مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

آب زیرزمینی به ترکمنستان از دشت سرخس منتقل نخواهد شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: به دلیل افت شدید آب در دشت سرخس و شور شدن آب جهت جریان آب نامتوازن شده است و به همین آب به صورت زیرزمینی به ترکمنستان منتقل نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد_ محمد علایی گفت: طبق مطالعات گسترده انجام شده و نظارت دانشگاه فردوسی مشهد مشخص شد از ایران آب به صورت زیرزمینی به ترکمنستان منتقل نمی‌شود؛ به دلیل افت شدید آب در دشت سرخس و شور شدن آب جهت جریان آب نامتوازن شده است.

وی گفت: به دلیل مشکلات مالی در بحث تامین منابع مالی این پروژه پیشرفت طرح رضایت بخش نیست. دو حلقه چاه به منظور انتقال آب به شهر سرخس حفاری شده همچنین دو چاه دیگر در محدوده بند شیر تپه حفاری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سال ۱۳۹۸ آورد سد دوستی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود و ما بیش از سهم اختصاصی به منظور رفع مشکل کشاورزان در منطقه مرزی تخصیص آب دادیم، اما این سد سال گذشته ۴ میلیون آورد داشته است.

وی گفت: با کمک نماینده مجلس و استاندار خراسان امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده کنیم و با تامین اعتبارات این پروژه سد راهبردی برای استان به اتمام برسد.

علایی گفت: طبق مطالعات گسترده انجام شده و نظارت دانشگاه فردوسی مشهد مشخص شد از ایران آب به صورت زیرزمینی به ترکمنستان منتقل نمی‌شود به دلیل افت شدید آب در دشت سرخس و شور شدن آب جهت جریان آب نامتوازن شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به محدودیت‌های آبی موجود، جمعیت شهر مشهد چند برابر توان آبی و هوای پاک آن است و باید از افزایش جمعیت این شهر جلوگیری شود.

علایی گفت: از سوی دیگر بارش‌ها در مشهد طی ۳۰ سال اخیر کاهشی بوده و با شرایط موجود نباید هیچ برداشتی از منابع آبی محور غرب مشهد انجام گیرد، از نیروگاه‌ها و همچنین صاحبان صنایع در مشهد خواسته خواهد شد که از پساب برای مصارف خود استفاده کنند.

وی گفت: روند افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، بارش در محدوده مطالعاتی مشهد را به کمتر از ۲۵۰ مترمکعب در سال کاهش داده و امسال نیز بارندگی در این شهر نسبت به سال گذشته به مراتب کمتر بوده است.

 

انتهای پیام//م.ج.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار