کشور‌های غربی نگران بروز فساد در هزینه‌کرد کمک‌های ارسالی به اوکراین و عدم شفافیت در این موضوع هستند.

اوکراین پیش از جنگ به نظام فاسد اداری خود شهرت داشت. همین موضوع مقامات کشور‌های غربی را نگران نحوه هزینه کمک‌های ارسالی به این کشور کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به موج انتقاد‌ها درباره عدم شفافیت دولت اوکراین در زمینه نحوه هزینه کرد کمک‌های ارسالی به این کشور اعلام کرد: «تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر سوء استفاده از کمک‌های ارسال شده از جانب آمریکا به اوکراین مشاهده نشده است. با این وجود، ما در حال همکاری نزدیک با مقامات اوکراینی به منظور اطمینان از صحت استفاده از این کمک‌ها و جلوگیری از فساد در این زمینه هستیم.»

«مگان اپر» سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در این زمینه گفت: «گرچه هنوز هیچ علائمی از فساد در این کمک‌ها از سوی اوکراین دیده نشده است، اما ما از تلاش‌های مقامات کی‌یف برای شفافیت در این موضوع استقبال می‌کنیم.»

این نخستین موضع‌گیری وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره کمک‌های ارسالی این کشور به اوکراین است. واشنگتن با فاصله بزرگترین تأمین‌کننده مالی و تسلیحاتی کی‌یف در جنگ با روسیه محسوب می‌شود.

مقامات ارشد اوکراینی هفته گذشته اتهامات درباره احتمال انحراف و فساد در نوع هزینه کرد کمک‌های ارسالی به این کشور را رد کردند. کی‌یف سابقه طولانی در فساد دولتی دارد. با این حال، با توجه به فشار‌های خارجی و جنگ این کشور دولت زلنسکی گام‌های جدی در این زمینه برداشته است.

هفته گذشته قانونگذاران هر دو حزب اصلی جمهوری‌خواه و دموکرات از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به دلیل تلاش‌هایش برای مبارزه با فساد که همراه با اخراج برخی مقامات ارشد بود، حمایت کرده و وعده دادند کمک‌های آمریکا به این کشور ادامه یابد.

گفتنی است اوکراین در رده بندی کشور‌های با بیشترین شاخص فساد، در رتبه ۱۱۶ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار دارد. این کشور در شاخص فساد نمره ۳۳ را کسب کرد. شاخص فساد عددی میان صفر تا ۱۰۰ است و هر چه این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد نشان دهنده فساد بالاتر در آن کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار