گسترش آتش سوزی در شمال شرقی ایالت نیومکزیکو آمریکا موجب اعلام وضعیت فوق العاده در این ایالت شده است.

به گزارش شبکه ای بی سی نیوز، خطر تشدید آتش سوزی در جنوب غربی آمریکا، میلیون‌ها نفر را در معرض هشدار قرار داده است، و دستور تخلیه ۱۳ هزار خانوار نیز صادر شده است.

وزش باد‌های شدید به همراه شرایط آب و هوایی خشک تلاش آتش‌نشانان در نیومکزیکو را با مانع روبرو کرده است. آتش نشانان هفته‌ها در تلاش هستند این آتش سوزی را که بیش از ۱۷۰ هزار جریب (۶۸۷۹۶ هکتار) را درنوردیده است، مهار کنند.

خبرنگار این شبکه از نیومکزیکو گفت: آتش سوزی در کوه هرمیت دومین حریق بزرگ در این ایالت (نیومکزیکو) قلمداد می‌شود. احتمال وزش تندباد تا ۵۵ مایل بر ساعت در چهل و هشت ساعت آینده وجود دارد. این منطقه هم اکنون با خشکسالی گسترده و گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کند. صد‌ها آتش نشانان با دو جبهه آتش سوزی گسترده که ۲۶۵ مایل مربع را در طول ماه گذشته طعمه خود کرده است، مبارزه می‌کنند. دست کم ۱۷۰ خانه سوخته است. این حریق بسیار به آزمایشگاه ملی لس آلاموس نزدیک شده است.

بیل مورس از تیم مدیریت حوادث در گفتگو با خبرنگار این شبکه نیز گفت: این باد‌ها با سرعت ۶۰ مایل در ساعت در حال وزش هستند. تندباد‌هایی که می‌تواند شراره‌های آتش را یک مایل و نیم حمل کنند و احتمال وقوع حریق صد در صد است. 

در هفته جاری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با تایید وضعیت اضطراری برای این ایالت، فرمان کمک فدرال را صادر کرد.

 این منطقه از اوایل سال جاری میلادی دچار آتش سوزی‌های گسترده‌ای شده که کارشناسان می‌گویند علت اصلی آن خشکسالی‌های فراوان در این ناحیه است. مقامات آمریکا می‌گویند به دلیل تشدید خشکسالی در سال‌های اخیر آتش سوزی امسال بسیار گسترده‌تر از سال‌های گذشته است.

از ابتدای آغاز این آتش سوزی‌ها تا به امروز صد‌ها خانه و محل مسکونی در آتش سوخته و هزاران نفر مجبوربه ترک خانه‌های خود شده اند. گفته می‌شود این دومین آتش سوزی بزرگ در تاریخ آمریکاست که تا به حال واشنگتن موفق به مهار آن نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار