تولید انگور در میاندوآب ۶۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تولید انگور در تاکستان‌های این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ به ۱۶ هزار تُن رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۶۰ درصد بیشتر است.

علی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد و کیفیت محصول تولیدی در سال زراعی گذشته از تاکستان‌های میاندوآب اظهار کرد: با وجود خسارت سرمای دیررس بهار به باغات انگور، با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۱۶ هزار تن انگور از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شد.

وی افزود: انگور جزء محصولات کم توقع با فرآوری مناسب است و باغدار می‌تواند با فرآوری آن، محصول تولیدی خود را مدیریت کند و با توجه به کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر و اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه یکی از محصولات با نیاز آبی کم به نسبت سایر محصولات باغی است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات شهرستان به محصول انگور اختصاص دارد، اضافه کرد: از این مقدار ۷۰ هکتار از تاکستان‌های میاندوآب بصورت ایستاده از نوع فلزی و بتونی و بقیه بصورت سنتی کشت شده است.

وی در خصوص ارقام انگور کشت شده در شهرستان گفت: باغداران میاندوآبی ارقام انگور یاقوتی، عسگری، بی دانه، بی دانه قرمز، شانی، ریش بابا، کشمشی، صاحبی، فخری، نباتی، شاهانی، خلیلی، لعل حسینی، رازقی شیرازی، شست عروسان و ارقام جدید و زود رس مانند فلیم سیدلس، کندری و ترکمن در تاکستان‌های خود کشت کردند.

دیانتی ادامه داد: انگور به صورت تازه خوری، تولید سرکه، دوشاب (شیره انگور) و یا با تبدیل به انواع مختلف کشمش (تیزآبی و آفتاب خشک ) مصرف می‌شود که هر سال حدود ۱۰ درصد محصول انگور تولیدی در شهرستان به صورت تازه خوری مصرف و مابقی به صورت کشمش و سایر فرآورده‌ها به بازار عرضه می‌شود که امسال حدود چهار هزار تُن کشمش نیز تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: در شهرستان میاندوآب پنج واحد تولید کشمش و میوه خشک کنی در مجموع به ظرفیت چهار هزار تُن و یک کارگاه خانگی جهت تولید کشمش و فرآوری محصولات باغی فعال است.

شهرستان میاندوآب بعد از تفکیک اراضی کشاورزی شهرستان‌های جدیدالتأسیس چهاربرج و باروق، دارای ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت، (شامل: ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم) است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان ۸۶۴ هزار تُن از این میزان اراضی تولید می‌شود.

میاندوآب دارای هفت هزار و ۶۹۰ هکتار باغ، با تولید سالیانه بیش از ۱۲۵ هزار تُن انواع محصولات باغی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.