شهریه‌های نجومی برخی مدارس مشهد در پوشش فوق‌برنامه

افزایش سه برابری شهریه برخی از مدارس نسبت به سال گذشته درحالی است که هنوز هیچ نرخ قطعی از سوی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تعیین نشده است.

افزایش بیش از دو، سه برابری شهریه برخی از این مدارس نسبت به سال گذشته در مشهد درحالی است که هنوز هیچ نرخ قطعی از سوی آموزش‌وپرورش استان برای سال تحصیلی جدید تعیین نشده است و هنوز بسیاری از مؤسسان این مدارس در حال بارگذاری مستندات مدارس و البته نرخ‌های پیشنهادی خود در سایت مربوط هستند.

محمد طیبی کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: امسال تعیین شهریه مدارس براساس شاخص‌های مدرسه و در تهران تعیین می‌شود.

به عبارتی شهریه امسال در مدارس غیردولتی متناسب با فعالیت‌های آموزشی‌-‌پرورشی و رویکرد‌های تربیتی و فرهنگی، در کنار شاخص‌هایی مثل فضا، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی به تفکیک مناطق و نواحی و مدرسه به مدرسه تعیین خواهد شد.

فعلاً افزایش ۴۰درصدی شهریه‌ها

او گفت: فعلاً شهریه مدارس غیردولتی براساس پایه شهریه ثابت مشخص‌شده در سال گذشته به‌علاوه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد بود، میزان شهریه با ورود مدرسه به سایت و تعیین شاخص‌ها و فرایند‌ها مشخص خواهد شد. ازاین‌رو نمی‌توانیم تعیین کنیم که میزان نهایی شهریه در مقطع ابتدایی و متوسطه چقدر باید باشد، چراکه مدرسه براساس کیفیت آموزشی، همکاران و نیرو‌هایی که به کارگیری می‌کند ارزش‌گذاری و میزان شهریه مشخص می‌شود.

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: شهریه اعلامی، شهریه ثابت بوده که می‌تواند به آن افزوده شود، البته این افزایش برای فوق‌برنامه‌ها باید از شورای نظارت در منطقه تأییدیه گرفته و همچنین مصوبه انجمن اولیا ومربیان مدرسه را نیز داشته باشد، اما هزینه‌هایی، چون ایاب‌وذهاب، تغذیه، لباس فرم جزو شهریه ثابت مدارس نیست.


بیشتر بخوانید


طیبی گفت: یکی از شاخص‌های تعیین شهریه اجاره ملک است که ممکن است مثلاً اجاره ملک در ناحیه۵ از ناحیه۶ کمترباشد و یا کیفیت آموزشی و تعداد همکاران در یک مدرسه از مدرسه دیگر متفاوت باشد، شهریه‌ها حتی در یک مقطع درهیچ مدرسه‌ای برابر نخواهد بود یعنی براساس شاخص‌ها و معیار‌هایی که مدارس دارند ممکن است مدرسه‌ای در یک ناحیه از یک ناحیه دیگر شهریه کمتر یا بیشتری داشته باشد.

فوق‌برنامه‌ها اختیاری است

او گفت: هزینه‌های مکمل پس از شروع سال تحصیلی با انتخاب و اطلاع اولیا می‌تواند دریافت شود و این امرانتخابی است یعنی اولیا می‌توانند این هزینه‌ها را که شامل کلاس‌های فوق‌برنامه می‌شود قبول نکنند.

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از موضوعاتی که در برخی مدارس اتفاق می‌افتد و دراین خصوص با نصب بنر در مدارس در حال اطلاع‌رسانی به والدین هستیم این است که برخی مدارس همزمان با نام‌نویسی دانش‌آموز آن هزینه مکمل را هم از والدین دریافت می‌کنند، بدون اینکه اولیا خبر داشته باشند که این هزینه انتخابی بوده و می‌توانند این هزینه را پرداخت نکنند.

طیبی گفت: در بحث شهریه مکمل، مدارس باید اجازه دهند سال تحصیلی شروع شود، انجمن اولیا در مدارس انتخاب شوند و در این انجمن مصوب شود چه مقدار هزینه باید دریافت شود.

برخورد با متخلفان

او گفت: از ابتدای تیرماه جلسه‌هایی را به طور مکرر با حضور مؤسسان مدارس و حتی مراکز آموزشی زبان‌های خارجی و کلاس‌های کنکور برگزار کردیم و مواردی که باید رعایت شود را به آن‌ها تذکر داده‌ایم.

کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: چنانچه گزارش و یا شکایتی وجود داشته باشد از نزدیک بررسی خواهد شد که این یکی از شیوه‌های نظارتی ما خواهد بود. شیوه دیگری نظیر ارسال پیامک نیز داریم. در شروع سال تحصیلی انجمن اولیای مدارس هم به عنوان یک ناظر مردمی در مدارس حضور خواهند داشت.

طیبی گفت: برخورد‌های ما متناسب با تخلف صورت می‌گیرد و این موضوع در شورای نظارت بررسی خواهد شد. از تذکر‌ها و جریمه‌های نقدی گرفته تا تعطیلی مدرسه که ممکن است متخلف را تهدید کند و تمامی موارد در قانون تأسیس مدارس قید شده است.

او گفت: ما درصدد کاهش میزان تخلف‌ها هستیم و بحث اطلاع‌رسانی به اولیا و اینکه پیش از نام‌نویسی فرزند خود در این مدارس چه اطلاعاتی باید در مورد شهریه و هزینه‌های مکمل داشته باشد را دنبال می‌کنیم، قرارداد اولیا با مدارس باید دوطرفه باشد دردونسخه، یک نسخه در دست مدرسه و نسخه دیگر در اختیار والدین گذاشته شود. از طرفی باید مجوز مدرسه دیده شود اعتبار مجوز، استحکام بنا را باید والدین بررسی کنند تا در آینده مشکلی نداشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار