نزاع درباره ارتش و اختیارات آن و مناقشه بر سر سیاسی کردن ارتش دامن گیر رژیم صهیونیستی شده است.

کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) قانون تغییر مسئولیت پلیس، مشهور به قانون "بن گویر" را تصویب کرد. این قانون را "ایتمار بن گویر" رئیس حزب "قدرت یهود" ارائه داده بود. در همین حال؛ مناقشه درباره اختیارات ارتش اسرائیل و سیاسی کردن آن ادامه دارد.

به نقل از المیادین، "ایتمار بن گویر" رئیس حزب قدرت یهود در حمله به "آویو کوخاوی" رئیس ستاد ارتش اسرائیل به "بتسلئیل اسموتریچ" رئیس حزب صهیونیسم مذهبی پیوست. این حملات پس از مکالمات تلفنی کوخاوی با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر جدید اسرائیل رخ داد. کوخاوی توقف حملات سیاسی به ارتش را خواستار شده بود.

استمرار نزاع درباره ارتش و اختیارات آن و اتهامات متقابل در مورد سیاسی کردن ارتش باعث شد کارشناسان در خصوص این وضعیت و تاثیرات آن بر ارتش هشدار دهند. در همین حال، برخی از افسران در مورد ادامه فعالیت در ارتش دچار شک و تردید شده اند.

نیر دووری، خبرنگار امور نظامی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: کوخاوی به خوبی می‌داند که ارتش در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. به همین علت با نتانیاهو گفتگو کرد. ارتش باید خارج از دایره درگیری‌های سیاسی قرار داشته باشد. این یک زنگ خطر است. برخی از افسران در مورد ادامه کار در ارتش دچار شک و تردید شده اند. این مسئله فقط مشروعیت ارتش را از بین نمی‌برد بلکه این سئوال را بوجود می‌آورد که آیا هنوز ارتش مورد اجماع همه هست؟

به گفته کارشناسان، دخالت در عملکرد ارتش و دست بردن در اختیارات آن از سوی سیاستمدران پیامد‌های بدی برای امنیت خواهد داشت و ارتش را به ارتشی سیاسی تبدیل خواهد کرد.

آلون اویتار، کارشناس سیاسی صهیونیست گفت: نخست وزیر، فرمانده همه افسران است. ارتش نباید از افراد موثر در سیاست تاثیر بپذیرد. آن‌ها نه یک پنجره بلکه یک دروازه برای دخالت در ارتش باز می‌کنند. این دومینوی دخالت از زمانی شروع شد که اسموتریچ تعیین کرد که چه کسی باید هماهنگ کننده دولت در کرانه باختری باشد. این دومینو ادامه پیدا خواهد کرد و اگر متوقف نشود ارتش به ارتشی سیاسی و فاجعه بار تبدیل خواهد شد.

در همین حال؛ بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل هشدار داد توافقاتی که نتانیاهو با شرکای ائتلافی خود بخصوص درباره مسائل امنیتی انجام داده است خطرناک هستند و آینده امنیتی اسرائیلی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۸ دی ۱۴۰۱
ارتش حق کوچکترین دخالتی در سیاست و تظاهرات رو نداره و فقط برای دفاع از سرزمینه
آخرین اخبار