نخست وزیر هلند و رئیس جمهور ترکیه در نشست امروز خود در خصوص عملیات نظامی روسیه گفت و گو کردند.

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند، پس از دیدار خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در کنفرانسی خبری، در سخنانی ادعایی، با محکوم دانستن حملات روسیه به اوکراین، نقش ترکیه در پایان درگیری کنونی را کلیدی دانست.

روته امروز (سه‌شنبه) سفری به آنکارا داشت تا با اردوغان درباره تحولات اوکراین رایزنی کند، او در ابتدای اظهارات خود با بیان آنکه ترکیه نقشی کلیدی در پایان دادن به جنگ در اوکراین دارد، مدعی شد: «ترکیه اهمیت سیاسی و نظامی زیادی برای ناتو دارد. هر دوی ما تهاجم روسیه را محکوم میدانیم. آنکارا نقش دیپلماتیک کلیدی در پایان دادن به جنگ ایفا می‌کند.»

اردوغان نیز پس از این دیدار در اظهاراتی به روابط ترکیه با اتحادیه اروپا اشاره کرده و گفت: «ترکیه از مشکلات جنگ روسیه و اوکراین آگاه است، ما قول می‌دهیم که به تلاش‌های صادقانه در جهت دیپلماسی ادامه دهیم. اتحادیه اروپا باید مذاکرات عضویت ما و مذاکرات اتحادیه گمرکی را به سرعت آغاز کند.»

ساعاتی پیش نیز وزارت دارایی هلند در نامه خود به پارلمان این کشور اعلام کرد: «هلند ۴۳۱.۲۴ میلیون دلار (۳۹۲ میلیون یورو) از دارایی‌ها و معاملات روسیه را تا ۲۱ مارس مسدود کرده است.»

از طرفی صبح امروز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، گفت هرگونه مصالحه با روسیه برای پایان دادن به جنگ، باید از سوی اوکراینی‌ها در همه‌پرسی به رأی گذاشته شود و افزود: «اوکراین در ناتو پذیرفته نخواهد شد، چون کشور‌های عضو آن از روسیه می‌ترسند. هرگونه توافق با روسیه نیازمند رفراندوم اوکراینی‌هاست و ما آماده مذاکرات مستقیم با پوتین هستیم.»

امروز عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد ۲۷ امین روز خود شده است، در این میان کشور‌های غربی، و در رأس آن‌ها آمریکا، همواره در تلاش بوده‌اند تا فشار بیشتری را به این بهانه علیه روسیه وارد آورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار