به دنبال واگذاری توسعه یک میدان گازی در قطر به شرکت توتال، مدیر عامل آن این اقدام را برای کاهش قیمت گاز در اروپا ضروری عنوان کرد.

شرکت توتال فرانسه با امضای قراردادی «دو میلیارد دلاری» اولین شریک قطر برای طرح رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز مایع از میدان مشترک پارس جنوبی شد که بر اساس آن، توتال سهی ۲۵ درصدی و شرکت گاز قطر سهم ۷۵ درصدی در توسعه یک کارخانه مایع‌سازی گاز با ظرفیت سالانه ۱۱ میلیارد متر مکعب خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاتریک پویانه درباره اهمیت توافق جدید با قطر در شرایط فعلی گفت: «توافق امضا شده با قطر برای استحصال ۲۵ درصد از گاز طبیعی مایع یک میدان گازی جدید برای شرکت توتال خیلی مهم است، زیرا گاز طبیعی مایع بخشی از راهبرد ما برای پاسخ به چالش‌های تغییرات آب و هوای است.»

او گفت: «با توجه به آنچه در اوکراین در جریان است، ما اعلام کرده ایم که در پروژه‌های جدید در روسیه سرمایه گذاری نخواهیم کرد. قطر دارای قدرت رقابتی بالا در تولید گاز طبیعی مایع است و ما خوشحالیم که این کشور ما را به عنوان شریک خود انتخاب کرده است. قطر با تولید ۷۷ میلیون تن گاز طبیعی مایع به همراه استرالیا و آمریکا یکی از سه تولید کننده بزرگ این نوع گاز در جهان است. این کشور دارای موقعیت بسیار خوبی میان آسیا و اروپاست. توتال در آمریکا نیز پروژه‌های جدید دارد.»

پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال همچنین درباره تثبیت قیمت گاز گفت: «آنچه قطعی است این است که باید پروژه‌های جدید ایجاد کرد. تقاضای بیشتر از عرضه، باعث بالارفتن قیمت شده است. ساخت یک پروژه زمان بر است. پروژه جدید قطر اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ قابلیت بهره برداری دارد؛ لذا برای ثبات بازار نیاز به پروژه‌های بیشتری است.»

مدیر عامل شرکت توتال به مصرف کنندگان اروپایی توصیه کرد در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

قطر به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز طبیعی مایع، از نظر سران اروپایی یک جایگزین برای گاز روسیه می‌باشد. به ویژه آنکه جنگ در اوکراین باعث افزایش قیمت گاز طبیعی مایع شده است.

قطر در نظر دارد با حفاری ۸۰ چاه جدید و راه‌اندازی هشت سکوی تولید، استخراج گاز از میدان مشترک پارس جنوبی با ایران را تا سال ۲۰۲۷ یک‌سوم افزایش دهد و صادرات گاز مایع این کشور از سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید کرمی کارشناس اقتصاد وکارشناس ارشد مدیریت
۱۴:۵۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
از این قراداد چی نصیب ما می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اگه مشترک باشه باید از ما اجازه بگیره
آخرین اخبار