قاسم جومارت توقایف حالت فوق العاده را در شماری از مناطق قزاقستان لغو کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان- «قاسم جومات توقایف»، پس از وقوع موجی از ناارامی‌های اجتماعی و اقدامات خشونت بار که قزاقستان را در نوردید، حال رئیس جمهور قزاقستان از لغو حالت فوق العاده در سه استان این کشور خبر داد.

پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد توقایف دستور لغو حالت فوق العاده کنونی که از پنجم ژانویه در سه استان قزاقستان شمالی، قزاقستان غربی و پاولودار وضع شده بود را از صبح فردا، پنجشنبه، صادر کرده است.

این اقدام پس از ان صورت می‌پذیرد که توقایف امروز وارد شهر آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان شد که پیش از این شاهد موجی از تنش‌ها در این کشور بود.

قاسم جومات توقایف امروز همچنین در خلال نشست خود از آغاز عملیات خروج نیرو‌های حافظ صلح متعلق به سازمکان پیمان امنیت جمعی شد.

صبح امروز نیز کمیته هوانوردی غیرنظامی قزاقستان اعلام کرد فرودگاه بین المللی آلماتی در ۱۳ ژانویه فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

از روز گذشته، ناآرامی و خشونت در قزاقستان تا حد زیادی کاهش یافته است. ترکیه نیز پرواز‌های خود را از این کشور از سر گرفته است. رفتگران مشغول پاکسازی خیابان‌ها و جمع‌آوری بقایای وسایلی هستند که توسط معترضان به آتش کشیده شده بود.

روز گذشته، رئیس جمهور قزاقستان «علی‌خان اسماعیل اف» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد و پارلمان این کشور نیز به ۱۶ وزیر معرفی شده رای اعتماد دادند.

گفتنی است در طول اعتراضات قزاقستان حدود ۱۰ هزار نفر دستگیر شده و ۱۶۴ نفر از جمله سه کودک جان خود را از دست دادند. قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان «تروریست‌های آموزش دیده خارجی» را عامل خشونت‌های اخیر معرفی کرده است.

از سوی دیگر، روسیه درخواست معترضان برای کاهش قیمت سوخت را به رسمیت شناخته، اما در عین حال خواستار پایبندی به قانون اساسی و بیان اعتراض در چارچوب قانون شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۰:۳۱ ۲۳ دی ۱۴۰۰
واقعا تحریریه محترم اشکالات فاحش دارند. عنوان افغانستان هست متن در مورد قزاقستان. اگر حوصله کار ندارید بکشید کنار یکی که تمرکز دارد جانشین شما شود....
آخرین اخبار