خراسان رضوی رتبه نخست تولید قارچ‌های دارویی کشور را دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۱۲ واحد تولیدی قارچ در میان سایر استانهای کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

علی جعفری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: واحد‌های تولید قارچ‌های خوراکی دارویی در خراسان رضوی با ظرفیت سالانه ۲۱ تن فعالیت دارند.

او افزود: در این واحد‌ها انواع قارچ‌های خاص خوراکی که جنبه دارویی و درمانی دارند از جمله قارچ‌های "صدفی، شیتاکه، یال شیر، انوکی" تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این استان علاوه بر جایگاه ویژه در تولید قارچ‌های درمانی، در زمینه تولید قارچ‌های خوراکی معمولی نیز دارنده رتبه چهارم کشور است به طوریکه اکنون ۲۸۸ واحد پرورش قارچ خوراکی دکمه‌ای با ظرفیت سالانه حدود ۱۷ هزار تن در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

جعفری بیان کرد: توسعه متناسب مراکز پرورش انواع قارچ خوراکی با مراکز تامین نهاده‌های اولیه، نظیر اسپان، بستر کشت و خاک پوششی، تقویت صنایع تبدیلی، ایجاد بازار مطمئن داخلی و خارجی در راستای ایجاد امنیت غذایی از برنامه‌های اصلی این سازمان در راستای توسعه صنعت پرورش قارچ خوراکی می‌باشد.

او تصریح کرد: در این راستا برنامه‌ریزی شده تا سرانه مصرف قارچ خوراکی در میان خانوار‌های استان افزایش پیدا کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد قارچ تولیدی استان خراسان رضوی از نوع "دکمه‌ای" است که به دلیل تنوع مصرف و کاربرد آن در پخت و پز اغلب غذا‌ها به این میزان تولید می‌شود.

جعفری با اشاره به اهمیت مقوله تولید قارچ خوراکی به دلیل اشتغال‌زایی، ارزش غذایی و همچنین ارزش اقتصادی بالای این محصول برای تولید کنندگان، اظهار کرد: با هدف رفع موانع تولید و رفع چالش‌های فرآوری تولید قارچ خوراکی حمایت از این حوزه در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار