وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بدون تمسک به نماز رهایی از دلبستگی‌های فانی میسر نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدون تمسک به نماز و تعقل در رمز و راز این آیین تابناک، نمی‌توان از دلتنگی و دلبستگی‌های فانی رها شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در پیامی به نشست تخصصی مسوولان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد، گفت: بدون تمسک به نماز و تعقل در رمز و راز این آیین تابناک، نمی‌توان از دلتنگی و دلبستگی‌های فانی رها شد.

در پیام محمد مهدی اسماعیلی که در نشست تخصصی نماز  توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، آمده است: نماز زیباترین نماد بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند و بالاترین ذکر الهی و بهترین محل برای ارتباط واقعی با خداوند و ریسمان محکم یاد او است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: خدمت به امر اقامه نماز توفیقی است که خداوند نصیب بندگان شایسته خویش نموده و این خدمت بی‌منت را موجب سعادتمندی قرار داده است.

در این پیام خطاب به مسوولان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست تخصصی آمده است: امید است با عنایت خداوند و برنامه‌ریزی مستمر در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، در عینیت بخشیدن به فرهنگ اقامه نماز پیروز باشید.

برای ترویج فرهنگ اقامه نماز کار فرهنگی و هنری فاخر نیاز است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز روز جمعه در این نشست گفت: امروزه در مساجد با پدیده‌ای مواجه هستیم که صف اول و دوم در اختیار میانسالان است و کودکان و نوجوانان در صفوف آخر هستند.

محمد حسین‌زاده می گوید: پیامبر اکرم (ص) در مساجد به کودکان اهمیت خاصی می دادند، مسجد برای همه اقشار است و باید این موضوع مورد توجه باشد.

وی گفت: تعداد اندکی فیلم با موضوع اصلی نماز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تولید شده است، این در حالی است که تولید فیلم و زبان هنر نقش مهمی در توسعه فرهنگ اقامه نماز ایفا می‌کند.

حسین‌زاده می گوید: عرصه رمان و موسیقی در حوزه نماز نیز نقش بسزایی دارند، بودجه‌ها محدود است اما می‌توان با یک کار بزرگ، اثرگذاری درازمدت ایجاد کرد.

عملکرد جزیره‌ای در حوزه ترویج و توسعه نماز راهگشا نیست

حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر ارشاد و مشاور وزیر و دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جزیره‌ای عمل‌کردن در حوزه ترویج و توسعه اقامه نماز راهگشا نیست و در این زمینه اقدامات همه دستگاههای اجرایی کشور باید هماهنگ باشد.

رابطین شورای اقامه نماز کشور در مشهد، گفت: در حال حاضر ٢۵ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۶ هزار موسسه فرهنگی و سه هزار و ۵٠٠ موسسه قرآنی در کشور فعال است که باید از این ظرفیتها در حوزه توسعه اقامه نماز نهایت استفاده شود.

او گفت: همچنین بخش مردمی توسعه اقامه نماز باید تقویت شود، به طوریکه در کنار ترویج نماز از سوی دستگاههای اجرایی از ظرفیتهای مردمی نیز باید استفاده کرد.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی، هنرمندان و همچنین جشنواره‌ها در استانها برای ترویج فرهنگ اقامه نماز موثر است، اقدامات خلاقانه نظیر تولید سرود” سلام فرمانده” که به سرعت در کشورهای مختلف فراگیر شد، در حوزه اقامه نماز هم باید مورد توجه باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چندی پیش آیین‌نامه اجرایی ابلاغی دولت در خصوص ترویج توسعه فرهنگ اقامه نماز ابلاغ شد که باید مورد تاکید مسوولان اقامه نماز در استانها باشد.

او گفت: همچنین در سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر فرهنگ و ارشاد، نماینده رییس‌جمهور و رییس ستاد اقامه نماز کشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز منعقد شد که باید مدنظر قرار گیرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: مدیران و مسوولان حوزه ستاد اقامه نماز اگر نمی‌توانند برای توسعه فرهنگ اقامه نماز کاری انجام دهند باید کار را واگذار کنند.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی گفت: طبق منویات رهبر معظم انقلاب، نماز بهترین عامل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعال بودن سامانه “سجاده” در ستاد اقامه نماز کشور، گفت: ۶٣ دستگاه و نهاد گزارشات مربوط به اقامه نماز را بارگزاری می‌کنند و کاستی در بارگزاری گزارشات در تخصیص بودجه نماز تاثیرگذار است، لذا همه باید در این سامانه فعال باشند.

او گفت: بی‌توجهی به نماز به دلیل ضعف در معرفت‌شناسی است و نخبگان جهان برای نماز ارزش بالایی قائل هستند.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی گفت: در قرآن کریم برای حج ١٨ آیه، برای زکات ٣٣ آیه و برای خمس یک آیه وجود دارد اما برای نماز ١٢٢ آیه وجود دارد که بیانگر ارزش بالای این فریضه الهی است.

نشست تخصصی مسوولان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزهای سوم و چهارم تیرماه در مشهد در حال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار