وشفاف شدن سیاست‌های اقتصادی شرایط بازار مطلوب و اعتماد بار دیگر به بازار برگردد.

گزارش از کیمیا قلی پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
شما ها چقدر ساده هستین ک هنوز تو بورس سرمایه گذاری میکنید والا از یه سوراخ چند بار نیش میخورین اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
مگه بورس ایران منطق هم داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۴ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
به دلیل فضای اقتصادی کشور که ناشی از تحریم هاست . سرمایه گزاری داخلی و خارج صورت نمیگیره و مردم هم به دلیل نگرانی پولهاشونو تو رمز ارز اپارتمان یا طلا سرمایه گزاری میکنند و بورس نمیبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
دیگه به هیجکس نمیشه اعتماد کرد .آقای ریسی الکی نرو بازدید مناطق کشور دولت راس راس جیب ملت هرروز خالی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
اینم از طلیعه دولت جدید با وعده های انچنانی!تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد مردم هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
منطق بازار بورس = غارت اموال مردم توسط دولت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۲۵ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
تا دبیروز روحانی ولی الان به دنبال دلایل منطقی می گردید خدایا ... شما ها ...بی خیال شما همون تخم مرغ ارزون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
به بهشت رمز ارزها ورود کنید
بورس مال کشوری هست که اقتصاد درست داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
به بهشت رمز ارزها ورود کنید
بورس مال کشوری هست که اقتصاد درست داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
به بهشت رمز ارزها ورود کنید
بورس مال کشوری هست که اقتصاد درست داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
به بهشت رمز ارزها ورود کنید
بورس مال کشوری هست که اقتصاد درست داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
بد بخت شدیم با این بورس
خیلیام خوش بخت شدن

بسه بخدا دارو ندارمون رفت باید چادر بزنیم گوشه پارک /
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
اتفاقاً برعکس، خیلی ها بدبخت شدند و اقلیتی سود سرشاری بردند
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۰۷:۲۸ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
این بورس کازینویی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
مسئولین رده بالای کشور ما رو تشویق کردن که وارد بورس بشیم و مالباخته شدیم.
همه مسئولین تشویقمون کردن.
دقت کنید!!!
همه مسئولین رده بالا!!!
حالا جواب ما رو کی میده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
مگه تا حالا مسئولین رده بالا برای مشکلات جواب داده اند؟ که حالا برای بورس جواب بدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۶:۳۳ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
سال گذشته معاملات الگوریتمی مثلا تاکید میکنم مثلا ممنوع شد البته نه برای همه این ممنوعیت برای سهامدار خرد بود چون سبد گردانهای کارگزاریها وافراد گردن کلفت ودزد مشمول این ممنوعیت نبودن که همین موضوع باعث ظلم بزرگی به امثال ما بشود . و خودم با سبد گردان یک کارگزاری تماس گرفتم که سرمایه ام را به اونها بسپارم شرط اولش داشتن 5000000000تومان بود پنج میلیاردتومان . ای خبرنگار محترم قوانین متاسفانه حامی پولدارها میباشد و براحتی ثروتشون با همین شکل هر روز داره بیشتر میشه امثال من اگر پنج ملیارد تومن پول داشتم توی شهر خودم کسب و کاری راه اندازی میکردم . همین معاملات که سبدگردانها و بازیگران سهام انجام میدن باعث شده اونها مرتب از سهام مختلف چند درصد جزیی که سود گیرشون میاد فوری اکثر سهامشون را میفروشند و بعد با بقیه سهامشون صف فروش فیک درست میکنند و سهام را میکشونن پایین همینطور کار نجسشون را ادامه میدن .برید معاملات بازارگردانهای کارگزاریها و دوستان همدستشون را بررسی کنید ببینید دروغ گفته ام ویا اینکه راست میگم. بورس ما شده مرکز فساد و نابود کننده سرمایه امثال من .500 میلیون تومان سرمایه ام شده 220میلیون ایا به نظر شما همه خریدهای من اشتباه بوده یا اینکه مشکل در ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
