کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت امروز سه شنبه با حضور ۱۰ کشور در اردن آغاز شد.

اردن امروز سه‌شنبه میزبان کنفرانس «بغداد ۲» با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق است.

این کنفرانس به رغم اینکه در «ملک حسین» در منطقه بحرالمیت در غرب امان برگزار می‌شود، اما تنظیم و برنامه‌ریزی کنفرانس با بغداد و پاریس بوده است.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در افتتاحیه نشست بغداد ۲ که به میزبانی اردن فعالیت خود را آغاز کرده ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران تأکید کرد که این نشست نشان‌دهنده جایگاه ویژه عراق برای اردن است.

ملک عبدالله دوم افزود که این کنفرانس برای خدمت به منافع مشترک و تضمین امنیت و شکوفایی و ثبات در عراق است که رکن اساسی ثبات منطقه است و ابراز امیدواری کرد که همکاری در این عرصه افزایش یابد.

السودانی: برای مدیریت آب به طور جدی با ایران و ترکیه قصد همکاری داریم

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت که امروز در اردن آغاز شد پس از سخنرانی عبدالله دوم، پادشاه اردن، به عنوان نخستین مقام خارجی سخنرانی کرد.

وی از مشارکت کنندگان در این کنفرانس بسیار تقدیر کرد و گفت که امروز در امان جمع شده ایم و امیدواریم که به سمت تقویت روابط و گسترش آن حرکت کنیم.

السودانی گفت که ایده تاسیسی کنفرانس بغداد، از ناشی از تمایل عراق برای تقویت شراکت است.

نخست وزیر عراق افزود: دولت ما رویکرد گشاده‌ای را با هدف ایجاد شراکت‌های منطقه‌ای و بین المللی مبتنی بر منافع مشترک اتخاذ می‌کند. ما با یکدیگر برای تبدیل شدن از کشور‌های مصرف کننده به کشور‌های تولیدکننده از طریق ایجاد مناطق صنعتی مشترک همکاری می‌کنیم.

وی افزود: تمرکز بر بخش خدمات و توسعه آن به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل محرک اقتصاد در کشور‌ها و منطقه ما ضروری است. از کشور‌های برادر و دوست می‌خواهیم در بازگرداندن اموال غارت شده عراق و تحویل افراد تحت تعقیب که در این کشور‌ها اقامت کرده اند، به ما کمک کنند.

السودانی با اشاره به اینکه دولت عراق به جد برای بهبود محیط سرمایه گذاری در عراق تلاش می‌کند، اظهار داشت که محیط سرمایه گذاری مناسب در عراق به برقراری امنیت نیاز دارد و ما ثبات امنیتی را در عراق محقق کردیم.

نخست وزیر عراق گفت که همه ما باید به همکاری مشترک و همبستگی برای مبارزه با انواع فکر افراطی ادامه دهیم.

وی افزود که عراق با تهدیدی وجودی به دلیل کمبود آب مواجه است و افزود که قصد داریم به طور جدی با همسایگان خود در ترکیه و ایران همکاری کنیم و به بهترین راه برای مدیریت مشترک منابع آبی فرامرزی دست یابیم.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش گفت که کشورش به ایجاد روابط متوازن با همه شرکای منطقه‌ای و بین المللی پایبند است. عراق خود را از صف بندی و محوربندی‌ها و فضای تنش آمیز دور نگه می‌دارد و خواستار سیاست آرامش و کاهش تنش هاست.

نخست وزیر عراق تصریح کرد که عراق با دخالت در امور داخلی اش و آسیب به حاکمیت آن یا تعرض به اراضی اش، مخالفت است.
وی تصریح کرد که عراق سعی دارد حامی ارتباط و گفتگو به عنوان راهی اساسی برای حل اختلافات با هدف آرامش اوضاع و تقریب دیدگاه‌ها و تقویت تلاش‌های دیپلماتیک در از بین بردن بحران‌ها در منطقه باشد.

مکرون: برای تضمین ثبات عراق باید مشکلات او با همسایگانش را حل کنیم

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت ضمن اعلام وفاداری به عراق مجددا به پایبندی خود به حمایت از امنیت و حاکمیت عراق تاکید کرد.

مکرون با بیان اینکه فرانسه به روابط متوازن با عراق پایبند است، اظهار داشت که عراق اولین کشوری است که از بی ثباتی منطقه تاثیر می‌پذیرد. کشور‌های حاضر در کنفرانس همه سعی در برقراری امنیت و ثبات در عراق و منطقه دارند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ثبات عراق را تضمین کنیم باید مشکلات او با همسایگانش را حل کنیم.

مکرون گفت که از پروژه‌های اتصال انرژی با کشور‌های منطقه حمایت می‌کنیم.

تاکید السیسی بر رعایت اصول حسن هم‌جواری و خودداری از دخالت در امور داخلی عراق

رئیس جمهور مصر ضمن تأکید بر اهمیت ثبات در عراق ابراز اطمینان کرد که ملت عراق با تاریخ و توانمندی‌های خود امکان پشت سر گذاشتن چالش‌ها و تحقق پیشرفت را دارد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در سخنرانی خود در نشست بغداد ۲ در اردن ضمن تأکید بر تعهد برای کمک به عراق برای حفاظت از حاکمیت و ثبات خود و بازیابی جایگاه منطقه‌ای آن بر بهبود وضعیت شرایط امنیتی عراق تأکید کرد.

السیسی در ادامه بر ضرورت احترام به حاکمیت ارضی کشور‌ها و رعایت اصول حسن هم‌جواری و خودداری از دخالت در امور داخلی عراق تأکید کرد و آن را بهترین راه برای حفاظت از امنیت و ثبات عراق که رکن ثبات منطقه است دانست.

کویت: کشور‌های عربی از جایگاه و اهمیت عراق اطلاع دارند

احمد نواف الاحمد الصباح، نخست وزیر کویت در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت در اردن گفت که جامعه بین المللی به ثبات عراق اهتمام دارد.

وی افزود که کشور‌های عربی از جایگاه و اهمیت عراق اطلاع دارند.

نخست وزیر کویت تصریح کرد که کشور‌های عربی به دنبال احیای نقش موثر عراق در منطقه هستند.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که کشورش مصمم به تلاش برای گشودن چشم انداز‌های تازه همکاری با عراق است و از اتصال شبکه برق دو کشور حمایت می‌کند.

عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت گفت که امیدواریم به توافقاتی دست یابیم که از عراق حمایت کند.

وی افزود: از همه تلاش‌ها برای تحقق ثبات و امنیت عراق حمایت می‌کنیم. ما همواره به تقویت همکاری با عراق و احیای نقش آن در منطقه اهتمام داریم.

در البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت گفت همبستگی خود با عراق برای تحقق آرمان‌های ملت عراق را اعلام می‌کنیم. وی افزود: باید به زمینه مشترکی در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای تحقق توسعه در عراق دست یافت.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت گفت که عراق گام‌های ملموسی در تقویت روابطش با کشور‌های منطقه برداشته است. او گفت: عراقی‌ها به مرحله جدیدی امید دارند. عراق نباید میدانی برای درگیری باشد.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری گفت ما روابط مستحکمی با عراق داریم و به توسعه روابط با عراق در همه زمینه‌ها اهتمام داریم.

الحجرف تصریح کرد که از همه تلاش‌ها در عراق برای مبارزه با تروریسم و تحقق امنیت در این کشور حمایت می‌کنیم.

بورل: دوست حقیقی عراق و حامی دولت آن هستیم

«جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی امروز سه شنبه در کنفرانس بغداد ۲ که در عمان اردن برگزار شد گفت: دولت جدید عراق به ریاست سودانی به دوره پرتلاطم در صحنه سیاسی این کشور پایان داد.

وی گفت که شایسته است عراق پل ارتباطی میان کشور‌های منطقه باشد.

بورل افزود: به عراق قوی و دموکراتیک پایبندیم و باید به تمامیت ارضی عراق احترام بگذاریم.

وی در پایان از حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران اردوگاه الهول خبر داد و اعلام داشت که وجود عراق با ثبات در منطقه امری ضروری است.

جنین هنیس پلاسخرت، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق گفت که حضور امروز در کنفرانس بغداد نشان دهنده میزان ارتباط عراق با کشور‌های همجوار است.

وی در کنفرانس بغداد ۲ برای همکاری و شراکت که در اردن برگزار شد، گفت که از اقدام محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در قرار دادن عراق به عنوان صحنه‌ای برای گفتگو حمایت می‌کنیم.

پلاسخرت افزود که بسیاری از چالش‌ها از جمله منابع طبیعی، بیماری ها، فساد، آب و هوا، نبود امنیت، انرژی و غذا مرز نمی‌شناسد و به همکاری فیمابین نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار