مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مشکل بزرگ خرماکاران استان نبود سردخانه برای نگهداری این محصول ارزشمند است.

شایسته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود امسال  ۳ هزار و ۵۰۰ تن خرما با تلاش هزار و ۶۰۰ خرماکار از نخلستان‌های استان برداشت شود.

او با اشاره به اینکه خرماکاران هر کیلو خرما را  ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند، افزود: خرماهای تولید شده به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد.

شایسته اظهار کرد: هم اکنون خرماکاران در شهرستان‌های نهبندان و طبس در حال برداشت خرما هستند، خرمایی که متاسفانه به علت نبود سردخانه و بسته بندی به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ خرماکاران خراسان جنوبی بسته بندی مناسب و نبود سردخانه برای نگهداری این محصول ارزشمند است، تصریح کرد: این موضوع زمینه گلایه کشاورزان و نخل داران را به وجود آورده است.

او با اشاره به اینکه متقاضیان این استان خواستار ایجاد سردخانه‌های کوچک با ظرفیت زیر ۵ تن هستند، ادامه داد: متاسفانه برای سردخانه‌های کوچک با ظرفیت زیر ۵ تن مجوز صادر نمی‌شود و همچنین تسهیلاتی نیز ارائه نمی‌شود.

شایسته با اشاره به اینکه شهرستان‌های طبس و نهبندان به ۱۵ سردخانه نگهداری خرما نیاز دارند، بیان کرد: با توجه به اینکه این شهرستان‌ها سردخانه نگهداری خرما ندارند، به همین منظور در زمینه بسته بندی نیز مغفول مانده اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ارزش خرماهای تولید شده ۱۳۰ میلیارد تومان است که این میزان تولیدات نسبت به پارسال به دلیل گرمای زودرس و عوامل طبیعی  ۲۰ درصد کاهش داشته است.

او تعداد بهره برداران خرما را هزار و ۶۰۰ خانوار عنوان کرد و افزود: ارقام تجاری این محصول شامل کبکاب، مضافتی و زاهدی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.