یعنی دست مردم هست؟ یا دست خودتون؟
دراز گوش هم خودتون هستید
سهم رفت مجمع با 20 درصد منفی باز شد چرا؟ الان 20 درصد دیگه منفی خورد؟ تا آخر سال سرمایه ام وسهمم میشه صفر، غیر از اینه که می خواهند پول مردم گیر بیندازید و حال کنند
خدایی همش شده سود یه طرفه
کاسب هم کاسب های قدیم دو طرف سود بود الان نه فقط شده کارفرما سود، شرکت سود و انحصارگر سود، و ملت عزیز و شریف فقط ضرر کنند چه شاخص مثبت و چه شاخص منفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
بورس در ایران
نه طبق تحلیل تکنیکال
و
نه طبق تحلیل بنیادی
جلو می رود
ساده بگم کیلویی و دست چند تا انحصار گر و تور پهن کن هست و بس، و جیب مردم خالی می کنند
جالب اینجاست فقط و فقط مردم ضرر می کند نه شرکت ها
یعنی بورس و همه چیز در ایران 180 درجه با دنیا فرق داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
به بهشت رمز ارز ها وارد شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بی سوادی مسولین بی کفایت
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۲:۲۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
.....,والله بالله تمام این منفی های بازار به صورت هماهنگ شده است از نرم افزار استفاده می کنند و نرم افزار را در محدوده ی منفی تنظیم می کنند چرا تحلیل های بیخودی می کنید ... آخه مگه میشه همه ی تمادها با هم قرمر بشن و با هم سبز بشن همین نشونه ی تبانی و فساد هست نمیدونم چرا کسی نسبت به این موضوع سوالی نداره آخه سهمی که هیچ فروشنده ای نداره چه جوری منفی میشه سهم اخابر را ببینید بدون داشتن فروشنده همینجور یک ریز هر روز منفی میخوره .. کنترل نرم افزاری کنترل نرم افزاری و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
دولت قبل با گندکاری بورس رو راه انداخت توقع دارید دولت ریسی این گندکاری رو ادامه بده درسته ضرر کردید اما قرار نیست این حماقت توسط دولت جدید ادامه داشته باشه و سودهای نامتعارف رو به سهامداران هدیه بده و موجب افزایش نقدینگی و تورم غیر قابل کنترل بشه ، الان اگه به نظر شما دولت ضررهای شما رو برگردونه میشه دولت خوبه!! طمع دامی بود که دولت قبل تونست برای مردم پهن کنه و موفقم شد طرف بود خونه رو فروخته بود که بیاره توبورس تاوان این حماقت رو دولت جدید آیا باید بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
دولت به وعدهای خودش عمل کند!بقیه پیش کش!اگر راست می گویید مسئولین قبلی را محاکمه کنید.حالا که هر سه قوه (شکر خدا)از یک جناح هستند!تا چند ماه یا چند سال دیگر مقصر مسئولین قبلی هستند!آیا انکه وعده می داد سریع اقدام می مند نمی دانست؟(انکس که نداند و نداند که نداند .....)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
مگه روحانی سهام و پول مردم را توی جیب شخص خودش گذاشت؟
مگه میگیم رئیسی بیاد از حساب شخصی خودش جبران کنه؟
خودت داری میگی دولت قبلی و دولت فعلی
دولت موظف است جبران ضرر کند نه یک شخص خاص
ضرری که عمدا و با برنامه انجام شده
بعلاوه اقدام دولت قبل برای جبران کسری بودجه بود که خوب موفق شد حالا منتظر باش تا ببینی دولت جدید کسری بودجه سال آینده را از چه طریقی جبران و برای چندمین بار توسط دولت های خدمتگذار جیب مردم خالی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آقای رئیسی فروش دستوری اوراق کمر بورس رو شکست و سرمایه مردم تلف شد . دست از فروش اوراق بردار . مرد باش و پای حرفات بایست . برای جبران کسری بودجه باید از حاتم بخشی به عراق و لبنان دست کشید نه اینکه پا رو گردن مردم گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
تو ایران نه اقتصاد با بورسش نه ورزش ونه فرهنگ هیچکدام با منطق اداره نمیشه همه حرف الکی و فرمالیته هست زیاد زور نزذید وجوش نخورید!!!
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۲۱:۱۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آقا این چه وضعیه واسه بورس درست کردین آخه؟
کل سهام ها با هم میاد پایین قرمز میشه، با هم میره بالا! خب پس تولید شرکت و اخبار و صورتهای مالی الکیه دیگه؟
یه سهمی رو یادم هست که از صبح تا آخر صف فروش بود، بعد از تایم بازار بلافاصله صف خرید درست کرد. این بازی با احساسات سهامداران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بورس که همش سود نیست بالا پایین دارد که چه گفت که آمد که رفت اینها همه جو روانی است تورم گرانی حر ج مرج غارت یک عده‌ای خاص رحم به صفره مردم نکردن بی عدالتی ظلم بیداد می کند همین بازارها ارز مسکن خودرو مواد غذایی مال سرمایه دارها است بی کنید همش دنبال سود تا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
محض اطلاع شما بیش از یک ساله که فقط داره میریزه! بالاش کی خواهد بود نمیدونیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
کامل از نظرت معلوم هست کی هستی عزیز از مرداد پار سال مگه این بورس خراب شده سود هم داده که بالا پایین داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۰:۵۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
جالبه همه ی به اصطلاح کارشناسا دولت رو مقصر میدونن در صورتیکه خود دولت گفته دیگه اوراق نمیفروشه، آخه هر چی بود حسن جون فروخته خخخ
چرا کسی به مسؤلین بورس که اتفاقا هنوز از دولت قبل هستن اشاره ای نمیکنه؟
آخه کدوم آدم عاقلی تو این قیمتا سهامش رو میفروشه؟ مگه اینکه همه چیز طبق الگوی از قبل طراحی شده پیش بره، دلیلش هم خرید خوب حقوقیها بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
مثل اینکه گوش ندادی معاون اول دولت بیان فرمودند برای پرداخت حقوق شهریور ماه از بانک مرکزی استقراض نکردیم بلکه اوراق بدهی تو بورس فروختیم یعنی بجای اینکه بگیم بانک مرکزی پول چاپ کنه که مستقیم از جیب همه مردم برداریم اوراق بدهی فروختیم که یواش یواش در آینده از جیب مردم برداریم که مردم یک دفعه دردشون نیاد واین ریزش بورس هم بخاطر پولهایی بود که دولت با فروش این اوراق با سود های آنچنانی از بورس خارج کرد و عملا دیگه پولی تو بورس نیست و همچنین این فروش اوراق برای حقوق مهر ماه هم انجام گرفته پس فاتحه بورس خوانده شده فقط تاریخ دفنش مشخص نیست و بعدا اعلام خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
اگر بورسی هستی یک منطق برای سهم فجهان بیار که چرا این همه ریزش داشته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آنچه که بورس را نابود کرده سیاستگزاری روزمره در بورس هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آقا داستان نبافید. اتوبوس دولت قبل داره میره اموالش رو هم بار زده داره می بره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خدا رو شکر که بورس رو به زواله، بورس چیزی جز گرانی برا کشور نداشت شرکت‌ها سهامی از یک طرف سودهای کلان میدادن و سوی دیکر تولیدات خودشونه چند صد برابر به مردم عرضه میکردن فقط گروهی که طمع نکردن سود خوبی نصیبشون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
از علمت همین بس که از ریزش بورس خوشحال میشی! همین بورس نبود الان دلار ۵۰ تومن بود و همه چیز رو باید با ده برابر قیمت میخریدی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
این دولت هم داره مثل روحانی از بورس و جیب مردم کسری بودجه جبران میکنه این همه بورس بورس کردن همه کوچکتر ین حمایتی نکرده هیچی با فروش اوراق ی ذره پولیم که داشتیم خورد ما که اگه قیامتی باشه نمیگذریم اگرم نباشه نوش جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
این دولت هم داره مثل روحانی از بورس و جیب مردم کسری بودجه جبران میکنه این همه بورس بورس کردن همه کوچکتر ین حمایتی نکرده هیچی با فروش اوراق ی ذره پولیم که داشتیم خورد ما که اگه قیامتی باشه نمیگذریم اگرم نباشه نوش جان
Iran (Islamic Republic of)
مردم له شده
۲۰:۱۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
همه چی داره گرون و گرونتر میشه بعد دولت به زور داره دلار و می یاره پایین
نتیجش همین میشه که توی بورس اتفاق افتاده
Iran (Islamic Republic of)
اسدعباسقلی خان
۲۰:۰۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
واقعا باید به دولت ایران درقبال بورس دستمریزاد گفت
به اموال و احوال مردم ما رحم نکردند
بورس شده عین عزراییل ،، هروقت نام بورس می شنویم انگاری عزراییل آمادست جان ما رابستاند
خدا به مسببین وضع بورس هم جزای دنیا بدهد هم آخرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
سیاست دولت ها و استفاده انها از بورس تغییری نکرده. سهام های ارزنده منفی شده اند تا حقوقی ها و دولت در کف قیمتی ان را جمع کند. از یک طرف دولت اوراق میفروشد و از یه طرف احتمالا با پول اوراق سهام میخرد که احتمالا به علت ارزندگی بالای سهام ها تا زمان سررسید اوراق سود بسیار بیشتری میکند. اوراق نهایتا طی یکسال ۲۰ الی ۳۰ درصد سود دارن ولی الان ارزندگی بسیار بالا هست و تا سال دیگه حداقل ۱۰۰ درصد سود میکنن سهمای بنیادی و خوب که باعث برطرف شدن کسری بودجه دولت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
✅ نرخ سود بین بانکی به ٢٠ درصد نزدیک شد!

آمارها و داده های بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ سود بین بانکی همچنان رو به افزایش است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
آفرین این تقریبا درسته حد اقل اون قیمتهاش که بالا پایین شده کاری به دلایلش نداریم بهترین کارشناسها اینا هستند که بعد از واقعه کارشناسی می‌کنند تقریبا درست هم در میاد
Canada
قادر
۱۹:۲۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بازار منطق نداره من فکر میکردن فقط روحانی به بورس دست درازی می کنه تا اینکه دیدم نه خود ریسی از زمانی که اومده بورس روز خوش ندیده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بورس در زمان روحانی براینکه مردم را به طمع وادار کنه وارد بورس بشن سودهای کلانی داد قرار نیست جناب رئیسی همچی کاری بکنه، کار روحانی بی منطق و غیر استاندارد بود توقع دارید بی منطقی در بورس همچنان ادامه پیدا کنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
۱۳ خرداد ماه امسال ابراهیم رئیسی در جریان رقابت‌‎های انتخابات گفته بود: بورس جای تامین کسری بودجه دولت نیست.
رئیسی شاید فراموشکار باشه اما ما نیستیم . دولت رئیسی داره اوراق میفروشه و بخشی از کسری بودجه رو اینطوری میخواد برطرف کنه .درست خلاف وعده هاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بر باعث و بانیش لعنت، امیدوارم هرکی داره با سرمایه دیگران بازی میکنه زمین گیر بشه و چندین برابر اون سودی رو که بدست میاره خرج بیماریش کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
دنبال چه می گردید؟ ماینرها را خارج کردند؟ خوب ماینر بگذارند تا بورس الکی الکی مثبت شود.
فعلا که سیاسی بازی ها اجازه کار جهادی نمی دهد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بورس فاسداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
دقت کردین هر وقت گفتین ریزش نداره ریزش کرد ، شما لطف کنین پیش بینی نکنین توسایتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
دو ماه پیش نظری گذاشتم مبنی بر این که رشد بورس نامتعادله حقوقی ها فقط لز سهم های خاص حمایت می کنند و با بقیه سهم ها کاری ندارند الآن هم نتیجه اش این شده که مردم با ناراحتی با ۵۰ درصد ضرر سهم ها می فروشند بنده خودم هم دیدم فقط شاخص رشد می کنه با ۴۰ درصد زیان فروختم
Iran (Islamic Republic of)
ماندلا
۱۸:۲۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
اولین وعده دروغین دولت برای بورس به اثبات رسید.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۰۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
هیچی دلار یه جوری از بازار بورس حرف میزنید انگار خیلی با پایه و اساس درست شده هروقت دلار میره بالا میره بالا هروقت میاد پایین میریزه فقط همین
Iran (Islamic Republic of)
hirad
۱۸:۰۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
کجان اون کارشناسانی که گفتند 90% بورس این هفته رشد میکنه؟!؟!؟

خنده داره 2 هفتس دارید پیش بینی الکی میکنید
بازار کاملا دستوریه لطفا با تحلیلاتون آبروی خودتونو نبرید

با شماهم هستم vjc
Iran (Islamic Republic of)
جانباز
۱۷:۵۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
منطق ریزش امروز بازار بورس چه بود؟

دزدی دولت از مردم برای جبران هزینه های یوم الله 13 آبان و دهه فجر و حقوق و پاداش کارمندانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
چه ربطی داره در همه جای دنیا مراسمات ملی هر سال با شموه برگذار میشه همه چی رو به همه چی که نباید ربط داد
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۰۰:۳۲ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
کمتر حرف مسخره بزنید
بورس برای یه عده باید همیشه مثبت باشه تا حرف در نیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
منطق ریزش بورس، دربی مدیریتی و بی دروپیکر بودن دولت دراین نظام است!؟؟
Netherlands
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
این کارشناسانی که میایرید نظر میدن چیز بلد نیستند
همش میگن بازار صعودی است ریزش می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
آخه اینا کارشناس با مدرک جعلی هستند
آخرین اخبار